Zoekende stationair en gevoelig gaspedaal

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Trucci, Nov 21, 2016.

  1. Hallo,

    Begin dit jaar heb ik een Focus 1.6 wagon gekocht. Motorisch liep deze niet helemaal soepel, maar gezien de prijs een gokje gewaagd.
    Binnenkort gaat de auto voor een beurt bij een bevriende garage. Maar voordat ik weer onnodig zaken laat vervangen hoop ik hiermee wat extra inzicht te krijgen.

    Het probleem:
    Wanneer de motor warm is zoekt deze naar zijn stationair als je stil gaat staan (verkeerslicht ofzo). Hij blijft dan even hangen rond de 1000 toeren en valt dan plots terug richting 700 en schiet door tot onder de 500. Heel soms met afslaan tot gevolg. De motor probeert dit te herstellen waarbij het toerental weer naar de 1000 gaat. Dit gebeurd altijd twee keer (1000, doorschieten naar 500 en gelijk gas naar 1000). Na deze twee keer inzakken blijft de motor op 700 toeren. Dat is dan wel ietwat onrustig brommend. Zeker wanneer de airco ook aan staat. Tijdens het inparkeren slaat de motor ook vaker af als deze nog zoekt en je aan het stuur begint te draaien.
    Bij iets langer stilstaan wil er ook nog wel eens een benzine/uitlaat luchtje in het interieur komen (uitlaat is ook aan vervanging toe).
    Tijdens het rijden loopt de motor verder prima, zonder trillingen/inhouden.

    Twee zaken die daarbij opvallen:
    1. Wanneer ik bij een koude motor gas geef (met losse koppeling) dan blijft het toerental hangen tussen de 2000-2500. Hierbij gaat het toerental ook continu iets op en neer. Wanneer ik echt wat verder gas geef schiet het toerental alsnog door, maar dan wel gelijk richting de 3500.
    2. Het gaspedaal is extreem gevoelig in het begin. Een milimetertje indrukken geeft al een flinke reactie in toeren. Er zit ook nauwelijks weerstand in, en dat is best vermoeiend op langere afstanden.


    Reeds gedaan
    Carterventilatieslang (verbeterde iets)
    Nieuwe bougies, kabels en bobine
    Nieuwe olie
    Nieuwe brandstofpomp
    Injector cleaner
    Stationairklep gereinigd
    Controleren op vacuum lek
    Gasklep zou bij laatste beurt ook gereinigd zijn. Gezien de problemen die ik nog ervaar, is dit wel nog mijn prime suspect.

    Enig idee wat dit kan zijn? Ik heb aardig wat gekeken op internet en dit forum maar mijn specifieke problemen niet gevonden. Hoop door het zo specifiek te omschrijven makkelijker een oorzaak aan te kunnen wijzen.

    In het kort
    Warme motor zoekt 2x naar stationair en blijft uiteindelijk op 700 staan (ietwat brommend met neiging tot uitvallen). Koude motor loopt ontkoppeld niet regelmatig in de toeren (hangt even tussen de 2000-2500).

    Dank alvast!
     
  2. Gasklep kun je wel overslaan. De hele carterventilatie incl. klepje is vervangen?
    Stationair regelklep reinigen werkt zelden, vervangen is de beste optie.
    Nu weet ik niet of de MK I.II een gaskleppositiesensor heeft, als wel zou ik die vervangen.
     
  3. Zet er idd eerst maar een nieuwe stationair-regelklep op.
    Gasklep sensor is een goede verdachte, evenals de map sensor.
    Rem en koppelingsschakelaars nameten.
    Brandstof filter al eens vervangen?
     
  4. Dank voor jullie input. Ik weet niet of ook het klepje van de ventilatie is vervangen, dat ga ik nog na.
    Zal verder maar de stationairklep vervangen, had ook al gezien dat er nu geen originele op zit. Er zit ook een gasklepsensor op, dus dat zal de tweede optie zijn dan.
    Nameten en filters ga ik vragen als de auto voor zn beurt gaat. De monteur daar vermoedde overigens ook nog een scheve klep wat mogelijk de oorzaak kan zijn. Maar dat lijkt me inmiddels wel onwaarschijnlijk?
     
  5. Een scheve klep? Als in een weggezakte klep van de cilinderkop? Dat is te meten d.m.v. een compressie meting.
     
  6. Nee, meer een klep die geraakt zou zijn bij het vervangen van de distributieriem en dus beetje uit het lood staat. Maar goed, een eventuele compressietest is van later zorg op dit moment.
     
  7. Wanneer er ook maar een vermoeden is dat er iets mis kan zijn met een klep is een compressietest normaal gesproken het eerste wat je uitvoert. Bij compressieverlies door wat voor schade dan ook zal de motor nooit goed lopen en heeft het geen enkele zin om lukraak onderdelen te vervangen.
     
  8. Beschadigde kleppen is misschien wat vergezocht.

    Als je gaspedaal in het begin erg gevoelig is dan zou ik zelf beginnen bij de gasklepsensor. Als die al een signaal doorgeeft wat niet helemaal lekker is dan gaat de motor inderdaad een beetje zitten zoeken, en het constante optoeren weer zakken in toerental maakt dat effect alleen maar erger.

    Gasklepsensor is gewoon een regelbare weerstand (potmeter) dus die moet gewoon door te meten zijn met een multimeter.
     
  9. Dank. Komende week gaat de Focus naar de garage. Dan laat ik sowieso een compressietest doen en de gasklepsensor doormeten. Afhankelijk van de bevindingen nog de stationairklep vervangen.
    Update volgt!
     
  10. UPDATE:
    De auto is langs geweest bij de garage. De compressietest gaf geen afwijkende waarden, deze lagen tussen de 15.5 en 16.9 (weet niet wat dat zegt. Volgens de monteur geen reden om bezorgd over te zijn. Zat geen uitschieter tussen..
    Uitlezen gaf ook geen resultaat. Dus vermoeden ligt wat hem betreft niet bij de gasklepsensor.
    Nu maar het beste om de stationair regelklep te doen?
     

Share This Page