P0428 Catalyst temperature sensor circuit high bank 1 sensor 1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door barend1993, 25 mrt 2016.

  1. Hoi allemaal,

    Ik heb een storing in mijn auto die ik maar niet opgelost krijg. Ik heb het voertuig uitgelezen en ik kreeg de volgende melding:

    P0428 Catalyst temperature sensor circuit high bank 1 sensor 1

    Nu wil ik graag kijken naar de staat van deze sensor en deze indien nodig vervangen/reinigen oid.

    Weet iemand waar deze sensor zit in mijn voertuig?

    Ik heb de volgende auto:

    Ford Focus 1.6TDCI bouwjaar 2008.

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Gr. Barend
     
  2. Blijkbaar niet...?
     
  3. Ik heb geen idee, ik kan mij zo voorstellen dat het een probleem kan zijn met betrekking tot het roetfilter. Bij de 1.6 tdci zit de katalysator en de dpf in 1 koker onder de turbo. Wanneer het filter niet goed kan regenereren zou dit teveel hitte kunnen genereren. Je zou dan alleen meer foutcodes verwachten, hoe of met wat heb je uitgelezen (Forscan is redelijk uitgebreid)?

    Nogmaals ik heb er geen verstand van, maar bij gebrek aan input zou je hier aan kunnen denken.
     

  4. Deze sensor zit in de behuizing van het roetfilter/katalysator geschroefd.

    Voor zover ik op andere forums over deze foutcode lees komt deze code vaak voor nadat het roetfilter is verwijderd/leeggehaald en vervolgens is beschadigd of niet goed is weg geprogrammeerd.

    Normaal gesproken zouden er als het roetfilter verstopt is ook andere foutcodes aanwezig moeten zijn die hier op duiden.


    Persoonlijk zou ik beginnen met het bekijken van de sensordata en zo te bepalen of de sensor signaal geeft en of dit signaal ook klopt met de werkelijkheid.
     
  5. Men roetfilter is inderdaad verwijderd/leeggehaald. Best snel daarna kreeg ik deze foutcode. In het begin zag ik al dat de sensor van de roetfilter/katalysator er uit was geschroefd en naast het blok hing. Heb deze schoongemaakt en er weer in gestoken. Foutcode bleef...

    Vergeten te zeggen maar heb samen met foutcode P0428 ook foutcodes P0234 en P0299. Heb foutcode P0234 weg gekregen door de DPF sensor te vervangen.

    Las op internet dat je foutcode P0299 vaak weg krijgt door de Vacuum relais te vervangen. Weet alleen niet waar deze zit :/. Iemand? Mogelijk dat foutcode P0428 dan ook verdwijnt.
     
  6. Heb ff gekeken en weet met zekerheid dat het de roetfiltersensor is die gedemonteerd naast het blok hing. Denk logisch omdat de roetfilter uitgeschakeld is. Dus dat is het probleem niet geweest denk ik.
     
  7. Is dat niet de regelklep voor de turbo?
     
  8. en waar zit die bij een 1.6tdci
     
  9. Oke, ik ben er achter gekomen dat storing P0428 veroorzaakt wordt door sensor 6G9112B591DA. Mijn roetfilter is verwijderd/leeggehaald. Is deze sensor nog nodig of hebben ze deze in de software uitgeschreven? Of is dit mogelijk niet goed gedaan?
     
  10. Dit is blijkbaar niet volledig gedaan.
     
  11. Ik weet dat bij mij de sensor van het roetfilter losgekoppeld moest worden bij het uitschrijven en leeghalen van de dpf. Bij mij hangt dus de stekker los van die sensor


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. De sensor was bij mij uit de roetfilter gedraaid maar zat nog wel aan de stekkersluiting geplugd. Jij hebt de stekker dus losgekoppeld maar de sensor nog wel in de roetfilter zitten?
     

Deel Deze Pagina