Piepend geluid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rfknol, 12 sep 2016.

  1. Sinds een paar weken heb ik zo af en toe een piepend geluid als ik na het starten wegrijd. Het klinkt alsof er metaal over metaal schraapt op hogere snelheid, langer dan 1 of 2 seconden duurt het niet en daarna is het geluid er ook niet meer.
    Ik heb tot nu toe alleen ontdekt dat het gebeurt nadat de motor is gestart (warm of koud maakt niet uit). Daarna hoor ik het geluid niet meer tijdens de rit. Het gebeurt ook alleen maar tijdens het wegrijden, bij stilstaan en de motor draaiend klinkt alles zoals het zou moeten.

    Zelf zit ik te denken aan dat de startmotor misschien blijft plakken, maar ik heb geen idee of die dergelijke geluiden kan produceren.
    Kilometerstand is intussen 339000.
     
  2. Zingen in de koppeling plaat? Even op de handrem en in zn 1 en dan met licht gasgeven de koppeling los laten. Als je dan hoort weet je het.
     
  3. Het enige wat er dan gebeurt is dat hij graag weg wil, geen bijzonderheden verder :(
     
  4. Een kleine update. Het piepgeluid komt vanaf 2000 toeren en is over nadat het gas los is gelaten. Daarna komt het niet weer terug. Ik begin te neigen naar een turbo probleem.
    Hoe kan ik die het makkelijkst controleren bij de 1.8 tdci?
     
  5. Kan de aansturing van de turbo geluid maken? Het komt alleen voor als ik de turbo even gebruik. Het varieert niet in toonhoogte, wel in sterkte.
     
  6. En op het moment van piepen heb ik minder vermogen.
     
  7. Ook last van het geluid met de airco uit ?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
     
  8. Goeie vraag. Daar heb ik niet op gelet.
     
  9. Kijk eens naar de spanrol van de multiriem. Ik heb het zelfde geluid ook bij het starten en dat wordt door de spanrol van de multiriem veroorzaakt. Helaas is deze rol niet apart te koop dus ik wacht tot de multiriem is versleten dan kan ik alles in 1x vervangen.
     
  10. Ik heb de spanrol al eens eerder gehoord (is later vervangen), maar het geluid lijkt er deze keer niet op.
     
  11. De airco maakt geen verschil heb ik vandaag gemerkt.
    Zit de brandstofpomp op de multiriem? Het geluid wordt iets anders nu en begint toch richting een riem te klinken.
     
  12. Weer een update. Vanavond deed hij het weer (het gebeurt ook steeds vaker). Als ik hem steviger laat optrekken is het geluid aanwezig. Vanavond bleek ook dat het turbodruk gerelateerd is. Er zit een vibratie in het geluid, dus ik heb het vermoeden dat er een pakking lek is. Morgen maar eens even kijken of is kan achterhalen welke dat is (ik hoop de uitlaat kant, maar heb er een hard hoofd in).
     
  13. Aangezien ik hier verder niks wijzer word zal ik voor maandag een afspraak bij de dealer maken.
    Het piepende geluid is intussen verdwenen (sinds het overdag onder de 20 graden is), maar daar is wat meer rook voor in de plaats gekomen.
     
  14. Als je alle verbruikers zoals airco, achterruit verwarming, mistlampen etc aanzet, is het dan erger? Zo ja, dan is het wsl de multiriem.
     
  15. #15 rfknol, 9 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2016
    Verbruikers aan of uit maakt geen verschil.
    Ik heb 2 video's waar het geluid op te horen is.
    [YOUTUBE]n8dwzyYEU6U[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]NwJb_GOdc38[/YOUTUBE]
     
  16. Turbo?
     
  17. Ik heb via pb contact gehad met Dark Angel. Hij heeft ook dergelijke klachten gehad en de geluiden omschreven. De conclusie is voorlopig dat het de pakking van het inlaatspruitstuk is. Volgende week maandag (vandaag lukte niet ivm de planning) ga ik naar de dealer en hoop dan een definitieve conclusie te kunnen trekken.
     
  18. Klinkt als een lekke turbo slang.
     
  19. Dat mag van mij ook, scheelt een hoop werk om te vervangen.
    Hoewel de andere 2 slangen een blazend geluid hadden toen ze lek waren.
     
  20. Vanmorgen bij de dealer geweest. Behalve dat er een verbindingsstuk bij het roetfilter half was weggerot hebben ze niks kunnen vinden wat op lekkage duidt.
    Ik heb er bij gestaan toen de rookmachine op de inlaat en op de uitlaat werd gezet en getest, maar nergens komt rook uit de buizen of het spruitstuk.
    Dus er zijn nog 2 opties, of het lek is nog niet groot genoeg of het is toch de turbo die ik hoor.
    Voorlopig rij ik er nog even mee door en hoop dat hij het nog even een maandje of 6 volhoudt.
     

Deel Deze Pagina