Piepend riempje en piepende remmen

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by iljas63, Nov 9, 2016.

  1. Hoi Focus vrienden, het is wel zeer lang geleden maar er is teveel gebeurt
    (overlijden vrouwtje is er één van) om het in één twee drie uit te leggen. Het probleem waar ik echter mee zit is wanneer mijn Focus ( stationwagon 1600 benzine bwj. 2001 en 101.000 Km.) zich in koude toestand bevind na een nachtje buiten dan hoor ik een piepend geluid dat na warm rijden verdwijnt. Volgens mij een riempje dat te oud aan het worden is maar volgens de garage dient mijn distributieriem vervangen te worden.
    Ook wist mijn garagist mij te vertellen dat wanneer de distributieriem vervangen wordt dat ook de waterpomp dient vervangen te worden, klopt dit ?
    In koude toestand piepen ook de voorste remmen, volgens mijn garagist ligt dat aan het feit dat de schijven een beetje ingelopen zijn en er zich nu aan de rand een fijn opstaand randje zit. Na enkele malen geremd te hebben is het piepend geluid ook weg.
    Kan er iemand wat duidelijkheid bezorgen a.u.b. want ik ga geen grote kosten doen wanneer het niet nodig is.
    Alvast dank voor de bezorgde informatie.:thanks:
    [​IMG][/URL][/img]
     
  2. Wanneer is de distributie riem voor het laatst vervangen?
    Of is deze nog nooit vervangen?
     
  3. :angel::angel::angel:Hoi Janssuh, de distributieriem is nog nooit vervangen geweest.
     
  4. Dan zou ik hem toch maar laten vervangen zou mij niet vebazen dat die het na 15 jaar het een keer begeeft

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  5. D-riem en pomp is na 15 jaar wel aan te raden, maar dit veroorzaakt niet het piepen. Dat is je multiriem. Omdat te verhelpen kun je iig je multiriem vervangen, is het weg heb je geluk. Komt het snel weer terug, dan moet je je spanner ook vervangen. Overigens als je het zelf kan ben je aan materiaal zo rond de €300,- - €350,- kwijt. Een beun is hier iets van een halve dag tot een dag mee bezig. Kost aan arbeidsloon iets van €200,- - €300.
     
  6. #6 Vogel, Nov 10, 2016
    Last edited by a moderator: Nov 10, 2016
    Distributieriem zou ik wel vervangen als dit nooit gebeurd is!

    Het vervangen van de waterpomp is wel aan te raden, maar niet noodzakelijk. De Zetec-motor is een van de weinige waar deze niet op de distributieriem zit. Echter...hij zit er vlak naast, dus ben je al een heel eind op weg. Koelvloeistof kan de riem aantasten, dus wanneer het achteraf alsnog nodig is dan moet je monteur voorzichtig te werk gaan.

    Qua kosten :
    d-riem kit incl spanner en waterpomp : 92,90 (http://www.mister-auto.nl/fl/distributieriem-en-waterpomp/contitech-ct881wp1_g3096_a031CT881WP1.html)
    multiriem-kit: 72,90 (http://www.mister-auto.nl/fl/multiriemen/gates-k016pk1893_g542_a033K016PK1893.html)
    nieuwe koelvloeistof: 15 per 5 liter (weet niet hoeveel je nodig hebt)

    totaal: 180 tot 200 aan onderdelen
    Een garage maakt natuurlijk marge op de onderdelen +50%
    Controleer de juistheid van de onderdelen nog even aan de hand van je kenteken en houd er rekening mee dat mister-auto vaak een weekje meer nodig heeft om te leveren, dan dat ze beloven.

    Het is thuis te doen, maar vereist naast standaard gereedschap en een goede krik ook een speciale liniaal en een blokkeerstift. (Die kun je vast lenen)
    Het is een dag sleutelen voor een amateur, 3-5 uur voor een goede beun of garage.
     
  7. [MENTION=14628]Vogel[/MENTION]; je "vergeet" de multiriem en mogelijke spanner.
     
  8. [MENTION=13177]Silver[/MENTION] baron : is dat zo ?
     
  9. #9 pmo, Nov 11, 2016
    Last edited by a moderator: Nov 11, 2016
    laatst laten doen bij een officiele garage (niet ford), distributieriem, waterpomp, spanrol, multiriem, sapjes voor nog geen 600 eur.
     
  10. Piepend riempje en piepende remmen focus wagon 2001

    Heykes iedereen, alvast een denderend nieuw jaar toegewenst :rock:!! kon niet eerder reageren daar men onderrug ook een groot onderhoud heeft gehad in het hospitaal. Heb de raad van eenieder opgevolgd ( distributieriem, waterpomp, spanrol, multiriem laten vervangen ) en focusje draait weer als een naaimachine ! :thumbs::thanks: ! Deze topic mag afgesloten worden :ford: !
     

Share This Page