P242F noodloop roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marco paul, 15 feb 2016.

  1. #1 marco paul, 15 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2016
    Enkele weken terug de accu spontaan leeg ( leeggetrokken door defecte travelpilot FX radio ). Accu vervangen. 3 dagen later dynamo defect en deze ook laten vervangen.
    Auto opgehaald bij de garage maar bij het rijden trok de auto totaal niet. Ik kwam amper op 80 km/uur met heel veel geduld.
    Bleek de slang op de intercooler los te zitten.

    Maar : slang er weer op bij de garage en nadien foutcode P242F.
    Auto zit nog steeds in de noodloop ( motorstoring dashboard brandt continue ).
    Regeneren wil niet. Ook niet statisch.
    Auto is bij dealer geweest afgelopen donderdag. Ze denken zowel roetfilter als mogelijk ook de EGR. Duur geintje dus. Roetfilter is vervangen op 120.000 KM. Auto heeft nu 223.000 km gelopen.
    Ik heb dinsdag afspraak gemaakt om roetfilter te verwijderen, EGR uitschrijven, en andere noodzakelijke software aanpassingen mbt DPF.

    De vraag is : Heeft iemand anders ook dit al aan de hand gehad met zijn dieselmotor ? Zal dit het probleem noodloop en P242F voorgoed oplossen ?
     
  2. ik heb hier (nog) geen ervaring mee, maar roetfilter verwijderen of leeg maken?
    optisch dient er voor de APK een roetfilter op te zitten dus als je deze verwijderd kan dat nog wel eens problemen geven bij de keuring.

    ben wel benieuwd wat je precies laat doen en door wie.
    hou ons op de hoogte :thumbup:
     
  3. Leeghalen is de bedoeling zodat er een lege huls overblijft .........
     
  4. Hou er wel rekening mee dat er op dit moment aan nieuwe wetgeving wordt gewerkt die het bedrijven verbied om het roetfilter te verwijderen en gebruikers verbied om zonder roetfilter te rijden. Tot begin 2015 was er een vergelijkbare wet maar door een fout is deze wet toen komen te vervallen.

    Gezien het sjoemelsoftware debacle bij VW is dit momenteel een hot item en zal een nieuwe wet hieromtrent naar alle waarschijnlijkheid ook strenger gehandhaafd gaan worden.

    De bedoeling is om tijdens de APK aan de hand van nieuwe testmethodes te bepalen of de auto wel of niet meer is voorzien van een roetfilter dat af fabriek is aangebracht. Wanneer hieruit blijkt dat het roetfilter is verwijderd zal de auto worden afgekeurd. Mogelijk gaat deze wijziging in de loop van 2016 al in.



    De kans bestaat dus dat als je het roetfilter laat verwijderen/leeghalen je hier later problemen mee gaat krijgen.
     
  5. De keurmeester die mijn auto gekeurd heeft zij mij dat niks uit maakt ze kijken er niet na.

    En hoe zit dat dan als je een auto Koopt waar ze deze hebben verwijdert . Niet idreen ligt onder de auto voor de koop
     
  6. Daar heeft de wetgever niks mee te maken, dan wordt het Burgerlijk Wetboek geopend en lossen partijen het onderling maar op.

    Wat wel een punt is, is dat het klaarblijkelijk voorheen toegestaan was? Lijkt mij sterk, misschien was het niet verboden de handeling uit te voeren maar voldeed het voertuig niet meer aan de gestelde eisen. Doorgaans hebben dit soort wetten geen terugwerkende kracht, dus zou het nu geheel legaal zijn dan zal daar een uitzondering voor worden gemaakt.
     
  7. die gestelde eisen stellen natuurlijk niks voor.
    kijk maar naar de bijtelling van de 'zuinige, schone' leaseauto's
    bij aankoop wordt er al een setje 18" lichtmetaal bijbesteld.
     
  8. Idd mijn broer rijdt en plugin hybride
    Ze oplaad kabel zit nog in de hoes
     
  9. #9 kolere, 15 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2016
    Er is een verschil tussen toegestaan en actief handhaven. Blijkbaar wil men de handhaving naar een hoger niveau tillen. Dat het wordt gedaan, wil niet zeggen dat het een recht is. Maar goed met dit soort ridicule voorbeelden neem ik aan dat jullie niet serieus zijn. Als iedereen door rood gaat rijden zeg je toch ook niet, ja mijn broer en veel met hem doen het ook dus wat loop je nou te zeiken laat mij ook door rood rijden. Of je gooit je overgebleven alkyd verf in de sloot want je buurman doet het ook..
     
  10. Op dit moment is het voor de APK niet te controleren. Onlangs een auto gekeurd waarvan bij mij bekend was dat het roetfilter leeg was gehaald en weggeschreven.

    De readiness test was incompleet, vermoedelijk door onvolledig wegschrijven, of omdat die gewoonweg niet voorkomen kan worden met wegschrijven. Conclusie, roetmeting.

    Deze uitgevoerd en deze viel precies binnen de norm, dus zonder roetfilter!

    Ik heb de auto dus ook goed gekeurd.
     
  11. als in: de put dempen als het kalf is verdronken.

    wat ik dus bedoel dat ze nu pas willen gaan handhaven omdat iedereen het doet :loco:
    de regels hadden er vanaf het begin moeten wezen.
    je koopt een auto met x uitstoot en dat dien je zo te houden zonder allerlei aanpassingen om de auto een stoerder uiterlijk te geven.
    of aan te passen omdat het dan allemaal minder geld kost (roetfilter bv.)
     
  12. #12 kolere, 15 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2016
    Dan voldoet de betreffende auto dus aan de norm en is er ook geen probleem lijkt mij, al is de vraag of de Nox waarden wel worden gehaald (geen APK-punt?) gezien het dpf ook als katalysator werkt dacht ik? Als men er echt op wil controleren, dan zijn er vast niet al te ingewikkelde tests te verzinnen waaruit blijkt dat het filter weg is. Ik vind het persoonlijk niet erg dat mensen het doen (er wordt gigantisch met twee maten gemeten omwille van economische redenen: luchtvaart, zeevaart, zware industrie, etc.), maar vind ook dat je de mogelijke gevolgen moet accepteren. Je hebt willens en wetens de boel belazerd ten behoeve van een betrouwbaardere en goedkopere auto.

    Ik denk dat je heel erg blij moet zijn dat de handhaving in Nederland heel vaak een enigszins repressief karakter heeft. Als al het toezicht preventief zou zijn, wordt alles nog veel duurder.
     
  13. dat zeker.
    al geef je het zelf al aan, dat er teveel met 2 maten gemeten wordt.
     
  14. #14 marco paul, 17 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2016
    Roetfilter is exit en de nodige zaken zijn softwarematig uitgeschakeld gisteren.
    Gelijktijdig dus ook de EGR uitgeschreven en getuned.

    Mijn auto rijd weer als vanouds. Geen foutmeldingen, geen noodloop, geen fratsen.
    Volgens de geleerden gaat ie nu een stuk zuiniger rijden.

    Aanrader voor die slechte 1.6 TDCI PSA blokjes.
     
  15. quanta Costa? en bij wie heb je dat laten doen?

    het zijn trouwens PSA blokjes, en zo slecht zijn ze nou ook weer niet ;)
     
  16. € 500,00
    Zie www.Digicar.nl

    NB. Ik heb PDA maar ge-edit naar PSA. ( De D zit naast de S ............ )
     
  17. tnx voor de info Marco :thumbup:
     

Deel Deze Pagina