Temperatuur meter loopt op en snel terug

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MarcoKnubben, 22 mei 2016.

  1. Na 4 jaar trouwe dienst mijn focus uit `99 verkocht 280 Dkm op de klok. Ik heb me een focus station 2002 1.6 gekocht. Mij viel op dat de temperatuurmeter al snel op het midden staat. Was bij mijn vorige ook maar niet zo snel, blijft verder mooi in t midden staan. Toen ik op de autoweg reed liep ie in een keer naar het rood aan de kant gezet en viel erna meteen weer terug. De meter liep eigenlijk meteen naar t rood. Thuis effe peil gechekt was nog prima verder rijd de auto super. Kan dit temperatuur sensor zijn of thermostaat. Lees op dit forum dat je een andere temp kunt pakken voor de thermostaat en is de sensor makkelijk te vervangen. Heeft iemand tips of evt een foto wat ik t beste kan doen. Weet niet of t uitmaakt of de airco aanstaat.
     
  2. Vandaag weer gereden gebeurt alleen op de auto weg merk ook dat in zijn 5 de meters op ongeveer 110 km blijven en 3000 toeren blijven hangen als ik rond die snelheid rijdt. Ka dit ook een defecte tellerunit zijn. Soms valt de toerenteller sneller terug al ik de koppeling intrap.
     
  3. Ik snap niks van je laatste post, als je een constante snelheid rijdt blijven meters op dezelfde positie staan. En je toerenteller zakt harder als je de koppeling indrukt? Als je bedoelt dat de meters niet goed werken dan duidt dit vaak op een kapotte tellerunit inderdaad (de soldeerverbindingen).

    Het oplopen van de temperatuur kan ook met lucht in het koelsysteem te maken hebben.
     
  4. Heb ik onlangs ook gehad. Sensor en thermostaat vervangen , geen oplossing en ja het gebeurde alleen op de snelweg. Grootste probleem vond ik dat de auto wel in een noodloop ging. Alles gecontroleerd, bedrading , gereinigd contacten het bleef aanwezig. Schijnt toch ook vaker voor te komen las ik op div forums en is op te lossen met een weerstand tussen de signaal draad van 330 ohm naar de sensor. Bij mij deed hij het goed daarna en geen noodloop meer. Let er wel op dat er niet echt iets mis is het je koelwater . Bij mij was er echt niets te zien, geen bellen, geen gekook niets. Auto rijdt inmiddels alweer een tijdje. Dacht dat het de wit groene draad was waar die weerstand gewoon mee in serie moest
     
  5. Als ik rond de 100 rij en ik geef gas zeg maar dan blijven de meters staan op 3000 toeren en 110 km. Hoe koelsysteem ontluchten?
     
  6. Wat don dus beschrijft is denk ik dat hangen zeg maar bij 110
    dat de auto in noodloop gaat zeg maar. Waar kan ik deze sensor vinden. Iemand een foto?
     
  7. Als de tellerunit niet naar behoren functioneert zou ik daar eerst maar eens naar gaan kijken. De tellerunit is er redelijk makkelijk uit te krijgen, daarna kun je de printplaat eens bekijken. Die willen nog wel eens last hebben van oxidatie en/of gescheurde printbanen.
     
  8. Daarnaast staan ook geoxideerde massa punten erom bekend rare verstoringen in de tellerunit te veroorzaken. Het massapunt zit volgens mij ergens in de beenruimte van de bestuurder.
     
  9. Laatst multiriem vervangen en tevens naar de sensor laten kijken. Stekker zeg maar bleek geoxideert te zijn waarschijnijk hebben ze t blok eens afgespoten met een hoge druk reiniger. Bougie`s waren ook geoxideert en bruin door roest zeg maar. Temp blijft in midden maar loopt wel nog traag richting autoweg. Maar eens de 330 ohm weerstand proberen?
     
  10. Hallo

    Ik lees al een aantal weken mee Vandaag uiteindelijk kunnen aanmelden voor de forum.

    Mijn ford focus wagon van 2006 is niet bepaald zuinig. Zelf kom ik er niet achter waarom. Ik denk zelf de thermostaat kan dat er mee te maken hebben. als ik een 2 kilometer rij is mijn radiator boven op al warm. WIe kan mij met mijn prbleem helpen
     
  11. Het is verstandig om hier een eigen topic over aan te maken en niet dit topic te vervuilen.

    Daarnaast moet je even het type motor vermelden en wat je precies onder niet bepaald zuinig verstaat. Zonder deze gegevens is het onmogelijk om te bepalen of je verbruik echt extreem hoog is of dat dit volstrekt normaal is.
     
  12. Ik heb een focus wagon van 2005-2006 1600 16v.

    Als ik ongeveer 70 km rij gebruikt hij al een kwart tank.
     
  13. Ik ben trouwens net op de forum. Waar kan ik dan een nieuwe topic aanmaken?
     
  14. Een nieuw topic kan je aanmaken door in het betreffende forum onderdeel op de knop "New Thread" te klikken. Vervolgens kan je dan een topic aanmaken.


    [​IMG]


    Een kwart tank op 70 Km is inderdaad erg veel. Uitgaande van een bruikbare tankinhoud van 50 Liter verbruik je dan omgerekend bijna 18 L/100 KM wat neerkomt op een verbruik van 1L op 5,5 KM.

    Is dit verbruik gemeten over langere tijd of is dit alleen geconstateerd aan de hand van de brandstofmeter?



    Ik heb zelf 6,5 Jaar met een Focus 2 met deze motor gereden en hierbij had ik een gemiddeld verbruik van 1L op 11 KM
     

Deel Deze Pagina