olie lekkage bij carter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door axel1973, 22 apr 2016.

  1. Hallo
    mijn 1.8tdci uit 2004 lekt sinds begin deze week aanzienlijk olie.
    ik ben er net even onder gaan liggen en zie dat het aan 1 kant zijk nat is van de olie.
    het gaat om de onderkant van de carterpan en dan precies op een punt tussen 2 boutjes.
    Daarboven zie ik verder geen olie lekkage.
    Als ik de auto op de brug zet zou ik het dan zelf op kunnen lossen doormidel van een nieuwe carter pakking of zeg ik nu iets heel erg doms.
     
  2. Bij de 1.8 TDCI komt het nog weleens voor dat de carterpan doorroest en gaat lekken. Het is dus zaak om eerst eens goed te kijken of dit bij jouw auto wellicht ook het geval is.


    Verder is de carterpan ten opzichte van het motorblok afgedicht met oliebestendige vloeibare pakking. Wanneer je dus de carterpan verwijderd moeten alle oude pakkingresten worden verwijderd en moet de carterpan vervolgens met de juiste oliebestendige vloeibare pakking worden gemonteerd. Hierbij is het belangrijk om alle bouten op het voorgeschreven aanhaalmoment vast te zetten.
     
  3. Is dat echt heel belangrijk dat aandraaimoment?
     
  4. Met het oog op uitzetten en krimpen door warmte kan ik me voorstellen dat je de boel niet te strak wil aandraaien. Met een beetje pech pers je de pakking er tussenuit.
     
  5. Het is erg belangrijk om de bouten van de carterpan in de juiste volgorde en op het voorgeschreven aanhaalmoment vast te zetten.

    Hiermee voorkom je dat de carterpan tijdens het vastzetten vervormd of dat de vloeibare pakking er op sommige plaatsen teveel tussenuit wordt geperst wat later kan leiden tot lekkages.
     
  6. Oke bedankt voor de reacties.
    Eerst maar eens zo n moment sleutel aanschaffen.
    Is het verder een kwestie van de carter deksel verwijderen of zit er nog van alles aan vast ??.
     
  7. Het voorgeschreven aanhaalmoment van de carterpan bouten is slechts 10 Nm. Je heb hier dus een kleine momentsleutel voor nodig die op deze waarde kan worden ingesteld.
     
  8. Dat is heel wat lager dan ik verwacht had :o
    Weet je zo ook wat de volgorde precies is om ze vast te draaien?
     
  9. Volgens mij niet, maar kruislings is wel aan te raden.
     
  10. Leek mij ook al verstandig ja.
     
  11. Ford schrijft voor om vanuit het midden kruislings te beginnen en vervolgens van binnen naar buiten te werken. Op deze manier draai je de bouten gelijkmatig aan zonder dat de carterpan vervormd of de vloeibare pakking er op bepaalde punten te veel tussenuit wordt geperst.

    [​IMG]
     
  12. Ah kijk. Dank je!
     
  13. Kijk daar kan ik wat mee.
    woensdag ga ik hem op de brug zetten en dan hoop ik maar dat alles gaat lukken en geen onverwachte dingen tegen ga komen.

    Bvd
     
  14. Die kit lijkt op sanitair kit en is erg elastisch. Je moet de carterpan echt losscheuren. Het lastige is een begin te maken, als je plek vind om er een hobbymes tussen te prikken dan zou ik dat zeker doen.
     
  15. Bedankt voor de tip
     

Deel Deze Pagina