Accu leeg na radio inbouw Focus 1.2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 15 sep 2016.

  1. Focus mk1 fase 2 . Zit 60 ah accu in vrij nieuw, laadt goed op waren nooit problemen mee ook niet na lang stilstaan.
    Zoon lief koopt een PIONEER auto radio met blue tooth , prima ding, gewoon volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten echter was de andere dag de accu leeg in zoverre dat de auto niet meer wilde starten.
    Radio uitgebouwd , gezocht en soms kan de plus voor het geheugen zo blijkt verkeerd zitten, dit was echter niet het geval.
    Voortaan frontje er maar af en het leek in orde.
    Gaat gister weg naar het strand, komt bij zijn auto en klik klik accu leeg.
    Gaat er bij iemand van jullie een lampje branden?
    Kan de draad van het geheugen los halen maar dat lijkt me niet de bedoeling. De andere plus is normaal via het contact geschakeld dus ook goed.
    Ik weet het even niet meer.
    Alvast bedankt.
     
  2. Demo modus?
     
  3. Er moet toch een aardige stroom lopen om een 60Ah accu leeg te krijgen. Even stroom meten als alles uit staat???
     
  4. Ja lijkt mij ook , lijkt mij ook dat je een dergelijk weg lekkend vermogen moet voelen in de vorm van warmte vanuit de radio maar die blijft gewoon koud.
    Ga wel eens met de meter aan de slag bij de zekeringen om te kijken of er wel sprake is van een lek.
    Mogelijk gewoon pech en toeval en is de tweede hands accu ( nog geen jaar oud) kapot .
    Is toch wel toevallig dat JUIST na het plaatsen van de radio de andere dag de accu leeg was .
     
  5. Bok demo modes lijkt me sterk daar de hoofd 12 volt weg valt met het bedienen van het contact slot.
    Alleen de 12 V voor het geheugen blijft hoog.
    Kan dit wel uitsluiten door deze even los te nemen en daar tijdelijk een 9 V batterij te leggen .
     
  6. Even gewoon een vraag.Ik heb tot nu toe in de FF nog geen radio ingebouwd.Bij mij zit de 5000 met 6 - cd wissellaar in.Maar ik kan de radio aanzetten , zonder de sleutel in het contact.

    Waarom loopt de hoofd voeding in jouw auto via het contact slot ?
    Terwijl je ook nog een andere 12volt rechtstreeks op het geheugen hebt aan gesloten ?

    De 12v via contactslot komt deze rechtstreeks van de + van de accu ?
    En de 12v voor geheugen waar komt deze vandaan ??

    Zelf ben ik geen voorstander , om 2 verschillende stroom paden naar hetzelfde apparaat te voeren.
    Je kan ongewild stromen via massa laten lopen/creeren (want de 2 stromen zullen beide via aarde retour gaan).

    De vraag is alleen via welke weg deze 2 stromen zullen lopen en hoe groot ze zijn.
    Andere vraag is of de accu nog wel voldoende wordt bij/opgeladen wanneer de radio in bedrijf is.
     
  7. #7 Don van der Deijl, 16 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 sep 2016
    Bij de ford radio,s schakelt de radio uit wanneer het contact uit. Je kan hem dan voor 1 uur aanzetten hetgeen de radio ook aangeeft.
    De dan nog aanwezige voeding zal de voeding zijn welke bij een ander merk, in dit geval PIONEER, gebruikt wordt voor het geheugen.
    Ook de ford radio,s hebben een geheugen dus ook daar zal constant een 12 V aanwezig moeten zijn echter kan blijkbaar met deze lijn ook de radio aangezet worden voor een uur.
    De 12 V back up spanning zeg maar zal uit de zekering kast komen via een aparte lijn welke constant hoog is.
    De hoofd 12 V komt daar uiteindelijk ook vandaan maar zal geschakeld worden via het contact slot(relais) . Moet het elektrisch schema nog uitzoeken . Alleen deze spanning aansluiten zal bij de ford radio resulteren dat je elke keer opnieuw de code moet invoeren en alles kwijt bent aan zenders.
    Bij de pioneer geen code maar wel alle zenders weg en instellingen op default.
    Kom ik wel net op een idee, het loshalen van de main 12 V en de back up en main op de radio aansluiten op de constant hoge 12 V . In dat geval zal de radio altijd spelen .
     
  8. Ja , ik was vergeten dat er een timer gaat lopen , wanneer je het contact op uit zet en/of de sleutel eruit haalt.
    Deze timer wordt waarschijnlijk gevoed door de 12v backup spanning.

    De radio detecteert dat de main 12v er niet meer is (radio schakelt uit).Radio daarna handmatig inschakelen start de timer - die de radio na 1 uur uitzet.

    Timer dient ervoor om de accu niet leeg te trekken.

    Dit houdt dus in , dat er bij de Ford radios een soort van detectie schakeling moet zijn , welke "ziet" , dat er geen 12v main aanwezig is.
    Als dan de radio handmatig weer wordt aangezet , zal de timer starten.

    Het starten van de timer zal niet nodig zijn , als de motor draait/het contact op on staat.

    Dit zal dus allemaal moeten worden gedecteerd.
     
  9. We gaan het afwachten, de rode draad de geschakelde 12 V heb ik los genomen en met de constant hoge gele draad doorverbonden.
    Uiteraard aan de kant van de radio.
    De gele draad is ook beduidend dikker dan de rode dus wat stroom betreft zal het wel goed gaan.
    Ik denk dat het probleem hier mee is opgelost.
     

Deel Deze Pagina