1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

7.72 seconde naar de 100, das tog best snel!? Evt tips nog?

Discussie in 'Performance' gestart door Dulos, 4 apr 2016.

  1. Beste focus leden :)

    Ik wou even iets met jullie delen!

    Ik ben in bezit van een fofo 2.0 ghia uit '99
    Toen ik hem kocht e.d was hij ook geheel std en zeer slecht onderhouden.

    Merkte al gauw dat de uitlaat her en der rottende was en de lichtfilter mudje dicht zat.

    Ten eerste had ik het oude inleg filtertje ff helemaal uitgeblazen met de compressor ende bak volledig schoongemaakt, daar lag me tog eens een pak vuil in om bang van te worden :o

    Na het schoonmaken ervan merkte ik ook egt meteen verschil! Het optrekken en soepeller heid van de motor haleluja.

    Toen dagt ik laat ik is even kijken wat voor pit erin zit, tog viel dit aardig tegen (was de auto nog niet helemaal gewend ook) en vond hem best "sloom" naar zij honderd.
    Deed er ook de eerste keer 10.2 seconden over. "Schakelen ging niet helemaal prima in zijn 1 en jangte hem teveel door"

    Voorheen reed ik een peug 306 1.4 die er theoretisch 14,9 sec over zou doen naar zijn 100, na veel aanpassing toen der tijd deed hij er 12 sec over.

    En ik was dus ook niet echt verbluft over mijn huidige fofo die er theoretisch 9,3 sec over zou doen.

    Later een green inlegfilter geplaatst en nog maar eens spelen, het wennen van schakelen e.d allemaal onder de knie en tikte dit keer al verbazinwekkend 8,9 sec naar de 100!

    Dusja ik was al enorm blij :)

    Later heb ik een vanaf de kat een volledige rvs uiaat geplaatst met sebring einddemper.

    Ik merkte al meteen verschil en dacht sinds gister avond nog maar is te testen, paar keer rond de 8,3 seconden. En tot slot met wat moeite de 7,7 kunnen aantikken! Dit maakte me wel blij, alhoewel ik weet dat die testjes vast nooit 100% zijn. Zal het tog wel een nette score zijn.

    Nu vroeg ik mij af wat voor leuks kan ik nog doen omdit te verbeteren!? Evt een Cold air intake of kat vervanger? 4/2/1 spruit?

    Hoor graag wat jullie denken :)

    Wat kan je trouwens schatten kwa vermogen met de aanpassingen van nu en van later?

    Bedankt leden

    Groetjes
     
  2. Ik denk dat je wat optimistisch bent.
    Als iedere auto zo eenvoudig zoveel sneller te maken was.....

    Fabrieksopgaaf is 9,2 seconde naar de 100.
    Met een beetje gepruts valt daar misschien (realistisch gezien) een halve seconde af te halen.
     
  3. Ik denk dat je al blij mag zijn als je de 9,2 seconde haalt. Vaak valt dat al tegen.

    Met 7,7 zou je zelfs sneller dan een st zijn.
     
  4. Njaaa dat is dus ook waar, alleen ik heb tog zoveel "run checks gedaan" en t kijkt me wel kloppen.

    Tog denk ik dat er wat kleine verschil in zou zitten


    Wat ik ook "denk" te weten is dat ze meestal theoretisch de 0 tot 100 seconden ook hoger houden dan dat er in de praktijk is.

    Ook trouwens een maatje van mij met een golf 2.3 5v houd ik dondersgoed bij en bij jet optrekken samen is er niet veel verschil te zien.

    Groetjes
     
  5. #5 Dulos, 4 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2016
    Ja maar dat is waar ik ook een beetje meezat. Ik vind het tog allenaal iets te mooi maar goed

    Een halve seconde En zelfs dat is al mooi!
     
  6. Tja is het de 150pk of 170pk V5 die je bij kan houden?
     
  7. Hoe precies is je meting?
     
  8. Hoi! Hij heeft de 150pk model.
    Wel heeft hij zijn luchtinlaat en uitlaat systeem aangepast.

    Mvg
     
  9. Ja dat durf ik dus niet precies te zeggen daar zitten mijn twijfels.

    Ik heb het met een stopwatch gedaan, en een app voor de gps snelheid.

    Begin wel een beetje mijn twijfels te hebben hehe :schater:
     
  10. Tja en die maat van je heeft luchtinlaat en uitlaat gewijzigd.
    Vaak levert dat alleen maar meer geluid op en juist een performance vermindering.
     
  11. Als het de 150pk is klopt het wel dat je hem bij kan houden. Doen 0t100 in 8.8s

    En 100 op teller is geen 100 echt, teller wijkt snel 5km af
     
  12. Ja dat klopt dan welgoed opzicht. Ja met mij eigen meting deed ik drm ook via een gps snelheid en niet de teller want bij mij wijkt hij behoorlijk af zo rond de 8 km +-

    Wel was het al een tijd geleden dat ik dat met mijn maantje had gedaan dat was voor de uitlaat aanpassing van rvs.
     
  13. Dat durf ik niet te zeggen, maar jij hebt er sws meer verstand van dan ik.

    Wel weet ik dat hij ook vanaf de kat alles rvs heeft.

    Mvg
     
  14. GPS is juist minder precies voor een acceleratie meting. Het best is een OBD Bluetooth Dongel en een app. Deze gebruikt de data van de snelheidssensor. Dat is dezelfde data als je snelheidsmeter alleen dan zonder afwijking
     

  15. +1 :thumbs:
     
  16. Oh bedankt voor je reactie, daar had ik geen idee van...
    Hoe kan ik dit dan precies meten? Tievallig een voorbeeld, moet ik nog iets kopen on het te kunnen meten?

    Bedankt voor de moeite.

    Mvg.
     
  17. OBD2 stekker met bluetooth of WI-FI, dan kun je via een app (bv Dashcommand) op je telefoon exacter meten.
    Grote voordeel is dat de tijd gaat lopen vanaf het moment dat je begint te rijden en stopt op de gewenste snelheid.
    Nauwkeuriger kun je het zelf niet doen.
     
  18. Heb je de standaard maat wielen en banden er nog onder? Als er een andere velg/band combinatie onder zit, dan kan de teller wel tot 10 km/u teveel aangeven.
     
  19. Aangepast luchtinlaattraject gaat je niet heel veel brengen.
    Je loopt tegen de grenzen van je mafsensor aan. Daarbij een openluchtfilter zonder deugdelijk hitteschild gaat juist tegen werken.

    De zetecs zijn gevoelig voor een goeie luchttoevoer en goed werkende carterventilatie.

    Verder vind ik 7.7 voor 0-100 erg ambitieus.

    Als je wat wilt qua performance dan zou je kunnen kijken naar een ST170 spruitstuk i.c.m. een ST170 kat. Levert je voor betaalbaar geld extra vermogen en koppel. Wil je verder (en dus hoger in kosten), andere nokkenassen. Eventueel je vliegwiel wat laten afdraaien, dan komt de motor makkelijker op toeren.
    Tank Euro 98 of zelfs 102 om instant extra vermogen te hebben.

    Een goed onderhouden Zetec kan stock meer vermogen hebben dan is opgegeven. Mijn 1.8 16v heeft met alleen maar een inlegfiltertje en op Euro 98 128pk en 174Nm koppel. Dat is zo'n 13pk en 10Nm meer dan opgave.
     
  20. Enorm bedankt, ik ga er even naar zoeken via google e.d

    Groet.
     

Deel Deze Pagina