1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring Focus ST 2009

Discussie in 'Electronica' gestart door Paulie, 28 jun 2016.

  1. Beste forumleden,

    Sinds vorige week hebben we een vervelende motorstoring in onze Focus ST. Ik had bewust voor de facelift gekozen om allerlei kinderziektes te ontwijken zoals aandrijfassen en oliepomp, maar nu blijkt de elektronica in de latere bouwjaren ook niet feilloos.

    Het begint met een melding over de stuurbekrachtiging en daarna een algemene melding over beperkt motorvermogen (noodloop). Mijn vrouw was vorige week gestrand op de A6 (wij wonen in 's-Hertogenbosch) en ze heeft de Ford Assistance ingeschakeld. Ze konden de auto helaas niet ter plekke uitlezen, dus de auto is geëindigd bij de Ford dealer in Almere. Hun diagnose was een kapot gasklephuis. Ik heb ze duidelijk gevraagd of ze het zeker wisten en zaken als de accu en het gaspedaal konden uitsluiten. Nog overwogen om de auto naar mijn lokale dealer te halen, maar toch besloten het daar te laten fixen.

    Nu hebben we sinds gister (een paar dagen na de reparatie) exact hetzelfde op het display staan. Vandaag even naar mijn lokale dealer geweest en laten uitlezen; exact dezelfde foutcodes! Ik heb gelukkig de foutcodes van Almere laten afdrukken en het oude gasklephuis meegenomen. Wat er bijvoorbeeld gebeurd, je start de auto, storing verschijnt, motor blijft stationair lopen maar reageert totaal niet meer op het gaspedaal. Aannemelijk dat deze dus stuk is. Gelukkig verdwijnt dit als je de auto opnieuw start en kun je alsnog naar huis rijden.

    Jullie begrijpen dat ik sterk het vermoeden heb dat de verkeerde diagnose is gesteld. Na overleg met de Ford dealer in Almere besloten dat de auto zaterdag terug gaat zodat zij de kans krijgen het netjes op te lossen. Mijn vermoeden is een kapot gaspedaal maar dat is weer zo'n lekker duur onderdeel.

    Ik zie op internet veel Ford's met gasklephuis en gaspedaal problemen, maar meestal gaat dat over andere motorblokken. Zijn er meer verhalen over dit probleem bij de Focus ST?

    Mag ik van een dealer verwachten dat ze de middelen en de kennis hebben om te bepalen welk van de twee onderdelen stuk is? De monteur in onze lokale garage vertelde van wel. Ze kunnen elk onderdeel afzonderlijk testen. Mag ik dan aannemen dat een werkend gasklephuis nooit als kapot mag worden beschouwd?

    Staat de Ford dealer in Almere bekend als een betrouwbare garage? Ik ben bang dat ze straks vertellen dat zowel het gasklephuis als het gaspedaal kapot waren. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar als second opinion ergens anders het oude gasklephuis laten terug plaatsen is ook vrij kostbaar.

    Als er nog andere tips zijn hoor ik ze graag.

    Groetjes, Paul
     
  2. Naast het gaspedaal en het gasklephuis is de teller ook een mogelijke verdachte. Persoonlijk acht ik de kans vrij groot dat dit weleens de oorzaak kan zijn.

    Bij de Focus 2 is de teller de gateway tussen het elektronische gaspedaal en het CANbus systeem. Het analoge weerstandsignaal van de potentiometers in het elektronisch gaspedaal worden door de teller geconverteerd naar een digitaal signaal dat vervolgens via het CANbus systeem met de PCM wordt gecommuniceerd.

    Bij de Focus 2 (zowel fase 1 als fase 2) zijn de soldeerverbindingen van de printplaat van de teller een bekend probleem. Dit kan de meest vreemde storingen/foutcodes veroorzaken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat gaspedaal gerelateerde foutcodes hier ook door kunnen worden veroorzaakt.
     
  3. #3 dutchguy, 28 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2016
    Ruikt naar defecte tellerunit.

    Doe ons een lol en post de storingscodes even
     
  4. Ik heb een screenshot van het systeem gekregen. Dit zijn de foutcodes met een P waarbij ze ook de optie hebben om via ? een analyse uit te voeren:
    P0230
    P0571
    P0805
    P2125
    P2127

    Maar daarnaast zag ik vandaag ook staan:
    U0155
    U1900
    B2623

    Vorige week in Almere kwamen ook nog voorbij:
    U0073
    B1389
    P1260

    Ik heb de -xx die erachter horen maar weggelaten of bevatten die ook nog waardevolle informatie?

    De dealer vertelde dat het gebruikelijk was om alles te wissen omdat niet alle storingen relevant hoefde te zijn. Daarna bleef na een proefrit alleen P2127 over en daar zijn ze verder op gegaan.
     
  5. #5 dutchguy, 28 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2016
    P2127 en P2125 zijn meldingen over het backup circuit van het gaspedaal (loopt via tellerunit over de can bus)

    Samen met : P0571 (remschakelaar) en P0805 (koppelingsschakelaar) , die ook via de tellerunit lopen.

    U0155 is volgens mij een PATS (startblokkerings) melding en heeft ook betrekking op commnicatie met de tellerunit.

    U1900 is een communicatiestoring met een module (meestal tussen abs en tellerunit)
    U0073 is een algemene canbus fout , veroorzaakt door een van de aangesloten modules (waarschijnlijk dus de tellerunit)
    B1389 is een melding van je olietemperatuursensor (krijgt geen data)
    P1260 is wederom een pats melding maar dan waarschijnlijk vanaf de pcm

    Kom ik andermaal tot de conclusie dat er iets met de tellerunit aan de hand is.
    Maar voor de zekerheid moet je ook even de conditie van de accu na laten meten.

    Schande dat ze de gasklep vervangen hebben. Teneerste gaan die zelden stuk bij deze volvo 5 cylinder (oudere types wel overigens), maar de meldingen zeggen niets maar dan ook niets over de gasklep.

    Meestal zijn het enkele solderingen zoals JW ook zegt, maar heb al eens gezien dat er meer defect raakt en dat er dus componenten vervangen moeten worden.
    ACtronics of KMS kunnen dit weer perfect voor je oplossen.
     
  6. Perfecte analyse Lars..........toen ik het bericht van TS las vermoede ik ook al de printplaat van het tellerunit, is bij vage storingen eigenlijk gelijk verdachte nummer 1
     
  7. Keep us posted! Lars zijn analyse kan je niet omheen... :thumbs:
     
  8. Bedankt voor jullie antwoorden, die zijn heel erg behulpzaam!

    Toch heb ik nog een paar vragen voordat ik weer contact opneem met de dealer.

    Lars, weet je 100% zeker dat P2127 nooit gerelateerd is aan defecte gasklep? Want dat zou betekenen dat ik vrij sterk sta om de reparatie als fout te kunnen bestempelen.

    Dit is de beschrijving die ik zie bij P2127:
    Circuit sensor/schakelaar E gasklep/gaspedaalpositie lage ingangsspanning
    Ingangsspanning van APPS 2 is lager dan de gekalibreerde grenswaarde.
    N.B.: Deze DTC heeft te maken met de APPS.
    Deze code kan zijn veroorzaakt door:
    Open circuit in bedrading of onderdeel
    Signaal kortgesloten tegen massa of signaal retour
    Storing in APP-sensor

    Status - 62
    Onder minimale drempel
    DTC aanwezig bij opvragen
    MIL uit voor deze DTC
    Test voltooid.

    Status - 22
    Onder minimale drempel
    Eerder ingestelde DTC niet aanwezig op moment van aanvraag.
    MIL uit voor deze DTC
    Test voltooid.

    Kan ik de tellerunit zelf uitbouwen, naar ACtronics of KMS brengen, en weer zelf inbouwen? Of moet de tellerunit dan weer aangemeld worden via een computer systeem wat ik zelf niet in bezit heb en wat ik dus moet uitbesteden aan de garage?

    Is er een manier waarop ik de dealer kan overtuigen van het feit dat de tellerunit de oorzaak is? Voor het geval ze niet direct willen toegeven dat hun eerste diagnose onjuist was.
     
  9. #9 dutchguy, 30 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2016
    Nou 'nooit' kan niemand je garanderen.

    De melding die je post geeft het zelf eigenlijk al aan:
    APPS staat voor "Acellerator Pedal Position Sensor" ;)
    Het gaspedaal heeft 2 circuits (apps1 en apps2). apps1 loopt rechtstreeks naar het motormanagement. apps2 loopt direct richting tellerunit en wordt door de tellerunit vertaald naar een digitaal can-bus signaal. Dit canbus signaal komt ook weer binnen bij het motormanagement en vergelijkt dit met het apps1 signaal.

    Het gaat ook om het totaalplaatje + het feit dat de gaskleppen van st225's eigenlijk nooit stuk gaan (jaja er zijn altijd uitzonderingen).
    P2127 samen met P0571 en P0805 wijst altijd richting tellerklok.
    Als je alleen maar de p2127 melding hebt zou het nog aan het pedaal zelf kunnen liggen, maar icm de overige meldingen is dat bijna uitgesloten.

    Als je een afspraak maakt met KMS dan kunnen ze hem daar voor je ter plekke uitbouwen, fixen en weer terugzetten.
     
  10. Afgelopen zaterdag de ST weer afgeleverd in Almere in de hoop dat ze zouden erkennen dat het gasklephuis onterecht vervangen is. Dit topic uitgeprint om te laten zien wat de foutcodes betekenen en dat mijn vermoeden is dat het dashboard slechte solderingen heeft. Daarbij merkte ik op de snelweg dat het dashboard een paar keer uitviel, alle lampjes aan, motor bleef stationair lopen en na een paar seconden doet alles het weer. Dus netjes gemeld aangezien dat ook weer richting het dashboard wijst. Helaas zijn jullie geen experts aldus de chef en werd jullie verhaal niet meegenomen.

    Bellen ze vandaag met de mededeling dat de monteur 6 uur bezig is geweest om alle bedrading en het gaspedaal e.d. te controleren. Boos dat ik werd! Ik had heel duidelijk gezegd dat ze er niet teveel tijd in moesten steken omdat ik verwachtte dat niemand daar beter van zou worden en ik toch wist dat het dashboard gereviseerd moest worden. Daarnaast wilde ik geen euro extra uitgeven en eigenlijk alleen geld terug zien.

    Maar goed, nu blijkt dat ze bereid zijn om het complete dashboard te vervangen en dat wordt verrekend met de vorige rekening. Dus met gesloten beurs krijg ik nu een nieuw dashboard gemonteerd en het vernieuwde gasklephuis blijft ook zitten. Daar kan ik me prima in vinden, dus dat gaan ze volgende week in orde maken. Hopelijk kan dit hoofdstuk daarna afgesloten worden.
     
  11. Geloof dat er hier wel degelijk experts zitten daar kunnen sommige monteurs nog wat van leren ! Hoop voor je dat dit dan zo opgelost is voor je [emoji106]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

  12. Krijg je een nieuw tellerblok? En je kilometerstand dan?
     
  13. Die kan gewoon geprogrammeerd worden.
     
  14. Ze kunnen de kilometerstand inderdaad inleren. Daarnaast moeten ook de sleutels opnieuw ingeleerd worden, dus de reservesleutel geef ik komend weekend af.

    Ik ben heel blij met alle feedback van de experts hier op het forum, want ik merk dat jullie veel meer (electronica) kennis hebben dan de dealer. Ik begrijp dat een dealer niet alle informatie die klanten van internet plukken meteen voor waarheid kan aannemen. Maar dat ze nu nog steeds naar het gaspedaal/gasklep circuit zijn gaan kijken i.p.v. meteen het dashboard hebben gecontroleerd vind ik wel gek. Gelukkig kost het mij uiteindelijk geen extra geld maar zijn ze zelf alleen een hoop tijd en geld verloren. Ik was bang dat het een eindeloze discussie zou worden maar ik moet toegeven dat ze het nu netjes oplossen voor een klant die 90 km verderop woont en dus geen vast klant is.
     
  15. nee, hier zitten geen experts (sorry Ford monteurs maar zo worden jullie gezien door SK) maar liefhebbers die hun tijd, kennis en moeite in dit forum steken om andere (Focus) liefhebbers te helpen.

    buiten het feit dat SK dit heel netjes voor jou oplost :thumbup:, bespeur ik toch enige mis diagnose door hun voor jouw ST.

    wat ik ook nog even kwijt wil,
    SK heeft ons in het verleden als club altijd hartelijk ontvangen en mochten wij jaarlijks onze club dag bij hun op het terrein houden, echter van liefhebberij van hun naar onze Focussen heb ik nooit wat gemerkt, wat ik trouwens ook nooit gemist heb.
    Dit jaar waren wij te gast bij Wensveen in Alblasserdam met onze club dag en was blij verrast door de eigenaar en personeel die een echte passie voor :ford: hebben.
    een 2tal oude Fords uit de privé collectie waren aanwezig en er werden veel foto's gemaakt die later op hun Facebook pagina terug te vinden waren. :thumbs:
     
  16. De Focus is alweer een paar weken thuis met een nieuwe tellerbak en de storingen zijn verleden tijd! :cheer:
     

Deel Deze Pagina