1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco probleempje¿¿

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Goliath, 26 dec 2015.

  1. #1 Goliath, 26 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2015
    Omdat ik met een kapotte weerstand zit heb ik daar een stukje op overbrugd zodat ik de aanwaaier en airco even kon testen. Toch valt het mij op dat er geen koude lucht in de auto komt. Toch even naar de airco pomp gekeken, maar daar is mij een klein probleempje opgevallen. Ondanks dat het lampje van de airco in de auto wel brand draaid de pomp niet zoals het moet volgens mij. Wat kan het probleem zijn?

    [YOUTUBE]watch?v=iSlwcxvXWPw[/YOUTUBE]

    [EDIT]
    Even met een voelermaat de luchtspleet gecontroleerd. Dit zal 0.7 tot 0.8mm zijn.
     
  2. Volgens een ander topic moet de luchtspleet tussen de 0,3 en 0,7mm zitten. Dus die van jou zou wat teveel kunnen hebben en daardoor niet aanslaan.
    Dat het lampje het wel doet klopt. Dat is alleen een herinnering dat je hem aangezet hebt, het is geen controlelampje die laat zien of de airco werkt.
     
  3. Dus wat ik zou kunnen proberen is het ringetje vervangen en hopen dat ie t dan wel doet?
    Word nog een heel leuk klusje. Aircopomp demonteren haha.
     
  4. Om de shim (het ringetje) te vervangen hoeft de aircopomp niet te worden gedemonteerd. Je hoeft hiervoor alleen de plaat van de magneet koppeling die op de pulley zit los te maken.

    0,7/0,8 mm is aan de ruime kant maar hiermee zal de magneet koppeling nog wel gewoon moeten werken. Wanneer de speling te groot is resulteert dit in de meeste gevallen in het aangrijpen en na korte tijd weer loslaten van de magneet koppeling of klapperen van de magneet koppeling.

    In jouw geval lijkt de magneet koppeling helemaal niet aan te grijpen. Persoonlijk acht ik de kans vrij groot dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit of dat het systeem ergens lek is.
     
  5. Het lijkt me ook raar, in mijn optiek zou er toch iets moeten gebeuren, dit zou nog een logische verklaring zijn. maar dan zal ik eerst eens langs de airco boer want ik zal zelf het niveau wel niet kunnen checken... Ik kan alles onder de kap zelf wel onderzoeken maar airco... daar heb ik nog niet zo veel brood van gegeten omdat ik dit nooit gehad heb, alleen in de vorige focus, maar die werkte top.
    Ik zal er morgen even achter aan gaan.
     
  6. Wanneer er te weinig of zelfs geen koudemiddel in het systeem zit is de benodigde druk in het systeem te laag. Om de airco pomp te beschermen zit er een drukschakelaar in het systeem die er dan voor zorgt dat de magneet koppeling niet meer wordt ingeschakeld.

    De hoeveelheid koudemiddel in het systeem kan je niet zelf controleren. Onder normale omstandigheden is het koudemiddel gasvorming. Pas wanneer het zoals in het airco systeem onder druk komt te staan wordt het vloeibaar. Voor het controleren en vullen van het systeem en het controleren op lekkage door middel van stikstof ben je dus op een specialist aangewezen.
     
  7. wat zal het ongeveer kosten om het te laten controleren en bij te laten vullen. Blijft dan jammer dat het zelf niet te controleren is. Dan ben je toch aangewezen op de specialist wat extra kosten met zich mee brengt.
     
  8. #8 Sbro.nl, 27 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2015
    Meetstal zijn er in het voorjaar wel van die ''GRATIS'' Airco-Checks bij autobedrijven in de buurt.
    Airco wordt dan gecheckt op diverse punten, hoeveelheid middel en temp, zijn die nog goed dan is het gratis.
    Als er wat aan mankeert kun je altijd zelf nog bepalen of je er wat aan laat doen, meestal kan dat dan tegen een gereduceerd tarief.

    Je kunt ff google-en of er toevallig bij jou in de buurt een actie is of iig in de gaten houden.
    Heb je er haast mee, dan ff rond shoppen en prijsopgaven vragen.
    Houd rekening met een prijs tussen de 50-100 euro

    EDIT:

    Ff een snelle goolge >>KLIK<<
     
  9. bedankt voor de tip van het kijken naar "gratis" acties. Ik denk dat ik daar dan maar op wacht tot er een actie voorbij komt. Super tip.
     
  10. Lijkt erop dat e airco aanjager (of hoe dat ding heet) het niet meer doet.
    Je zou kunnen proberen met een metalen pin en hamer een tik te geven op het zwarte ronde ding met moeren, bij draaiende motor (wat op je filmpje onder de lopende banden zit)
    Dit heeft op het laatst bij mijn oude fofo 1.2 effect gehad.
    Maar ik moest het steeds vaker doen en op een moment kreeg ik er geen bewegig meer in.

    Dat ding vervangen koste naar zeggen van mijn garage rond de 600 euro.

    Weet niet hoe oud je focus is, maar da's waarschijnlijk ongeveer de helft van de dagwaarde.
     
  11. Als het vervangen moet worden kan ik het zelf wel. Dat is totaal geen probleem. Zou de kachelweerstand het probleem kunnen zijn dat de airco niet aanslaat? lijkt me sterk maar je weet maar nooit.
     
  12. heb namelijk de weerstand provisorisch aangepast.
     
  13. Als je de weerstand hebt overbrugd zal de aanjager alleen op standje stormen (4) werken lijkt me. De airco heeft daar niks mee van doen. Hooguit dat de temperatuur minder koud word omdat de lucht minder tijd heeft om af te koelen.
     
  14. Door het te overbruggen werkt de aanjager nu juist wel. Maar net dus een check laten uitvoeren. De airco pomp slaat niet aan omdat de airco helemaal leeg is. Mogelijk zit er dus ergens een lek. Enig idee of ik het lek ook kan vinden? Want willen zij er achter komen dan willen ze m eerst vullen en dan fluoride ofzo. Maar kost meteen 80 euro en dat om even te kijken waar t lek zit. Is er ook een meest voorkomende plaats waar het lek zit? Ik hoop dan niet in de pomp.
     
  15. Hier een handige video

    [YOUTUBE]pCv7rCdcXsc[/YOUTUBE]
     
  16. Lijkt me dat je op die manier ook zelf de airco kunt vullen.
     
  17. Voor het goed afvullen moet je hem eerst geheel vacuüm trekken, anders werkt het nog niet goed en komt er te weinig koudemiddel in het systeem. Maar om een lek op te sporen en evt zelf te verhelpen is dit een goede manier.
     
  18. Oke wat zal een dergelijk setje dan moeten kosten?
     

Deel Deze Pagina