1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Multiriem even eraf halen (jankend geluid)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nctnico, 26 nov 2016.

  1. #1 nctnico, 26 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2016
    Helaas een nieuw probleem: na een poosje rijden komt er een jankend geluid onder de motorkap vandaan dat oploopt met het toerental. Het klinkt als een rot lager op een vrij hoog toerental. Nu zou ik even willen voelen aan de diverse onderdelen die door de multiriem worden aangedreven alleen dan moet die verrekte stretchbelt eraf en er weer op. Is daar een eenvoudige truuk voor (dynamo loshalen en kantelen?) of kan het alleen met speciaal gereedschap?

    Oja, het gaat om een 1.6 benzine.
     
  2. Officieel mag een stretchbelt maar 1 keer gemonteerd worden. Het verwijderen en nogmaals monteren kan de stretchbelt inwendig beschadigen waardoor deze vroegtijdig kan breken. Wanneer dit gebeurt loop je het risico dat (een deel van) de gebroken stretchbelt tussen de distributieriem slaat en ook deze breekt of beschadigt. Om de riem te verwijderen schrijft Ford dan ook voor om deze door te knippen/snijden.

    Dit type motor heeft (meestal) 2 stretchbelts. Gezien deze relatief weinig kosten zou ik persoonlijk het risico niet nemen en de stretchbelts gewoon meteen vervangen. De laatste keer dat ik de stretchbelts heb vervangen betaalde ik nog geen €25,- voor 2 Contitech stretchbelts.



    Overigens is een stretchbelt vrij eenvoudig te verwijderen door er met een platte riem (Ik gebruik hier zelf altijd een stuk van een spanbandje voor) vanuit de zijkant wat spanning op uit te oefenen en tegelijkertijd de krukas rond te draaien. Op deze manier draai je de stretchbelt eenvoudig van de pulleys.

    Het monteren van de stretchbelts is bijna niet te doen zonder het juiste montagegereedschap.
     
  3. #3 zeeuwse wagon, 27 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2016
    Zonder montage gereedschap kun je het vergeten, ik heb na een halve dag martelen een montagesetje gekocht, en zelfs daarmee is het nog lastig maar wel te doen. De riem heeft steeds de neiging om van de waterpomppoelie af te glijden door de afgeronde rand.

    Ik begreep van een forumlid dat bij riemenset van de dealer er montagegereedschap bij zit.

    Kan je het niet lokaliseren door met een lange schroevendraaier tegen je oor te luisteren welke poelie lawaai maakt?
    Je zou de aircoriem er wel even af kunnen halen om die uit te sluiten, die krijg je er vrij gemakkelijk af en op.
     
  4. #4 nctnico, 27 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2016
    Is de dynamo loshalen en kantelen echt geen optie? Ik kan me niet voorstellen dat voor een simpele diagnose de riemen vervangen moeten worden en je veel tijd kwijt bent aan het opnieuw aanbrengen van een riem (afgezien van het aanschaffen van nieuwe riemen).
    De dynamo is ook de hoofdverdachte. De auto heeft 264k km gelopen, de waterpomp is bij 156k km preventief vervangen en over de stuurbekrachtiging en aircopomp zie ik hier nooit klachten.
     
  5. #5 zeeuwse wagon, 27 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2016
    Loshalen zal wel gaan, ik vraag me af of je de bouten nog terug krijgt. Je zou het kunnen testen door de bouten een paar slagen los te draaien en te kijken of je dynamo ver genoeg kanteld.
    Maar los is los, en zonder riem kan je niet meer rijden, je hebt dan geen koeling meer.
     
  6. #7 nctnico, 28 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2016
    Die stethoscoop is een goed idee. Ik ga proberen er morgen 1 te kopen en daarmee te achterhalen waar het probleem zit.

    edit: Ik ben bij 2 automaterialen winkels geweest maar een stethoscoop hadden ze niet op voorraad. De auto gaat maar naar de garage. Zo wordt een Focus wel erg duur in onderhoud. Bij een volgende auto goed opletten dat er geen stretchbelt in zit!
     
  7. #8 nctnico, 1 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2016
    Ik had de stethoscoop toch maar besteld en heb vandaag geluisterd naar waar het snerpende geluid vandaan komt (het was vanzelf al veel minder erg geworden): het komt uit de stuurbekrachtigingspomp. Gelukkig was het ook mogelijk om de auto vandaag even weg te brengen (de garage is best wel ver... vrouw... gezeur over garages in de buurt... lastig) en ze konden er direct even naar kijken. Hun viel op dat de vloeistof laag stond (nog wel boven en minimum) en na bijvullen en schoonmaken van de leidingen blijkt dat de retourbuis van de stuurbekrachtiging lekt. Het lek zit bij een klem waarmee de buis tegen het chassis van de auto zit zo ongeveer tegenover de aircopomp.

    Na het bijvullen is het snerpen weg. Ik ga eerst even aankijken hoeveel het lekt en eens kijken of de buis te repareren is met een koppelstuk of zoiets want de buizen vervangen is nogal wat werk.
     
  8. #9 nctnico, 17 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2016
    Inmiddels is de klus geklaard. Ik heb met een stuk benzineslang (met omvlechting) van 10mm inwendig een omleiding gemaakt langs het stuk dat lek is. Het gaat toch om de retour dus de druk is niet erg hoog. Aan het slangetje op het potje te oordelen schat ik de druk op hooguit een paar bar. Dat kan benzineslang makkelijk aan (max. 10 bar werkdruk). Benzineslang kan echter niet tegen ATF en aangezien de stuurbekrachtigingsvloeistof bruin was kon ik niet bepalen wat erin zat en bovendien had de garage er tijdens de diagnose al een scheut ATF in gegooid. Ik heb de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen door Valvoline LHM plus (wat volgens Winparts de juiste zou moeten zijn) met een groene kleur. Leerzaam want dit klusje had ik nog nooit gedaan. Gelukkig ging het vervangen van de vloeistof vrij vlot; door het stuur heen en weer te draaien wordt er aardig wat vloeistof verpompt. Dus 1 keer draaien en weer controleren bijvullen.

    Helaas had ik de auto al die tijd op het contact laten staan i.v.m. het stuurslot dus wou die niet meer starten. Ik ben bang dat ik een nieuwe accu aan de klussenlijst moet toevoegen want hij mag na een paar uurtjes niet leeg zijn.
     
  9. Is het probleem nog steeds weg? ik denk dat ik dan ook aan de gang kan gaan, ik heb ook een jankend geluid onder de motorkap, kan ook niet peilen waar t vandaan komt.
     
  10. #11 nctnico, 3 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2017
    Ik ben bang dat ik toch nog ergens een lek(je) heb maar ik heb er nog niet uitvoerig naar kunnen kijken.

    Edit: inmiddels even tijd gehad en ik heb nog een slangenklem aan de kant van het stuurhuis erbij gezet. Er zit natuurlijk geen echte slangaansluiting op de aluminium buis dus de afdichting van 1 slangenklem was niet voldoende.
     
  11. Maar je hebt denk ik dan het probleem opgelost en geen/bijna geen jankend geluid meer?
    dat zou mooi zijn, weet ik waar ik in het voorjaar naar ga kijken:D.
     
  12. Ik zou niet wachten tot het voorjaar maar direct naar het nivo van de stuurbekrachtigingsvloeistof kijken. Als er te weinig in zit direct bijvullen anders heb je kans dat de pomp stuk gaat vanwege geen smering en dan heb je nog veel meer kosten. Maar het kan bij jou ook iets anders zijn. Ik zou er niet te lang mee blijven rijden.
     
  13. Nou t gaat meer om het geluid, heb eigenlijk geen last van dat het potje leeg raakt. Ik ga eerst de multieriemen vernieuwen. als het geluid blijft, weet ik nu verder te zoeken.
     

Deel Deze Pagina