1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

onbekend geluid/trilling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door svennos, 11 jun 2016.

  1. Beste forummers,

    Al enige tijd heeft mijn focus "last" van een rare tik bij het wegrijden. Ik schrijf last tussen quotes want er lijkt motorisch/mechanisch (nog) niets aan de hand, maar ik wil erger voorkomen.

    Wanneer ik wegrijd hoor en voel ik in de pedalen een soort tik/trilling. Dit lijkt alleen te gebeuren als ik geschakeld heb naar de 2e versnelling en vervolgens accelereer, en ook alleen vanaf een koude start, de hele weg daarna heb ik tot nu toe er nooit wat van gemerkt. Het is niet de airco, dat tikje ken ik en is aanzienlijk lichter. Het geluid van de tik is het best te omschrijven alsof de centrale deurvergrendeling wordt geactiveerd (alleen iets minder luid), wat niet het geval is, want zo'n luxe versie is het nu ook weer niet ;). Het is alsof een soort veer los springt en dan nog even na trilt (een soort sploinggg).

    Er zit helaas wel progressie in, waar ik het +/- een jaar geleden wel eens merkte is het nu bijna altijd reproduceerbaar. Nadeel is dat de garage het nog niet heeft kunnen vinden, je moet de auto haast al kennen om te weten dat het vroeger niet zo was, en om het te reproduceren moet ie echt een tijd stil staan (een uur minimaal).

    Ik hoop dat iemand de klacht herkend en kan aangeven wat zou kunnen zijn.
     
  2. #2 kolere, 11 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2016
    Probeer de handrem er voortaan niet op te zetten en kijk is of het dan nog voorkomt. Kan ook in de veren voor zitten, als die verspringen.
     
  3. Hi Kolere, bedankt voor je snelle reactie. Het is ook niet de handrem, in de winter parkeer ik 'm altijd in z'n versnelling en ook dan treedt het op. Ook heb ik begin dit jaar de handrem gereinigd en de "schuurpunten" gevet, heeft het probleem ook niet opgelost. Ik heb ook niet het idee dat dit zich achter afspeelt, maar echt onder de motorkap. Wat bedoel je met verspringende veren? De veren van de ophanging? hoe zouden die moeten verspringen? Het zou kunnen, want je moet er echt een paar meter (50 tot 100) voor rijden voordat ik de trilling voel.
     
  4. Welke kilometerstand heeft de auto? Ik herken het een beetje. Ik had bij maximale stuuruitslag een soort kloink in het vooronder. Toen ik verder op zoek ging onder de motorkap bleek dat 1 van de veerpootlagers kraakte als ik de auto met de hand in liet veren. Nieuwe veerpootlager en het probleem was opgelost (lager viel uit elkaar bij het demonteren).
     
  5. De auto heeft ongeveer 86000 gereden, niet erg veel dus. Ik zal het veren straks eens proberen. Ik moet de auto altijd fileparkeren in ons parkeervak. misschien heeft het vele bochtjes draaien met bijna stilstaande wielen dit resultaat? De tik gebeurt overigens altijd op het rechte stuk de straat uit zonder noemenswaardige hobbels oid, maar daarvoor heb ik inderdaad wel met maximale stuuruitslag de auto uit het parkeervak moeten halen en ook een keer moeten keren.
     
  6. rond welke snelheid hoor je die trilling. en is het eenmalig?
    dit heb ik al meerdere keren voorbij horen komen.

    in de garage maar ook bij mijn eigen auto.

    rond de 20 km/ u en dan is het een geluid van ong 1 sec.

    klinkt dit bekend??
     
  7. het probleem in dit forum klink inderdaad als de abs pomp. deze doet een zelftest. daarbij gaat hij hem eenmalig aansturen en dat is de trilling. dit is ongeveer bij 20 km/h. over het algemeen maakt het niet echt uit welke versnelling.

    Groeten Ferry
     
  8. Ledo, ferryd, dat is het exact. 2e versnelling, 20/30 km/u ongeveer, het is 1 malig en alleen bij het wegrijden. Zal ook eens proberen door te schakelen van 1 naar 3.

    Ik struin nu aardig wat fora af en iedereen verwijst naar een esp zelf-test rond 20 km/u. Nu is mijn esp module een keer kaduuk geweest, deze heb ik laten refurbishen omdat dat beter zou zijn dan een nieuwe te plaatsen met het zelfde probleem. Bij een refurb leggen ze de zwakke draadjes in een lijmbad waardoor deze niet meer kunnen breken. Ik heb wel gezien dat de garage de gebogen leidingen door heeft geknipt en deze heeft vervangen voor flexibele koppelingen. Mogelijk heb ik er daarom meer last van?
     
  9. hey

    bij mij is alles nog origineel(niet refurbised, ook nog nooit vervangen. heb een keer een klant gehad die dit zelfde probleem heeft. met een andere focus gereden. die had het zelfde. de klant wilde toen een adere abs unit. deze deed precies hetzelfde.
    veel dingen toen geprobeerd niets hielp.

    je zal er mee moeten leren leven. of zelf een oplossing proberen te vinden Ford zelf heeft er ook geen oplossing voor.

    succes en laat effe wat weten als je wat gevonden heb.
     
  10. Hi Ferry,

    Ik heb net even een stukje zonder op te schakelen (dus in z'n 1) naar 20km/u opgetrokken. exact op dat punt hoor ik de tik idd. Het lijkt dus sterk op de ABS unit, gelukkig geen versnellingsbak oid. Verder rond gezocht op internet, maar heel veel automerken lijken er last van te hebben. Vreemde is dat dit in de loop der jaren wel erger lijkt te worden. het zij zo, ik ga er geen geld tegenaan smijten om de oorzaak te vinden. Mocht ik de auto nog hebben en met een toekomstige reparatie het probleem verdwenen lijkt, laat ik het natuurlijk weten.
     
  11. Heel herkenbaar dit. Toen ik een 2 fase 2 had viel dit mij ook op. Ik heb het maar gehouden op een soort vergrendeling of inschakeling. Verder nooit geen problemen mee gehad, dus zou me niet druk maken.

    Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
     
  12. toch nog even een 2e gedachte. Als ik het zo allemaal lees lijkt het op een soort "waterslag". Dat ik mijn huis bouwde en er een vaatwasser inzette hoorde ik de leidingen nooit tikken. in de loop van de jaren hoor je nu altijd tikken als de vaatwasser bezig is (en het is nog steeds de zelfde vaatwasser). Nu heb ik dat opgelost door de waterleiding opnieuw vast te zetten, de zadelpennen waren inderdaad een beetje los gekomen.

    Zou deze ABS zelf check niet een beetje het zelfde zijn, zijn het de leidingen die tikken en moet er misschien hier en daar wat opnieuw vast gezet worden? Ik heb helaas geen brug en volgens mij is die echt nodig als je niet de hele accu weg wil slopen.
     
  13. het is te proberen, maar ik denk niet dat het gaat helpen.
    dit aangezien ik toen ook een andere abs unit op die klantenauto heb gemonteerd, en het geluid nog niet weg was.(wil niet zeggen dat dit altijd zo is.)

    bij mij is het geluid ook harder geworden in de loop der tijd. maar bij mij blijft hij lekker zitten.
     
  14. ABS / ESP kun je uitzetten voor je gaat rijden meen ik ? Of alleen de ESP ?
     
  15. Alleen de esp. Behalve als je het leuk vind om met gierende banden te kunnen stoppen zou ik ook geen situatie kunnen bedenken wanneer je de abs uit wil hebben.
     
  16. Ik heb het 'euveltje' ook sinds het begin ik mijn Focus kocht, mechanische geluid zodra ik 20km per uur heb bereikt, daarna komt het in de rit niet meer terug, pas na uren niet gebruikt te hebben. Enige wat ik erover kon vinden is zoals eerder gezegd de abs test. Maak me er verder ook niet druk om.
     
  17. lees even mee heb namelijk ook het probleem bij weg rijden en eerste bocht naar rechts.
    daarna geen last meer?
    iets waar ik me dus niet zo druk over hoef te maken.

    gr ronald
     

Deel Deze Pagina