ford fiesta 1.0 2015 verbruik

Discussie in 'Prullenbak' gestart door martijn, 8 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wij hebben 2 Fiesta's in de verhuur, 1 met 65 PK en een met 100 PK. Die met 100 is in de praktijk zuiniger. Helaas heb je een te lichte motor gekozen.
     
  2. Er was geen andere keuze bij de lease maatschappij helaas.
     
  3. Als je en begint met te kijken/vertellen hoe je de auto gebruikt, veel stad en korte ritjes, of veel snelweg of of of.. Want wat je nu doet is zoiets roepen als:
    "Mijn huis verwarmen kost me ontzettend veel geld.."
    En dan blijkt dat je alle deuren en ramen open zet of dat je het naar 35 graden stookt..
    Oftewel zonder meer informatie een volstrekt onmogelijke opgaaf om een zinnig antwoord te geven.
     
  4. We rijden veel in de stad veel 60 / 80 en 100 km wegen. Op de snelweg merken we dat hij meer verbruikt bij 120/130 km. We hebben de airco ook altijd aan staan. Verder rijden we zo zuinig mogelijk. Dus niet hoog in de toeren.
     
  5. #25 flins, 9 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2016
    Als je deze link van Spritmonitor even bekijkt:
    https://www.spritmonitor.de/de/uebe...year_e=2015&power_s=60&power_e=70&powerunit=2
    zie je dat het gemiddelde verbruik uit het rijtje: 6.86ltr/100km is (1 op 14.57)
    Dus dan doe je het met 1 op 16 helemaal niet verkeerd. Natuurlijk klopt de fabrieksopgave bij lange na niet, daar heb je uiteraard een punt.

    Overigens: Je heb de airco altijd aan staan, schrijf je. Er wordt wel eens gezegd dat gebruik van de airco ongeveer 10pk aan vermogen kost. Juist bij auto's met weinig vermogen tikt dat lekker aan.
    Dus van je 65pk hou je dan 55 pk over om te auto voort te bewegen. De motor moet dus nog harder werken, en daar wordt ie niet echt zuiniger van.
    Vandaar ook dat het idd (zoals hierboven al wordt aangegeven) best kan zijn dat een 100pk motor zuiniger is dan jouw 65pk.
    Misschien raadzaam om de airco selectiever te gebruiken, scheelt wellicht in het verbruik!
     
  6. Opvallend is wel dat Ford in de brochure een gecombineerd verbruik opgeeft van 4,3 Liter/100 KM wat neerkomt op 1 op 23.

    In de brochure wordt echter wel duidelijk vermeld dat dit verbruik is vastgesteld d.m.v. een Europese testmethode en dat deze methode niet het doel heeft om het praktijkverbruik weer te geven.

    Feitelijk wordt in de brochure al aangegeven dat het weergegeven verbruik totaal niet te vergelijken is met het praktijkverbruik.


    Verder vind ik het opvallend dat volgens de brochure het gecombineerde verbruik van de atmosferische 1.0 met 65 PK exact gelijk is aan dat van de 1.0 ECOboost 125 PK. Dit terwijl de ECOboost bijna 2 keer zoveel vermogen en koppel heeft.


    Overigens acht ik de kans vrij groot dat het met de atmosferische 1.0 met 65 PK best wel eens mogelijk zou kunnen zijn om redelijk dicht in de buurt van de in de brochure vermelde verbruikswaarden te komen. Als dit haalbaar is vermoed ik dat dit vanwege het lage motorvermogen alleen het geval is bij lange afstanden op een relatief lage snelheid in een hoge versnelling. Omstandigheden die in de praktijk dus zelden voorkomen.

    Naast zaken als belading, steeds optrekken/afremmen en het gebruik van de airco heeft ook het rijden op hogere snelheden een zeer grote invloed op het verbruik. Zeker bij auto's met weinig vermogen zorgt de grotere luchtweerstand er bij hogere snelheden voor dat de motor het zwaar heeft en het verbruik enorm oploopt. Wanneer je enigzins in de buurt wil komen van de opgegeven waardes kan het best wel eens nodig zijn om hiervoor 90 KM/H te rijden i.p.v. 120 KM/H.
     
  7. Klopt helemaal, ga met deze auto woon werk verkeer doen met 40 km heen en 40 km terug over de een N weg met de airco uit en weinig wind. Grote kans dat je dan wel richting 1 op 20 gaat.

    Ga je ritjes van 10 km door de stad doen (motor wordt niet goed warm) of nog erger korte snelweg ritten... Dan scoor je veel slechter...
     
  8. #28 Marco Morello, 9 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2016
    Volgens mij is de 65pk versie vrij makkelijk naar 82pk te zetten (originele software) waardoor de auto het toch wat makkelijker zou moeten doen en dus in theorie ook zuiniger kunnen zijn.

    En ach 1 op 16 vind ik erg netjes. Mijn focus I doet 1 op 10. :grin:
     
  9. Ik dacht dat dat alleen voor de 1.25 60pk van toepassing was ?
     
  10. De oude 1.25 met 60 PK kan inderdaad eenvoudig d.m.v. de originele software naar 82 PK worden gebracht.

    Voor zover ik kan achterhalen is dit bij de nieuwere atmosferische 1.0 ook het geval. Voor zover ik in Ecat kan achterhalen is de 65 PK technisch gezien volledig gelijk aan de 80 PK. Hierbij zou het dus ook mogelijk moeten zijn om de 65 PK te voorzien van de originele 80 PK software.

    Persoonlijk betwijfel ik echter of dit veel invloed heeft op het verbruik. Bij de 65 PK en de 80 PK verschilt alleen het vermogen. Het koppel is bij beide motoren gelijk en ook het door Ford opgegeven verbruik is volledig gelijk.

    Daarentegen zal meer motorvermogen een positief effect hebben op het rijgedrag. De auto is dan net iets vlotter en kan gemakkelijker meekomen met het verkeer. Ook ligt de topsnelheid iets hoger.



    Ik heb enige tijd geleden zelf met een 65 PK fiesta 1.0 gereden (leenauto) en vond dit echt een drama. Naast dat de auto vreselijk traag was vond ik de motor ook nog eens erg veel lawaai maken. De Fiesta is duidelijk stukken slechter geïsoleerd als de Focus. Om toch nog een beetje vlot met het verkeer mee te kunnen komen (even vlot invoegen is er al niet bij) moet je de motor behoorlijk ver in de toeren jagen. Dit in ogenschouw nemende vind ik een gemiddeld verbruik van 1 op 16 zeker niet slecht. Ik haalde dit in ieder geval bij lange na niet.
     
  11. Om zuiniger te kunnen rijden zou je een aantal zaken kunnen doen:
    - bandenspanning rondom op 2.4/2.5 bar zetten.
    - alle onnodige ballast uit de auto halen/opgeruimd houden
    - airco alleen aan als het echt warm is of even aan om te ontvochtigen
    - de motor snel warm rijden
    - in de stad niet te veel in een hoge versnelling rijden, dit kan voor een slechte verbranding zorgen en zorgt voor een intern vervuilde motor.
     
  12. en even een plasje doen voordat je gaat rijden. scheelt toch weer aan gewicht:thumbs:

    over die airco. bij mijn auto gaat deze standaard aan zodra ik mijn verwarming op de ruit zet. doe ik gewoon op ventilatie via de roosters dan slaat de airco dus niet aan.
    Licht uit. scheelt niet heel erg veel. maar elk beetje helpt.

    banden. welk merk, soort velgen, en formaat zit er nu onder? meer wrijving betekend meer verbruik.

    en daarbij. leer je auto rijden. klinkt dom maar probeer onder het rijden de eigenschappen te ontdekken waar en hoe je auto het beste rijd. aantal toeren dat je motor draait. wanneer pakt je volgende versnelling het beste op. etc.

    Succes ;)
     
  13. Rijstijl is heel belangerijk mijn vriendin rijdt met mijn focus 1.0 ecoboost 1 op 16 ik haal zo maar 1 op 18 (125 pk station)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina