2.5i 20V 225pk Turbo probleem

Discussion in 'Performance' started by Rubs, Apr 26, 2016.

  1. Hallo,

    Ik heb sinds dit weekend een probleem met een ventiel of iets wat erop lijkt welke op mijn turbo zit tussen de luchtuitgang van de compressor en de vacuumaansluiting van de wastegate.

    Het gaat om dit dingetje

    [​IMG]

    En hij komt hiervandaan, waar het papier nu zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De slang die erop aangesloten is loopt naar het inlaatspruitstuk.

    Het is kapot gegaan doen ik bij volgas overschakelde van 2 naar 3 en hij tussendoor dus heel even off boost ging. Het ging gepaard met een hard afblaasgeluid, alsof mijn intercoolerslang eraf was geklapt. (was ook het eerste waar ik aan dacht, maar die bleken nog allemaal goed vast te zitten)

    Hij loopt nu niet meer stationair, wel blijft ie als je wat gas geeft heel slecht draaien.
    Zonder ventiel draait ie perfect stationair.

    Het lijkt alsof er normaal gesproken een O-ring of iets in hoort te zitten die het lucht dicht maakt maar dat deze gesprongen is. Tot mijn ergernis heb ik er zelfs kit resten op gevonden dus het kan goed zijn dat deze bij de vorige eigenaar al een keer kapot is gegaan en toen gewoon is dicht gekit aangezien het een onderdeel is wat niet leverbaar is door de garage.

    Ik ben vandaag dus langs van Mossel geweest want ik dacht, neem dat ding mee krijg een nieuwe mee terug kan nooit veel problemen opleveren. Maar, ze zeggen tegen mij dat ze geen turbo delen los kunnen leveren ik het bij een turborevisie bedrijf moet zoeken. Dus ze hebben me het adres mee gegeven waar zij hun turbos altijd heen sturen, vervolgens zeggen ze daar weer dat het niet bij de turbo hoort en dat het gewoon bij een dealer leverbaar moet zijn.

    Nu zou ik dus graag willen weten wat het uberhaupt is, want ik heb zelf geen idee, alleen dat het een soort vacuum leiding is en dat ik het nog nooit gezien heb bij andere auto's.
    En of er hier mensen zijn die zo weten waar ik dit onderdeel misschien wel zou kunnen kopen of ervaring hebben met dit probleem en misschien nu al zeggen dat de oorzaak van dit probleem groter is dan alleen dit kapotte dingetje.

    Alvast bedankt!
    Ruben
     
  2. #2 kolere, Apr 26, 2016
    Last edited by a moderator: Apr 26, 2016
    De turbodruk wordt hiermee aangestuurd, dit werkt op vacuĆ¼m. Het engelse woord is wastegate actuator dacht ik.
     
  3. #3 Sbro.nl, Apr 26, 2016
    Last edited by a moderator: Apr 26, 2016
    Her hoort idd bij de Turbo, als het een gewone holle bus is kun je hem gewoon weer terug plaatsen, ff de draad met teflon tape inwikkelen en (nieuwe) slang met een slang klem weer vast zetten.

    [​IMG]

    EDIT: staat er geen nummer oid ingegraveerd?
     
  4. #4 Rubs, Apr 26, 2016
    Last edited by a moderator: Apr 26, 2016
    Nee dat is dus het probleem, er zit geen partnummer op en hij lijkt te kunnen openen en sluiten? Hij is in ieder geval niet compleet hol want je kan er niet makkelijk doorheen kijken, je ziet alleen als je er schuin in kijkt een klein kiertje licht.

    En de lucht ontsnapt tussen het buisje en de moer uit zeg maar, je kan het buisje ook op en neer bewegen in de moer maar krijg hem er met geen mogelijkheid uit. Die moer sluit nog gewoon perfect aan op de turbo. Dus ik denk dat er intern een soort O-ring in hoort te zitten die eruit geblazen is bij de vorige eigenaar en dat ie vervolgens een lading kit naar binnen heeft gespoten om het weer af te dichten en dat die verbinding wel de standaard turbodruk aan kon maar niet meer mn verhoogde. (is 400 km geleden omhoog gezet, daarvoor 30.000 km probleemloos gereden)

    En hoort dit ook bij die actuator dan? Want de vacuum aansluiting voor de wastegate actuator zit ernaast en daar heb ik het dus niet over.

    Ik heb nog wat verder zitten googlen en zoeken maar word niet heel veel wijzer, enige wat ik kan bedenken is dat het bij dat symphoser systeem hoort ofzo, maar lijkt me onwaarschijnlijk?

    Heb wel een sloop st gevonden bij een sloperij in de achterhoek, dus maar even hopen dat die me verder kan helpen.
     
  5. Dat ding heet een check-valve en bevat een klein (plastic) balletje welke los in het huis rammelt. Bij teveel overdruk of vacuum sluit deze af.

    Hij is deels los verkrijgbaar bij de dealer.
    Er zit overigens een klein verschil tussen de versie van de RS en de ST
     
  6. #7 paul vingerhoets, Apr 26, 2016
    Last edited by a moderator: Apr 26, 2016
    waar gaar de andere kant van de slang naar toe die op de bewuste nippel zat ?

    xat ie stationair beroerd loopt is logisch omdat je nu een valse lucht lek hebt.
     
  7. #8 Rubs, Apr 26, 2016
    Last edited by a moderator: Apr 26, 2016
    Dat is het inderdaad, maar jij zegt dus dat ik dit gewoon bij de ford dealer moet kunnen krijgen als ik het een check-valve of terugslag ventiel noem? Of wat houd deels verkrijgbaar in.

    En zou ik er dan ook dus gewoon een andere check-valve op pas kunnen maken als ford echt niks voor me kan betekenen? Dat ik er het goede draad in tap en een koperen ringetje er tussen doe en dan de slang gewoon weer aansluit.

    Heel erg bedankt in ieder geval!

    Edit; ik zat nog te denken, hitte bestendige 2 componenten epoxy lijm gebruiken om de verbinding af te dichten, zou dat werken? Zou een vrij eenvoudige en toch sterke oplossing moeten zijn mocht ik het echt nergens kunnen vinden, al wordt de voorbehandeling wel een lastig verhaal.
     
  8. Zou duur is zo'n ding nieuw toch niet lijkt me?
    Kun je dat dan niet beter bij de dealer bestellen?
     
  9. Ford levert de complete slang met het bovenste deel van de valve.
    Het onderste deel met schroefdraad is los verkrijgbaar.

    Het is van belang dat dat balletje er in zit en correct werkt!
     
  10. Hij lijkt nog wel te werken, lucht blaast er makkelijk doorheen maar zuigt er niet doorheen. Alleen hij lekt dus.

    Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid uit elkaar getrokken? Want het zouden dus 2 delen moeten zijn.
     
  11. Dat verklaart de kit die je gevonden hebt, speelt al langer en is op die manier opgelost.

    Er zal wel een kunststof balletje inzitten neem ik aan? anders zou je hem kunnen laten hard solderen of lassen.
    Als je hem met epoxy/vloeibaar metaal dicht kan krijgen, iig iets beters dan kit dan kun je weer rijden.
    Dan kun je op je gemak een vervangend onderdeel zoeken.
     
  12. #14 Rubs, Apr 26, 2016
    Last edited by a moderator: Apr 26, 2016
    Alleen de enige 2 componenten lijmen die ik zo snel kan vinden zonder groothandelaren te benaderen heeft een maximale bedrijfstemperatuur van 110 graden. zou dat genoeg zijn?

    Temperaturen van de lucht die uit de compressor komt kan toch wel vrij makkelijk +- 200 graden worden voor zover ik weet en de olie temperatuur kan ook oplopen tot 100+ dus wordt krap denk ik.

    edit: heb het onderdeel er nog even bij gepakt en het klinkt inderdaad als een kunststof balletje, dus lassen/solderen zit er niet in.
     
  13. Wat ik zo snel ff kon vinden, en bij de bouwmarkt verkrijgbaar in Bison Lock Bond tot 130gr daarboven 50 % afname van de sterkte.
    Het is een lapmiddel voor tijdelijk moet je maar denken, zou sowieso tzt het onderdeel vervangen

    Suc6
     
  14. Ja ik ben sowieso al van plan de overstap te maken naar een garrett gt3071r, dus als ik dat onderdeeltje echt nergens kan vinden zal ik dat wat sneller moeten doen dan ik had gewild.

    Maar ik heb nu van jb weld een goedje gevonden in de praxis dat tot 150 graden kan en een sterkte heeft tot 4000 psi, dus dat zal voor nu wel voldoen hoop ik maar ideaal is anders.

    Bedankt voor de hulp.
     

Share This Page