Motor valt uit bij remmen / lage snelheid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EFB, 3 nov 2016.

  1. Beste allemaal,

    Zoals de titel al doet vermoeden heeft mijn focus een redelijk irritant probleem, en dat is dat hij regelmatig uitvalt tijdens het remmen. Ik heb een focus 1 fase 2, uit 2002 met de 1.8 benzine. Mogelijk is het probleem tweedelig:

    Mijn focus had altijd al het probleem van een uitvallende snelheidssensor. Bekend kwaaltje van de focus. Echter heeft die van mij de vervelende eigenschap dat als je remt terwijl die uitgevallen is, 9/10x de motor tijdens het rijden uitvalt. Behoorlijk irritant, maar het valt wel te anticiperen. Het vervangen van de sensor staat ook op de korte termijn planning.

    Echter, sinds enkele weken valt de motor ook regelmatig uit tijdens het remmen als de sensor het nog wel gewoon doet. Soms zonder waarschuwing, en soms gaat de motor eerst 'sputteren' en gaat het accu lampje branden. In het laatste geval is uitval te voorkomen door de motor met een dotje gas weer 'wakker' te schudden. Bovenstaande komt alleen maar voor bij lage snelheden, zo onder de 40-45 km/h.

    Van dit tweede defect wordt ik inmiddels helemaal gek. Net ook weer een kort stukje door de stad, 5x de motor opnieuw moeten starten tijden het rijden. Meestal merk ik pas dat de motor is uitgevallen door het uitvallen van de stuurbekrachtiging. Behoorlijk irritant, en gevaarlijk bovendien. Oftewel, momenteel stap ik met tegenzin in de auto...

    Nu vraag ik mij dus af of het vervangen van de sensor alles in 1x oplost, of dat er toch nog meer aan de hand is (valse lucht oid..) Wel zo fijn om te weten voordat ik de sensor ga vervangen.

    Iemand enig idee?

    Alvast bedankt,
    Erik
     
  2. De snelheidssensor kan dit veroorzaken, maar ik zet mijn kansen op de carterventilatie en/of de stationair regelklep. De carterventilatie zit achterop het blok, onder het inlaatspruitstuk. Grote kans dat deze vergaan is (kwaaltje). Is die per ongeluk toch nog helemaal goed is, dan is de stationair regelklep de volgende verdachte. Deze kan je proberen te reinigen.
     
  3. #3 Eric-rally, 7 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 nov 2016
    Mijn vorige focus was ook een 1.8 benzine en ik had precies de zelfde problemen, wat silver baron aka marco zegt is juist en heb dat ik ook toen allemaal uitgevoerd zelfs de stationair regelklep v.v. en ook nog de temp. sensor (alles zelfs org. ford) maar omdat het probleem helaas aanhield, ben ik verder gaan speuren en ..

    Uiteindelijk na veel zoeken en meten kwam ik er toch achter, gasklepsensor was de oorzaker, (gaf met uitlezen van de computer niet aan ) deze v.v. en de motor is nooit meer afgeslagen.

    Suc 6 hoor graag of je het probleem heb kunnen verhelpen.

    ps ik lees dat je teller uitval hebt af en toe, dus die sensor sowieso vervangen
     
  4. Bedankt voor de reacties! De snelheidssensor ga ik sowieso vervangen, maar ik vroeg mij dus af de andere kwaal ook daar mee te maken had. Als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed alles in 1x doen. Ik ga ermee aan de gang!
     
  5. Ik reageer op deze oude topic omdat de c-max van mijn broer sinds een paar maanden met bijna exact hetzelfde probleem heeft,
    Bij meerdere garage's geweest en laten uitlezen maar tot nu toe geen resultaat. Het betreft een C-max 1.8 uit 2009
    Mijn broer rijdt er eigenlijk al jaren probleem loos mee. 2 jaar geleden een keer problemen gehad dat het display in het midden blijft branden. Dit toen laten
    repareren. Deze klacht is inmiddels ook terug. Trekt de accu leeg en start daarna niet meer. Inmiddels de hele unit losgekoppeld om de redelijk nieuwe accu te sparen
    Ook daar weten we niet goed wat te doen. Ik lees hier op het forum dat mogelijk de BT module een oorzaak kan zijn.
    Terug naar het probleem van afslaan tijdens het rijden. De auto slaat voornamelijk af bij het afremmen voor een bocht of rotonde, en dan vooral bij het insturen zijn we inmiddels achter. Ook als de auto stationair loopt en je draait iets aan het stuur heeft deze de neiging tot afslaan en zakt het toerental tot onder de 500 rpm !
    We hebben niet zo veel zin om veel onder delen preventief te vervangen. Mede omdat het lijkt dat het insturen er iets mee te maken heeft. Bij het rechtuit aan remmen
    blijft de motor lopen. Zover wij weten heeft de auto een elektrische stuurbekrachtiging. Dat kan mogelijk duiden op een elektrisch probleem ?
    Is het raadzaam om eventueel een gebruikte gasklepsensor te kopen ?
    Iemand suggesties ?

    Bob
     
  6. #6 B3nder, 11 jul 2020
    Laatst bewerkt: 11 jul 2020
    Je moet zeker controleren of er in de PCM de laatste kalibratie zit. Want die hebben een veel betere stationair loop.

    http://s3.fordcom.de/
     
  7. @B3nder bedankt voor je reactie. maar...... welke moet ik exact hebben ? kan ik ergens zien wat er in nu inzit. Ik heb geen forscan, Nieuwe pcm moet via forscan ingeladen worden verwacht ik
    ik zie 2 verschillende ESU bij de 1.8 125 PK MT, kan ik op basis van het vin nr iets achterhalen ?
     
  8. De kalibratie is volgens mij niet in Etis te zien omdat het nog geen euro 5 voertuig is. Je kunt wel met Forscan zien welke kalibratie er nu in zit.
    De meest gangbare C-max hier met 1.8L 125pk met IB5 bak met ECU 411/418:
    heeft voor de Flexifuel als laatste versie 7M51AAG en bij een normale is het 7M51VJ
    Je kunt de PCM updaten via Elmconfig (gratis), UCDS, Forscan Beta versie of IDS / dealer.

    De motor van de topic starter is trouwens een andere 1.8l dan die in de C-max. Die 1.8 uit de focus 1 kwam nog van een Escort af.
     
  9. Bedankt voor de info. Zou het afslaan hier mee te maken kunnen hebben of staat dat los van elkaar.
     

Deel Deze Pagina