1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Automatische vergrendeling bij weg rijden

Discussie in 'Electronica' gestart door rvdb, 24 jun 2016.

  1. Ik rij zakelijk een nieuwe Ford Focus station titanium. Ik wil graag dat mijn deuren maar vooral de kofferbak afgesloten wordt als ik weg rij zodat niet zomaar de deur van de buitenkant geopend kan worden. Kan ik dit zelf doen of moet ik daarvoor naar de dealer?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. De Autolocking functie kan alleen worden geactiveerd door deze functie softwarematig in de Centrale Configuratie van de auto te activeren. Hier heb je een geschikt diagnosesysteem voor nodig. Dit kan bijvoorbeeld met een goede kwaliteit ELM327 interface en het gratis FoCCCus programma.


    De Ford dealer kan deze functie niet activeren. Ford heeft er een aantal jaren geleden uit Juridisch aansprakelijkheid oogpunt voor gekozen om deze functie in Europa in het IDS diagnosesysteem dat de dealer gebruikt te blokkeren. Er zijn wel mogelijkheden om dit te omzielen maar daar zal de gemiddelde Ford dealer niet aan beginnen.
     
  3. En wat heeft de nieuwe Mondeo nodig ivm software programma en adapter?

    Want zou dit ook wel terug activeren in de auto.

    Bedankt!
     
  4. Bij mijn weten zijn er voor de Mondeo MK5 (nog) geen gratis programma's waarmee het mogelijk is om dergelijke functies te activeren.

    Met IDS in engineering mode zal het voor zover ik kan zien bij de Mondeo MK5 moeten kunnen en mogelijk dat andere systemen zoals bijvoorbeeld UCDS dit ook kunnen.
     
  5. Maar bij de dealer zullen ze het niet willen doen, maar zit wel in hun programma dus?
     
  6. In de standaard modus van IDS is dit niet mogelijk. Hierin is de Autolocking functie grijs en niet te selecteren.

    In engineering mode is het wel mogelijk. Deze modus kan echter alleen worden geactiveerd door binnen het IDS programma een code in te voeren.
     
  7. Dus in feite zou jij het kunnen doen, ofwel ik als ik de juiste software heb...
     
  8. Niet alleen de software. je hebt ook de juiste hardware nodig. De Ford IDS software werkt alleen in combinatie met een VCM of VCM 2 diagnose interface.
     
  9. Aanraders van adapters?

    Dus geen zo'n goedkope brol met inferieure hardware aan boord.
     
  10. Een nieuwe originele VCM 2 is online te vinden vanaf zo'n €1500,-. Dit is voor de gemiddelde hobbyist niet te betalen.

    Je komt dan dus al snel op een kloon uit. Het aanbod VCM 2 klonen is gigantisch. Dit aanbod varieert tussen hoge kwaliteit klonen welke een directe kopie zijn van het origineel tot slechte kwaliteit klonen welke t.o.v. het origineel componenten missen of zelfs voorzien zijn van andere elektronica. De prijzen voor een VCM 2 kloon beginnen bij zo'n €100,-. Mijn ervaring is dat je voor een goede kwaliteit kloon zo tussen de €125,- en €160,- kwijt bent. Het is echter zeer moeilijk om voor aankoop te bepalen met welk type kloon je te maken hebt. Vaak is aan de hand van foto's van de toegepaste printplaten wel redelijk goed te bepalen met welk type kloon je te maken hebt maar dit geeft geen 100% zekerheid.

    Een goede kloon is 100% compatible met de originele VCM 2 en kan ook probleemloos worden geupdate naar nieuwere software versies. Bij klonen van mindere kwaliteit of oudere klonen kan dit vaak niet en wordt de kloon vaak gebricked tijdens het updaten.



    De (laatste versie van de) IDS software is gratis te downloaden vanaf de Ford servers. Voor het gebruik van de IDS software heb je echter een licentie nodig. Deze licentie kost €1800,- per jaar. Er zijn wel manieren om dit te omzeilen (bijvoorbeeld door de 3-day Trial hack) maar vanaf IDS versie 98 is dit niet zo eenvoudig meer.
     
  11. Bij Ford dealer kunnen ze toch systeem ook in Engineer modus zetten? Zij hebben wss ook de code
     
  12. Ford doet dat niet, tenminste niet in Nederland.
    Ivm een aansprakelijkheid dat als je te water raakt met je auto de deuren dan kunnen weigeren om open te gaan.
     
  13. Ga er maar niet vanuit dat een Ford dealer de code weet om de engineering mode functies te kunnen openen.

    Dit is een functie die normaal gesproken niet door een dealer wordt gebruikt.
     
  14. Maar jij hebt de code denk ik zo stilletjes in me hoofd zo :badgrin:
     
  15. De procedure met de schakelaar zoals in het filmpje wordt getoond werkt alleen bij voertuigen waarbij de Autolocking is geactiveerd.

    Bij Europese Ford modelen is dit niet het geval. Hierbij moet de Autolocking eerst softwarematig worden geactiveerd. Pas hierna kan de functie d.m.v. de procedure worden in of uitgeschakeld.
     
  16. Dit zou ik inderdaad nog wensen op de wagen.
     
  17. Is er ook een instelling dat de auto vanzelf op slot gaat? Bijvoorbeeld na het parkeren alle deuren dicht doen en weglopen zonder de auto zelf met de afstandsbediening op slot te doen, dan zou hij vanzelf op slot moeten gaan.
     


  18. Is autolocking op elke focus 3 fase 1 mogelijk dan ??


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina