1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xenon vervangen voor LED?

Discussie in 'Exterieur' gestart door Sbro.nl, 18 jan 2016.

  1. Wellicht ben ik dat straks :mrgreen:
     
  2. Was dat een set 35w of 55w?
     
  3. Hier nog een vergelijkings- filmpje

    [YOUTUBE]hRqxTl4rxlg[/YOUTUBE]
     
  4. Philips heeft er nu ook, net gezien hier ergens op forum
     
  5. #25 Fid-Oo, 2 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2016
    Ik had dit topic over het hoofd gezien en had inderdaad een ander draadje gestart.

    Daar had ik deze lampen vermeld:
    http://www.autoledplaza.nl/11231100/philips-lumileds-h7-4000lumen-led-dimlicht-set

    Even om verwarring te voorkomen, ik wil de lampen inbouwen in reflector koplampen en geen strooilicht. (originele FoFo mk3 lampen)

    Als ik zo de discussies lees heb je met een 360 graden rondschijnend lampje dus last van strooilicht (vandaar de spiegel bij een halogeenlamp) en Bij Xenon de R-lamp. Als ik nu kijk naar deze LED-lamp zou dit goed moeten gaan omdat deze maar aan 1 zijde leds heeft zitten.

    In een projector-lens wil je wel 360graden lampen hebben want deze projecteren het licht in de juiste richting. Hier zou deze lamp dus niet goed voor zijn.

    Ik twijfel nog een beetje maar zit er toch aan te denken om zo'n set te kopen. Aan de andere kant als ik een xenon set zonder canbus kan gebruiken en ik via Focccus het zo kan instellen dat het goed gaat dan scheelt dat ook weer een berg geld.
     
  6. En ben je er al uit wat je gaat doen :mrgreen: Ik ben namelijk ook van plan om halogeen te wijzigen naar Xenon of LED. Ik heb een projector met AFL in de :focus2:

    Iemand die dit in een FoFo2.2 Xpack heeft gebouwd en daar iets over kan zeggen? klik
     
  7. Even een korte update.
    Ik heb, in verband met de lage kosten, toch besloten om er een setje LED lampen in te zetten. De lampen hebben me 28 euro gekost. Het installeren was een eitje. Bij een lamp was alleen het glas gebroken bij aankomst. Vervanging wordt opgestuurd door de shop.
    Over het lichtbeeld ben ik wel tevreden. Zou iets feller mogen zijn naar mijn mening maar het geeft mooi wit licht. Ik heb 5000K besteld.

    Ik merk wel dat de bundels van de LED lampen elkaar meer overlappen dan de halogeenlampen in de AFL projectoren. Het meesturende effect is zo goed als weg.

    Wat heel irritant is is dat de lampen storen op de radio.... Ik heb al van alles gelezen over ferrietclamps maar dat schijnt niet altijd te helpen. Iemand misschien een tip om dit euvel op te lossen?

    En voor het idee is hier het lichtbeeld in een donkere straat:
    [​IMG]
     
  8. als je je auto voor een garagedeur of gladde muur zet kun je het beste zien hoe het lichtbeeld is dat uit de lamp komt. al lijkt me dat in de afl deze hetzelfde zou moeten zijn als bij de orginele lampen. of de led zitten niet op de goede plek, te ver naar voor of achter.
     
  9. Het brandpunt van een LED lamp is totaal anders als dat van een gasgevulde gloeilamp (halogeen) of gasontladingslamp (Xenon). Zeker bij een projector komt dit heel nauw. De minste afwijking kan hierbij al lijden tot een grote afwijking in het lichtbeeld.

    De geplaatste foto is leuk om de lichtopbrengst te laten zien maar zegt werkelijk niets over het lichtbeeld. Er is bijvoorbeeld niet te zien of de lichtbundel de juiste richting op schijnt (daar waar je het licht wil hebben) en of er wel of niet veel strooilicht is.

    Een foto van de lichtbundel op een gladde muur waarbij de auto op een vlakke ondergrond staat kan hier veel meer duidelijkheid over geven. Persoonlijk zou ik het lichtbeeld ook even door een garagebedrijf laten beoordelen op het koplamp afstel apparaat.
     
  10. #30 jjonkie, 15 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2016
    Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het brandpunt kan hetzelfde zijn alleen doordat de uitstraling niet 360 graden rondom is is belichting niet egaal. Maw, sommige gedeelten krijgen amper licht en sommige stukken heb je heel veel licht. Daardoor krijg je lichte en donkere gedeelten in je lichtbeeld. Bij een reflector lamp krijg je daardoor heel veel licht op plekken waar het niet hoort. Oftwel stroolicht. (Ga maar een met Xenon lampen in een reflector door een sneeuw bui heen rijden.... )

    Een projector lamp is daar juist minder gevoelig voor dan een reflector lamp. Een projector bundelt beter, ook al wordt er niet rondom aangelicht.

    Over het algemeen kun je dus stellen dat, ( net als bij xenon ) geen andere lampen aan te raden zijn voor reflector lampen. Voor projector lampen heb je wat meer mogelijkheden. De lamp opbrengt gaat veelal ook de goede kant. In plaats van de lucht in zoals dat het geval is bij reflector lampen. Ze zijn dus minder snel iemand aan het verblinden.

    Verder is het inderdaad aan te raden om altijd even te checken of te laten checken of het lichtbeeld klopt.

    Voor LED lampen is het nog steeds zo dat de lumen stromen vaak overdreven zijn en dat de opgegeven lumen stromen zijn gemeten bij bijvoorbeeld 25 graden. Ik kan je vertellen dat hoge lumen stromen en kleine koellichamen zoals die bij H7 lampen binnen no time op 80 graden zitten. Dat is niet alleen killing voor de levensduur maar ook voor de lumen output. Hoe hoger de temperatuur hoe lager de licht opbrengst.

    Tel daar bij op dat de lamp zich niet altijd even goed uitstraalt op het brandpunt en dat je niet rondom stralend licht hebt dat de opbrengst van de lamp niet op de plek komt waar het moet zijn.

    Als voorbeeld een reflector lamp. ( opbrengsten zijn theorie, maar voor de beeldvorming )

    Oftewel de LOR (light output ratio) is lager voor xenon en led lampen door het niet optimaal gebruiken van de optieken. Stel dat een een H7 gloeilamp 1400 lumen geeft en optiek zorgt er voor dat 90 procent van het licht de koplamp verlaat. Dat heb je effectief 1260 lumen opbrengst.

    Een Xenon lamp geeft bijvoorbeeld 1800 lumen maar omdat het brandpunt net afwijkt (hoeft niet maar vaak wel ) en omdat er nog een kathode langs loopt heeft het optiek een rendement van 80 procent. Effectief heb je dan 1440 lumen opbrengst. De rest schijnt in het ogen van de voetganger op de stoep en de onder kant van het viaduct..........

    Bij LED is het nog erger, het brandpunt kan afwijken net als bij xenon en je hebt met 240 graden licht in plaats van 360 graden. Dan is de rendement bijvoorbeeld met 60 procent.

    Stel je hebt een LED lamp met een opbrengst van 2000 lumen *0.7 = 1400 lumen...........

    Daar komt bij dat je binnen 15 minuten de lamp heet hebt gestookt en de opbrengst keldert naar 1500 lumen ( of nog minder ) dan heb je nog maar 1050 lumen output...

    Conclusie:
    * Let heel goed op met wat je doet.
    * als je het doet gebruik dan projector lampen.
    * Koop je LEDS ed zo goedkoop mogelijk in china want de nederlandse aanbieders halen ze daar ook vandaan en als het dan binnen een jaar stuk is heb je maar 50 dollar schade in plaats van 200 euro: ;-).
    * kijk goed naar de koeling, dat is belangrijker dan hoge lumen stromen
    * Controleer op verblinding
    * Bij twijfel naar de garage voor controle

    Binnenkort zal ik even wat vertellen over de LED koplampen in mijn Renault Zoe. Daar heb ik halogeen, xenon en LED in getest.

    wordt vervolgd, nu ga ik weer even aan het werk :schater:
     
  11. [​IMG]

    Hier een foto van het lichtbeeld op een gladde muur. ik heb geprobeerd de lampen wat af te stellen maar het stelschroefje is een beetje uitgehold dus kan er niet meer met een schroevendraaier in en de inbus had ik niet bij de hand.
     
  12. #32 jjonkie, 15 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2016
    Hierbij fotos van mijn LED koplampen test in de Zoe.

    [​IMG]

    Dimlicht:

    [​IMG]

    Groot licht:

    [​IMG]

    Als je goed kijkt zie je het effect van de plaatsing van de LEDS in het lichtbeeld. Dit zie je alleen bij grootlicht. Dan staat de lens vol open en zie je exact het "probleem"

    Als je wat gaat spelen met de schuifjes van photoshop is het nog beter zichtbaar. Het blauw stelt de heatsink voor. De gele bollen zijn de LEDS.

    [​IMG]


    [YOUTUBE]dYQ0lvudSts[/YOUTUBE]
     
  13. het licht beeld is best aardig inderdaad weinig strooilicht en strake lijn. lijkt ook veel op het beeld van de zoe
     
  14. #34 kolere, 16 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2016
    Ik ben er niet kapot van, je ziet duidelijke hotspots bij de Focus en Zoe. Ik vind het belangrijk dat de spreiding in de breedte goed is (een kwaliteit van projectors). Dit is ook vaak niet in orde bij aftermarket projectors icm met halogeen of xenon. Misschien is het een verbetering ten opzichte van halogeen, maar niet ten opzichte van origineel xenon.
     
  15. Die hotspot heb je met halogeen en xenon ook. Daar heb ik nog wel ergens een foto van.
    Het komt ook omdat ik redelijk dicht op de deur sta. Normaal gebruik valt het niet op.

    Van de 3 geteste lichtbronnen is dit wel degene die voor mij favoriet is.

    Ik was best sceptisch maar ik ben niet ontevreden.

    Het hangt nu af van de kwaliteit/levensduur en niet onbelangrijk lumen behoud..
     
  16. Je hebt dus in een oem xenon unit led gedaan? Bij mij heb ik nooit zulke hotspots gezien blijft een strak afgebroken lijn en het licht is goed verdeeld. Bij grootlicht heb ik wel iets van hotspots maar dat komt doordat bij mij dan ook de h7 grootlicht lampen naast de xenon (lens vol open) aangaan.
     
  17. #37 Striker NL, 11 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2016
    Even een update. Ik heb inmiddels de storende LED lampen vervangen door een 'duurdere' set. De storing op de radio is voorbij en de lampen zijn een stuk feller. De eerste set was 5000k en nu heb ik 6000k. Ik moet de lampen nog even goed laten afstellen maar voor nu voldoen de lampen zeker voor mij.

    De linker twee plaatjes zijn van de 5000k set, rechts is de nieuwe 6000k set. Op foto komt het niet over zoals het in werkelijkheid is, maar het geeft een idee.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is overigens deze set:
    Klik
     

Deel Deze Pagina