startproblemen

Discussion in 'Electronica' started by RedGiant, Jun 21, 2016.

  1. Hallo,

    Mijn Focus 1.8 benzine van bouwjaar April 2010 hebben wij in Maart 2012 gekocht. De auto start je met een startknop naast de versnellingspook. De afstandsbediening moet dan wel in de auto aanwezig zijn. In het eerste jaar dat we hem hadden gebeurde het een keer dat de auto niet wilde starten. De motor ging ook niet rond. Nadat de de deurvergrendeling op slot gezet was en na een paar tellen weer open starte hij weer (gereset). Een paar maanden later had de auto opnieuw startproblemen, maar nu ging de motor wel rond maar sloeg niet aan. Na 3 pogingen starte hij wel maar leek het net of de motor maar op 3 cilinders liep. De auto was ook niet vooruit te branden! Alsof je in z'n 5de versnelling wegrijd. Naar de dealer maar die konden niks vinden. Schakel je de motor uit dan start hij daarna ook weer prima (gereset). Bij het uitlezen gaf hij alleen aan dat de sleutel niet goed was, maar daar is niks mis mee. De afgelopen 3 jaar hebben we deze problemen slechts een enkele keer gehad totdat een paar weken geleden de display van de airco uitviel en daarna ging de auto ineens ook weer moeilijk starten. Dezelfde problemen als toen. Een dag later deed de auto niks meer. Was niet meer te starten. Monteur erbij. Lang zoeken. Uiteindelijk een paar zekeringen losgehaald en weer teruggezet in de zekeringenkast. Probleem met de airco is nu voorbij en de auto starte op dat moment ook weer prima. 2 weken daarna weer startproblemen. De auto heeft nu bijna dagelijks de problemen zoals die in het verleden slechts af en toe voorkwamen. Vandaag weer uitgelezen bij de dealer. Ze kunnen niks vinden. Het moet iets electronisch zijn en niet mechanisch. De sleutels zijn goed en mechanisch is de auto in goede staat. wat kan het zijn? Iemand dit weleens vaker meegemaakt?:focus2:
     
  2. ik denk de soldeer verbindingen van je teller.
     
  3. Wat heeft de teller te maken met het starten? De toerenteller bedoel je?
     
  4. corrosie achter op je tellerplaat kan de meest vreemde storingen geven.
     
  5. Oké bedankt
     
  6. Bij de Focus 2 tellers (zowel fase 1 als fase 2) zijn slechte soldeerverbindingen op de printplaat een bekend probleem. Als gevolg van trillingen kunnen de soldeerverbindingen (haar)scheuren gaan vertonen waardoor er (tijdelijk) een slechte of zelfs geen verbinding is.

    Dit kan tot de meest vreemde storingen leiden. Gezien het PATS (startblokkering) systeem gedeeltelijk in de teller is geintegreerd is het niet starten van de auto hier 1 van.
     
  7. Oké zou dit probleem gemakkelijk te verhelpen zijn? Of is dit een dure ingrijpende reparatie?
     
  8. Mijn ervaring is dat in veel gevallen de problemen worden veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen van de connector op de printplaat. Wanneer je handig bent met een soldeerbout en het aandurft kan je proberen om de teller te demonteren en alle soldeerverbindingen op de printplaat even opnieuw door te solderen.


    Een andere mogelijkheid is om de teller te laten nakijken/repareren door een gespecialiseerd bedrijf. Er zijn diverse bedrijven die dit kunnen. Je bent dan in veel gevallen je teller wel een paar dagen kwijt.


    Tenslotte kan je er nog voor kiezen om een gebruikte teller aan te schaffen en deze te plaatsen. Hierbij is het belangrijk dat de teller afkomstig is uit een auto met benzinemotor (i.v.m. de schaalverdeling van de toerenteller). Verder moet je er op letten dat de tellerstand bij voorkeur lager is als bij je huidige teller (omhoog wijzigen is stukken eenvoudiger als omlaag). Wanneer je een andere teller wil plaatsen moet je er tevens rekening mee houden dat deze moet worden geprogrammeerd. Zo moet de teller correct worden geconfigureerd en moet het PATS systeem opnieuw worden geprogrammeerd.
     
  9. Dat word een ritje naar de Ford dealer, denk ik.
     
  10. Gek genoeg doet de auto het nu al ruim een week prima! Bij de garage hebben ze vorige week alleen weer even naar de zekeringenkast gekeken. Zou het probleem misschien toch niet in die kast zitten? Lostrillen van zekeringen of zoiets? De auto geeft naar mijn idee wel iets meer trillingen dan vroeger
    Mogelijk door gesleten banden.
     
  11. 2 weken geleden wilde de auto ineens helemaal niet meer starten. Monteur erbij, deze gaf hij dus wel fout codes aan in de richting van het dashboard. Waar hij voorheen geen enkele foutcode gaf. Klokkenpaneel is opgestuurd en vandaag was de auto na bijna 2 weken weer gerepareerd. Blijkt dus inderdaad te gaan om losse soldeerpuntjes. De accu is ook vervangen want die was ook slecht. Dit heeft het probleem verergerd. Hopelijk blijft hij het nu wel goed doen.
     
  12. Gisteren is de auto na 2 weken terug gekomen van de garage. Dashboard opgestuurd hopelijk is het nu opgelost.
     

Share This Page