1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen na installatie LKA, GA, VH

Discussie in 'Electronica' gestart door ReneNieuw, 6 jan 2016.

  1. Ik heb een set Lane keep assist, grootlicht assistentie en verkeersbord herkenning overgenomen van een mede forum lid en geïnstalleerd.
    Alles geplaatst, via focccus de parameters veranderd en de abs module geïnitialiseerd. Met forscan nog de boel gereset.

    Nu krijg ik echter een bandenspanningstoring die ik niet gereset krijg,
    Hill start assist doet het niet meer (wel aangevinkt in het menu van de auto), LKA niet beschikbaar (wel te zien en geactiveerd in het menu van de auto)

    Door de werkzaamheden aan de auto is misschien de accuspanning wat laag geworden, kan het zijn dat dit deze problemen veroorzaakt?

    Zal het helpen de accu voor langere tijd even te ontkoppelen?

    De problemen lijken mij abs gerelateerd... Toch heb ik de module gereset...
     
  2. City safety stop doet het trouwens ook niet...
     
  3. Heb je de ABS module ook opnieuw geinitialiseerd? Deze krijgt dan namelijk ook te weten dat de LKA aanwezig is.

    Niet alleen resetten dus, maar ook initialiseren.
     
  4. Ja, zowel geïnitialiseerd als gereset.
    Kan nog eens proberen te resetten en daarna te initialiseren in één sessie...
     
  5. Welke DTC's staan er in de focus?

    Ik heb op het Russische forum een geval gezien dat na het resetten en initialiseren van de ABS module de DTC's er wel in stonden, maar na het verwijderen weg bleven.
     
  6. Dat zou ik zo niet uit het hoofd weten, maar de storingen die ik heb zijn op het display van de auto af te lezen en niet weg te krijgen...
     
  7. #7 ReneNieuw, 7 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2016
    [MENTION=752]Harry A.[/MENTION] De klokveer zit goed hoor, ik heb zowel links als rechts evenveel stuuruitslag.

    Ik denk dat het probleem zit in de ABS module. Deze wordt blijkbaar niet goed gereset of geinitialiseerd.

    Vreemd, ik heb dat el eerder gedaan met succes bij een focus met hetzelfde programma en ELM327 interface... (Installatie cruise control)

    Iemand nog suggesties?
     
  8. Ik probeer op het Russische forum wat meer info te verkrijgen.
    Maar dat valt niet mee met vertalen...

    [MENTION=11684]barttigges[/MENTION] : Ik lees daar dat optie 207 op 02 moet staan... dat zou staan voor front camera. Maar deze optie kan ik in Focccus niet vinden.

    Is het nodig deze optie te activeren of staat deze optie los van deze inbouwset?
    Zo ja, met welk programma kan het wel en is er iemand die dit kan?
     
  9. Het is inderdaad zo dat het FoCCCus programma niet alle mogelijke configuratie instellingen weergeeft. De betreffende instellingen kunnen dus niet met het FoCCCus programma worden geconfigureerd.

    De betreffende instellingen kunnen dus alleen worden aangepast met een diagnosesysteem dat dit ondersteund. Dit kan sowieso met IDS in Engineering Mode worden gedaan maar mogelijk zijn er nog andere systemen waarmee dit mogelijk is.
     
  10. Zou heel goed kunnen. Aanpassen naar de juiste waarde zou ik voor je kunnen doen.

    Almere is echter wel een eind uit de richting voor je zie ik.
     
  11. [MENTION=142]JW[/MENTION] : kan ik met mijn ELM interface met het programma IDS werken?
     
  12. #12 ReneNieuw, 8 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2016
    [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] of [MENTION=142]JW[/MENTION] : Kan jij dit ook?
    barttigges kan dit wel maar woont voor mij te ver weg...
     
  13. je kunt ook nog een as-build maken en aanpassen op deze site, dan heb je alle opties;
    http://ford.xtlt.ru/ab/
    en dan de .xml die hier uit komt rollen met focccus weer in je auto schieten.

    Anders kan ik je wel helpen, echter ben ik pas over twee weken weer thuis...
     
  14. Het Ford IDS programma werkt alleen met een originele VCM of VCM 2 (of een kloon hiervan). Een ELM327 interface is hiervoor niet geschikt.
     
  15. Vandaag nog maar eens wat geprobeerd...

    Mijn originele stuurhoeksensor etc weer teruggeplaatst maar wel de camera laten zitten. Met focccus de instellingen voor alleen verkeersbordherkenning aangezet, abs module geïnitialiseerd en met forscan foutmeldingen verwijderd en... Het werkt, zonder storingen etc! De camera werkt dus.
    Nu nog uitvogelen om de LKA werkend te krijgen.

    Vanmiddag nogmaals de andere stuurhoeksensor etc plaatsen, met focccus de instellingen wijzigen en de boel initialiseren.
    Het kan zo maar zijn dat de eerste keer het initialiseren van de abs module niet goed is gegaan.

    Als de storingen weer terug komen heb ik het vermoeden dat:

    Of mijn auto is toch niet ver genoeg voorbereid...
    Of de abs module kan niet overweg met de LKA onderdelen.
    Dat laatste kan misschien verholpen worden door de abs module te updaten...?
     
  16. Ik ben weer wat wijzer geworden.

    Zoals eerder gezegd alles nog een keer geïnstalleerd en storingen gereset.
    Dat lukte dan ook totdat ik het stuur draaide.
    Toen kwamen de storingen weer.

    Nu denk ik dat de stuurhoeksensor en/of klokveer niet goed heeft gestaan.
    Hoe kan ik deze goedzetten?
     
  17. misschien moet je die op de een of andere manier calibreren, zodat hij weet wat de rechtuit stand is.

    ik weet dat het bij een peugeot wel moest. daar kon je hem ook niet zomaar uitwisselen.
     
  18. Goed om te horen dat je alweer een stapje verder bent. Ik heb ook nog even het Russische forum afgezocht. #207 hoef je niet aan te passen, dat is de camera die gebruikt wordt op nieuwe modellen om de voorkant te bekijken. Hetzelfde als een achteruitrijcamera, maar dan aan de voorkant. Dat is op een Focus niet van toepassing.

    Voor het resetten van de ABS module zou ik zeker een officiële VCM of een kloon aanraden. Ik lees namelijk op het Russische forum dat er vaker problemen zijn met een ELM adapter. Dat gaf JW in zijn stukje ook aan, de mogelijkheden met een (gekloonde) VCM zijn uitgebreider.

    De klokveer kan je eenvoudig centreren. Wanneer je ongeveer 2,5x naar links en 2.5x naar rechts kan draaien, dan staat de klokveer in het midden. Het centreren van de stuurhoeksensor durf ik niks over te zeggen. Aangezien de stuuruitslag goed is, zou ik zeggen dat de stand van de stuurhoeksensor niet het probleem is.
     
  19. De klokveer op 2,5 slag, daar was ik idd ook achter gekomen.
    Nu de stuurhoek sensor nog...
    [MENTION=142]JW[/MENTION] of [MENTION=11684]barttigges[/MENTION] of [MENTION=33]pd3jcw[/MENTION] enig idee hoe ik de stuurhoeksensor moet centreren?

    Op zich is het in- en uitbouwen niet veel werk, alleen de airbag loshalen is lastig...
     
  20. #20 pd3jcw, 10 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2016
    [​IMG]

    Dit staat er over het centreren van de veer, over de sensor zelf kan ik niks vinden. 3 slagen draaien dus.

    edit;

    Dit vond ik over het calibreren van een mondeo MK4, geen idee of dit met de focus ook kan... je kan het proberen omdat je alleen maar doet uitlezen;

    Do the following:-

    Buy ELM327 interface (approx £10 for a clone from China delivered)

    Download a copy of ELMConfig.

    Connect interface to a suitable laptop computer and you car. Run ELMConfig to confirm that the ELM interface is running OK. Attempt to read and clear DTC's from the ABS and SASM but do not attempt to change any configuration settings. Once you are happy that the setup is ok then close ELMConfig and run Hyperterminal (windows XP) or another suitable terminal program.

    Assuming XP and Hyperterm setup as follows.
    Run Hyperterm
    Enter name for new connection
    In the box "Connect Using" select the COM port associated with the ELM device. (usually greater than COM 2)
    Port Settings - Bits per second - 38400, Data bits 8, Parity None, Stop Bits 1, Flow Control None
    Save

    Now you will need to setup the ASCII settings.
    File, Properties, Settings Tab, ASCII Setup
    Tick - "Send line ends with line feeds"
    Tick - "Append line feeds to incomming line ends"
    Save
    You are now ready for the really nerdy bit.

    Hit the return key on the keyboard. If all is ok then you'll get a ? followed by a > prompt. The ELM device can be communicated to with a series of "AT" commands. (See the design sheet available on the net ELM327DS). We need to configure it to communicate with the steering angle sensor.

    First reset the ELM.
    Type the following:-
    ATZ then press the return key on the keyboard.
    The lights will flash on the ELM and a prompt of ELM327 v1.4b will be displayed. This is the version number, yours may be different.

    Now set the correct protocol:-
    ATSP6 then press return key on the keyboard.
    The response should be OK

    Now set the steering angle sensor module address:-
    ATSH797 then press return key on the keyboard.
    The response should be OK
    We should now be able to read the steering angle from the vehicle. Ensure the ignition is on and if you're not feeling too strong then run the engine so that you can turn the steering wheel. Diagnostic information can be read by means of Parameter Identifiers or Data Identifiers. (PIDs / DIDs) These have specific addresses depending upon what we require to read. The one for steering angle is 3306. All information is conveyed using hexadecimal notation (base 16). If you can remember back to school (I left in 1981 !!) this allows for the following range 0 to 9 and A to F.To tell the ELM to read a DID we need to place a 22 at the start of our message followed by the DID address of 3306.

    Enter the following on the computer and press return.

    223306

    If all is ok then the response will be SIMILAR to

    00E
    0: 62 33 06 00 01 00
    1: 00 09 EF 00 00 01 00
    2: 00 00 00 00 00 00 00

    On line 0: you'll see the following

    0: 62 33 06 00 01 00

    This means 62 (a positive response) to 33 06. The next two digits are the ones that you should be interested in. These are the absolute steering angle represented in a hexadecimal format. Ideally with the steering straight ahead this should be 00 00. The value will increase as the wheel is turned either way from centre.

    For example this data can be decoded as follows:-

    00 00 = 0 decimal so dead straight ahead.

    00 E4 = 228 decimal. We do not know which way the wheel has been turned at this stage. To convert this number to an angle we need to multiply is by 1.5. 228 * 1.5 = 342 degrees.

    So if we suspect that your steering may be one complete turn out 360/1.5 = 240 or F0 in HEX. I would expect to see a response of approximately

    00E
    0: 62 33 06 00 F0 00
    1: 00 09 EF 00 00 01 00
    2: 00 00 00 00 00 00 00

    To re read a DID just press the enter key again. It is not necessary to re enter 223306 as the ELM will remember this. Keep pressing the enter key and watch the values change as you turn the wheel. With luck you'll soon see where zero is.

    Out of interest the next line has a couple of interesting pieces of data.
    00E
    0: 62 33 06 00 01 00
    1: 00 09 EF 00 00 01 00
    2: 00 00 00 00 00 00 00

    1: 00 09 EF 00 00 XX YY I have replaced the numbers will letters to help explain.

    XX equates to current position about straight ahead. 00 means we are turned to the left and 01 to the right.
    YY equates to last direction of steering rotation. 00 means we turned to the left and 01 to the right.

    Once you have corrected the steering sensor issue you will need to clear the DTCs from the SASM and ABS modules. This can be done using ELMConfig. Be sure to close the terminal program first to free up the comms port.
     

Deel Deze Pagina