Licht trillend stuur en hoog geluid

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Ronald_ve, May 11, 2016.

  1. Ik heb sinds september een Ford Focus Benzine 1.8 uit 2010 (nu 66.000 km). Ik heb proefgereden in twee andere SW versies hiervan (resp. 53.000 km en 150.000km) en bij alle auto's viel het op dat de sturen trilden.

    Nu heb ik bij de aankoop al gevraagd om die trilling te verhelpen. maar toch is er altijd een trilling gebleven rond de 100km/h (wel minder dan voor de aankoop). Ik heb vandaag maar de voorbanden weer eens laten balanceren, maar toch blijft de trilling rond de 100km/h. Ga ik harder lijkt de trilling minder voor te komen (ook bij 100km/h gebeurt het niet altijd), bij 130 was het ook weg.

    Is dit een bekend euvel bij de FF? Het is ook niet verschrikkelijk hinderlijk, maar ik las dat je toch bij de minste trilling al moet balanceren.

    Daarnaast heb ik een ander euvel, wat misschien ook van dezelfde veroorzaker komt: rond de 60 km/h en rond de 90km./h heb ik al een poos een zeurend hoog geluid/resonantie (moeilijk via tekst te omschrijven) welke ook de ene keer wat harder klinkt en de andere keer hoor je het wat minder, bij acceleren is het sowieso snel weg. Koppeling indrukken heeft geen effect.

    Wat ik wel een paar maanden terug heb gedaan en geen idee of dat echt effectief is voor de balans & geluid, is rondom gelijke bandenspanning geven (2.2 geloof ik). Voor zitten Michelin banden, achter eerlijk gezegd geen idee, voor mij onbekend merk, kan er nu niet op komen.
     
  2. Is dat hoge piepje er ook nog als je de remmen iets intrapt?
     
  3. Zou eens proberen met een hogere bandenspanning te gaan rijden. Meeste van ons vinden 2.2 bar echt veel te laag.
     
  4. Misschien heel even, het is ook best snel weg als je al een beetje accelereert of langzamer gaat, opvallend is dat bij sommige wegen het juist minder is, bijv een niet al te egale verharde weg vlakbij mijn weg rijd ik altijd rond de 60 en daar hoor ik het eigenlijk niet viel mij op.

    Na het onderhoud bij oplevering was de spanning voor 2.1 en achter 2.3, ik herinner me weer dat ik ze dus op 2.3 heb gezet. In de tabel van Euromasters staat voor minimaal beladen ook 2,1-2,3 en max beladen 2.4-2,6 bar.
     
  5. Wat voor banden heb je?
    Bij hard rubber kan het profiel ook een fluitend geluid veroorzaken.
    Trillingen komen ook vaak uit de banden.
     
  6. Geen idee hoe ik bij Michelin banden kom, had ik wel op mijn oude auto.

    Voor: Vredestein sportrac 205/55R16
    Achter: Bridgestone turanza 205/55 R16

    Het is niet echt fluitend geluid, meer een "woe-woe-woe", ik kan het proberen op te nemen als dat lukt.
     
  7. #7 bjauto, May 13, 2016
    Last edited by a moderator: May 13, 2016
    Woe-woe-woe: ik zeg cupping van de banden. Geeft ook trillingen.

    Mogelijke oorzaak: verkeerde bandenspanning of dit tijdelijk gehad.
     
  8. Zet ze eens op 2.5 of 2.6 zoveel moeite is dat niet.
    En wrijf eens tegen de rijrichting in over de banden. Niet glad dan heb je waarschijnlijk last van cuppen.
     
  9. Zet ze eens op 2.5 of 2.6 zoveel moeite is dat niet. (bandenboeren zetten ze ook hoger)
    En wrijf eens tegen de rijrichting in over de banden. Niet glad dan heb je waarschijnlijk last van cuppen.
     
  10. Ik heb voor 2.5 en achter 2.7 gezet. Het geluid is er nog steeds, maar lijkt wel mindere mate. Had even gevoeld aan de binnenkant van de achterbanden en 1 richting glad, andere richting haakt het wat bij beide banden.

    Trillen nog niet gehad tot 80, maar dat moet ik op de snelweg nog testen...
     
  11. Het haken achter het profiel klinkt inderdaad als gecupte banden. Dan krijg je een beetje haaienvinnen effect op de banden. Kan trillen en lawaai veroorzaken.
     
  12. Ook bij de voorkant is het een beetje, maar dan aan de buitenkant van de banden. Kan dat door foute uitlijning komen?
     
  13. Ik ben bij garage geweest, waarbij hij meteen dacht aan de banden, had even gevoeld en werd gezegd dat de achterbanden vervormen en ook ouder zijn (je ziet ook scheurtjes), dus die laat ik dan ook maar vervangen bij de beurt over 1,5-2 maanden.

    Niet het juiste topic ervoor, maar weet iemand wat je bij moet betalen als je Ford Assistance Gold wilt hebben indien je Motorcraft kiest?
     
  14. Vandaag nieuwe banden eronder, wat een wereld van verschil! Geen vervelend aanloopgevoel bij 20 km/h meer, geen gehobbel, geen irritant gehuil meer. Het trillen was zelfs zo irritant bij 80-100km/h, alsof je letterlijk liep te klappertanden. Nu zit de trilling nog wat in het stuur bij 100km/h maar het lijkt nu alsof ik glij over het wegdek.

    De banden waren gewoon echt erg vervormd.
     

Share This Page