Focus 3.1: Uitval volledige dashboard

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Baron, Oct 25, 2016.

  1. Dashboard van een Focus 3.1 TDCI 1.6 eco is volledig uitgevallen. Dus geen meters, tellers, radio, navigatie en climate control. Gek genoeg doen alle andere systemen wel: start/stop, verlichting (interieur/ exterieur), ruitenwisser, etc. Knipperlichten doen het dus ook, maar het klikkende geluidje dan weer niet. Auto rijdt verder probleemloos, maar zonder dashboard natuurlijk niet prettig.

    Zelf zekeringen bekeken, stekkers aangedrukt en de accu los gekoppeld, maar dat bood geen soelaas. Staat nu al paar dagen bij Ford dealer, maar een oplossing nog niet gevonden. Hebben jullie nog ideeen?

    Altijd probleemloos gereden, totdat:
    - Drie weken geleden storing: roetfilter gedegenereerd.
    - Twee weken geleden storing: Lamellen en motor in grille vervangen + reset turbo
    - Eén week gelden: uitval dashboard.

    Graag jullie welgewaardeerde suggesties
     
  2. RV bij de voeten van de passagier zit een grote stekker met een blauwe vergrendelhefboom. Deze zit los. Waarschijnlijk losgetrapt door een passagier. Vastklikken met de blauwe vergrendelhefboom en deze gelijk borgen met een ti-rep
     
  3. Zou weer echt hilarisch zijn dat de dealer het weer niet kan vinden en het forum weer de oplossing biedt :)

    Succes ermee iig, heb zelf geen idee...
     
  4. Dank voor de aanwijzing, Anton! Ik denk dat je zeer warm zit: ik heb op die plek inderdaad een stekker aangedrukt, die los zat. Of die blauw was weet ik niet meer. Maar dat bood helaas geen soelaas. Moet er wellicht dan nog wat gereset of gereinitialiseerd worden als deze stekker los is geweest?

    En weet je zeker dat door deze stekker de 'dode' systemen (dashboard, radio, en climate control) lopen? Dan lijkt mij dat een goede om verder te onderzoeken (maken de draden goed contact, etc.)
     
  5. De stekker kan soms ook vergrendelen zonder dat deze goed in de connector zit. Heb dit zelf ook al eens bij de hand gehad. Stekker even loshalen en vervolgens opnieuw plaatsen. Als deze helemaal goed zit dan beweegt de hefboom als vanzelf richting de vergrendelpositie.
     
  6. Denk inderdaad dat de stekker nog steeds niet goed zit. Zoals Barttigges zegt, Blauwe hefboom helemaal open doen, stekker in elkaar drukken en vervolgens de hefboom helemaal naar beneden bewegen.
     
  7. Dank voor het meedenken. Helaas lijkt de blauwe stekker niet de schuldige. Inmiddels heeft de Ford garage het gehele dashboard opengewerkt, verschillende componenten uitgeruild en is het alle de bedrading aan het nalopen. Ook is er contact geweest met Ford Nederland. Tot dusver dus nog zonder succes. Blijkbaar is het toch niet zo simpel. Dank voor jullie tips en het meeleven en ik houd je op de hoogte van de voortgang!
     
  8. Oké, appart. Ik heb exact dezelfde klachten al een aantal keer gezien en telkens was het de stekker.
     
  9. Kabel breuk bij de stekker?

    Castrol Racing Team.
     
  10. Vandaag mijn auto weer opgehaald. Ze zijn er zeven uur mee bezig geweest.
    Helaas was er geen techneut om te vertellen wat er echt is gedaan, maar volgens de beschrijving zijn er: "Diverse componenten vervangen voor controle en metingen. Contact gehad met Ford Europa, testen uitvoeren" om uiteindelijk te concluderen dat de stekkerunit defect was.

    Uiteindelijk heb ik ipv 7 uur slechts 3 uur (kleine 350 euro) moeten betalen. Ik denk dat die coulance dankzij jullie is. Mijn vermoeden is namelijk dat de storing zich inderdaad bij de blauwe stekker (of contrastekker) bevond. Omdat ik door jullie tips dat al vanaf het begin opperde vond de dealer dat mogelijk zij eer te na om daar die 7 uur voor door te rekenen.

    Hoe dan ook: blij dat de focus weer rijdt en heel erg bedankt voor jullie bijdrage hierin!
     
  11. kleine 3 uur is dat 350 euro ?
     
  12. 117 euro per uur.
    Lekker geld verdienen zo, volgens mij hebben ze je meer uren laten betalen.
     
  13. die 350 is volgens mij niet alleen arbeidsloon.....
     
  14. #14 Gert jan, Oct 29, 2016
    Last edited by a moderator: Oct 29, 2016
    als er toch componenten worden uitgewisseld en de storing blijft worden de oude toch weer terug geplaatst??
     
  15. Werkplaatstarief van 115 euro per uur, en enige wat uiteindelijk vervangen is is het batterijtje van de sleutel.

    Verschilt het werkplaatstarief per dealer?
     
  16. mijn dealer rekent volgens mij 80 euro p/u
     
  17. Meestal wordt er onderscheid gemaakt tussen het uurtarief voor "normaal" sleutelwerk en het uurtarief voor het stellen van diagnose m.b.v. diagnoseapparatuur.

    Voor diagnose werkzaamheden bij een dealer is €115,- per uur vrij hoog maar niet ongewoon. Zo heb ik bij de plaatselijke VW/Audi dealer al eens hogere tarieven voorbij zien komen.
     
  18. Vindt ik kul, Diagnose stellen zou goedkoper moeten zijn.

    De dealer leert er namelijk zelf ook veel van, omdat ze het niet kunnen vinden en niet goed geschoold zijn moet de klant aftikken...
    Vaak met vervangen van veel delen om te proberen, die dan 2e hands zijn en niet terug kunnen.

    En als ze het niet kunnen vinden na een x aantal uren wordt een specialist in geschakeld.

    ja, ik weet het, het is niet altijd makkelijk om te vinden... ooit eens een week aan een omgebouwde trike bezig geweest (Subaru twin turbo erin).
    Maar die klant tikte onze leer uren niet af. Wel de uren van het oplossenvan de rommel die hij en een "prof"er van gemaakt hadden.

    Ps: rijdt erg leuk, trike met 285 pk, zeker als die tweede turbo bijkomt.:schater:
     
  19. de dealer waar ik over praat heeft een apart tarief voor het gebruik van diagnoseapparatuur. (een vast bedrag naast het gewone uurtarief)
     

Share This Page