1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

radiator afdekken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rfknol, 6 jan 2016.

  1. Aangezien de motor nogal wat moeite heeft om op temperatuur te komen met de huidige buitentemperaturen zit ik er aan te denken om de radiator gedeeltelijk af te dekken.
    Ik lees regelmatig over karton, maar het lijkt mij dat als het wat regenachtig is het karton daaf niet tegen bestand is.
    Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
    Het zou wel lekker zijn als de kvs warmer wordt dan de 75 graden nu als ik op de snelweg rij.
     
  2. Als je water temperatuur niet warmer wordt dan 75 graden op de snelweg, dan is waarschijnlijk je thermostaat defect. Je kan beter naar een garage gaan.
     
  3. Als ik nu de verwarming aanzet, dan gaat de temperatuur gewoon omlaag.

    Zonder verwarming staat ie keurig in het midden. Ligt aan de temperatuur :)
     
  4. Met onze racemotor hebben plakken we dan stroken ductape erop. Werkt perfect!
     
  5. De thermostaat is nog goed, alleen krijgt de motor veel koeling. En als dan inderdaad de kachel ook warmte vraagt is het net te veel om op temperatuur te blijven.
    Ducttape is ook een optie ja. Eens kijken of ik voldoende bij de radiator kan komen daarvoor.
     
  6. alu folie erover??
     
  7. Of je grill afplakken. Alleen had mijn focus hier nooit problemen mee om op temp te komen.
     
  8. @Mr Bullet, gebruiken jullie wel een thermostaat dan? Wij plakken onze radiatoren van de karts ook altijd af met ductape,al is het 30 graden buiten. Anders komt ie nooit op temperatuur. Maar met een normaal thermostaat zoals in de focus mag dit toch niet de bedoeling zijn bij deze temperaturen? Op de noordpool a la, maar bij -2..
     
  9. zo'n goedkope flexibele snijplank ervoor,

    Lekker stevig en kan tegen vocht en op maat te maken.

    Vast wel te scoren bij de Action voor weinig
     
  10. Jullie gaan mij toch niet vertellen dat dit bij een moderne auto nodig is ???????
     
  11. Ik heb ook een 1.8 TDCI maar geen enkel probleem met warm worden.
    Na 10 minuten rijden stijgt gestaag de motortemperatuur.

    En het is nog niet eens echt koud (behalve beetje in het noorden)
    Benieuwd wat jouw auto doet bij -10 ??

    Wat je misschien beter kunt doen dan afplakken is kijken of je elektrische bijverwarming kunt monteren. Is hier wel een topic over.

    Die zorgt ervoor dat de ontwikkelde warmte meer wordt gebruikt voor de motor en minder voor de passagiersruimte.

    Lijkt me meer effect hebben dan afplakken. Dat is zo Daf 55 tijdperk ;)
     
  12. Dit is een probleem waar veel moderne dieselmotoren mee kampen.

    Moderne, zuinige dieselmotoren zijn dermate efficiënt dat er maar zeer weinig energie in warmte wordt omgezet. Bij koude omstandigheden raakt de motor al behoorlijk wat warmte kwijt aan de omringende lucht in de motorruimte. Wanneer daarbij ook nog eens het verwarming systeem van de auto van de nodige warmte moet worden voorzien is het gevolg dat de motor amper opwarmt. Het verlies aan motorwarmte is dan groter als de warmte die de motor genereert.

    Om dit te verminderen worden zaken toegepast als motorruimte isolatie (bijvoorbeeld onder de motorkap), beplating onder de motor (zodat de rijwind die de motor afkoelt geminimaliseerd wordt) en wordt vaak gebruik gemaakt van elektrische verwarmingselementen om het koelsysteem sneller op te laten warmen.


    Daarnaast heeft Ford ook nog het elektrische bijverwarming systeem wat speciaal hiervoor ontwikkeld is. Dit systeem is echt een aanrader. Bij dit systeem snijdt het mes aan twee kanten. Ten eerste heb je met dit systeem vrijwel meteen warme lucht in het interieur doordat het interieur wordt verwarmt door een elektrisch verwarmingselement met een relatief hoog vermogen. Ten tweede raak je hierdoor een stuk minder motorwarmte kwijt om het interieur te verwarmen waardoor de motor sneller opwarmt.
     
  13. Ervaar ook dat het iets langer duurt voordat de auto op temperatuur is. En aansluitend op Wilco's verhaal is de :focus3: niet voor niets uitgerust met een actieve grill.
     
  14. Ik heb een paar jaar geleden de thermostaathuispakking vervangen omdat die lekte. Toen heb ik ook de thermostaat vervangen, omdat de boel toch open lag. Dit heeft niks veranderd aan het gedrag in de winter. Dus ik ga er van uit dat de thermostaat nog gewoon netjes zijn werk doet.
    Het extra verwarmingselement heb ik al eens naar gekeken, de voedingskabels liggen er wel, maar de aansturing niet. Aangezien ik het niet zie zitten om in de kou het spul aan te leggen laat ik het voor wat het is.
    Ik weet dat het een oldschool methode is, maar gezien de symptomen lijkt het er gewoon op dat de radiator teveel koelt in de winter.
     
  15. Dan werkt je thermostaat niet goed;).
     
  16. Ik voeg me bij Kolere, auto hoort ook midden in de winter gewoon goed warm te worden, de thermostaat is er juist voor om de radiateur gedeelte of volledig buitenspel te zetten.
     
  17. Grappig die verschillende meningen.

    Robert: heb jij de EGR laten afdoppen? Dit scheelt namelijk ook in het sneller op temperatuur komen van de auto. Duurt dan langer.

    Eerlijk gezegd sluit ik mij verder aan bij JW. Door de efficiëntie (en de 1.8 tdci was toen al behoorlijk efficient) van het blok, wordt er veel minder warmte ontwikkeld. Dat i.c.m. koude wind (hoe hoog was de gevoelstemperatuur de afgelopen dagen eigenlijk?) en rijwind, maakt dat het langer duurt voordat de kachel echt warm wordt. Vergeet ook niet dat een auto alles behalve geïsoleerd is. De kachel staat ook letterlijk aan voor de buitenwereld.

    Onze 1.6 TDCI heeft met de koude(re) dagen ook meer moeite om echt warmte uit de kachel te krijgen, helemaal als je hem stationair laat "warmdraaien". Maar ook tijdens het rijden, zeker bij snelheden boven 80km/u. Temp metertje zie je tijdens het rijden gewoon terugzakken. Wanneer je een poos hebt gereden en je staat dan even voor het stoplicht loopt ie iets op.

    Zelfs bij mijn 1.8 16v benzine merk ik dat het met dit weer A) langer duurt voordat de kachel echt warm wordt, B) de kachel niet zo heet wordt als met hogere buiten temperaturen en C) doordat het langer duurt moet de climate control op maximaal qua ventilatie gezet worden.

    Wat betreft de electrische bijverwarming; is in principe een mooi systeem, echter wordt deze minder efficiënt wanneer je tegelijkertijd grote verbruikers aanzet (kachel, voor-achteruitverwarming, verlichting etc.) dit heeft te maken dat de bijverwarming bij stilstand veel van je accu vraagt.
    Wat ik doe als ik een warme(re) auto wil met de koude dag; auto starten, alle grote verbruikers uit (incl. radio etc.) en dan de auto stationair laten "warmdraaien". Helaas bij een dikke ijslaag zoals van de week, heb ik liever de ruiten schoon en dan maar een koude auto van binnen. Dus de voor-en achteruitverwarming gaan dan aan, waardoor de efficiëntie van de bijverwarming met sprongen afneemt.
    Bij een benzine motor zal dit minder het geval zijn.

    Eigenlijk precies de reden dat ik stoelverwarming in beide auto`s heb zitten. Zolang mijn rug maar warm is, gaat de rest wel. Wel heb ik in de diesel ook de bijverwarming gemonteerd.

    Beste is dus eigenlijk een standkachel. ;)

    Robert: Stoelverwarming geen optie? Zit er ook nog wel redelijk eenvoudig in.
     
  18. Het gaat hier toch om een auto die niet op temperatuur komt op de snelweg en niet om een auto die er langer over te doet? Als de koelvloeistof op de snelweg niet boven de 75gr komt, klopt er iets niet. Ik had hier met een slechte thermostaat geen last van en nu met goede helemaal niet, naar mijn idee is de 1.6 tdci nog efficienter.
     
  19. Even een aanvulling daarop. Als ik achter een busje rij (minder wind op de kop) of inderdaad onder de 100km/u kom is er niks aan de hand en gaat de naald gewoon weer naar de normale stand.
    Ik kan mij haast niet voorstellen dat een nieuwe thermostaat al defect is, uiteraard zijn er uitzonderingen. De oude thermostaat heb ik toen voor de grap eens getest in kokend water en die ging keurig open.
     

  20. [MENTION=317]kolere[/MENTION]; zie bovenstaande quote; hieruit begreep ik dus dat het om de kachel zou gaan. Tekst te vlug "gescand" dus.

    Overigens blijf ik erbij dat bij onze 1.6 tdci met het koude weer de meter tijdens het rijden daalt. Zou inhouden dat deze ook niet warm blijft.
     

Deel Deze Pagina