1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaring verlagen Focus Wagon I.

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door FoFo06, 4 dec 2015.

  1. Ik heb een Focus Wagon I waar ik over zit te twijfelen deze te verlagen.

    Daarvoor wil ik een set H&R veren gebruiken (-30 mm) om toch redelijk comfort te bewaren en eerdere goede ervaring.
    Er zitten 17" velgen onder met bandenmaat 205-45-17.
    Hiervoor is express gekozen voor 205 breed in plaats van 215 om de kans op aanlopen te verminderen en dit beter uitkomt op de velgen.

    Dat het gaat lukken ben ik allemaal niet bang voor.
    Maar het is zo dat ik ook met de auto op vakantie wil kunnen gaan zonder problemen. Standaard gaat dit best, dit gaat om 2 man met een hele achterruimte afgeladen aan spullen.

    Ik denk dat het vergelijkbaar is met 5 man erin en wat in de kofferbak.
    Dit topic heb ik geopend om te vragen naar gebruikerservaring in dit onderwerp en / of hoe jullie hier tegenaan kijken.
     
  2. Is al meer geschreven, maar mijn Focus I wagon is ook verlaagd, 30mm met Eibach veren. Zelfs met een dikke aanhangwagen erachter geen probleem met aanlopen.
     
  3. Als je het comfort wil behouden moet je geen H&R verlagingsveren plaatsen. H&R staat er om bekend behoorlijk stug te zijn en zeker met 17 Inch velgen met relatief platte banden is dit goed merkbaar. In mijn ogen is Eibach dan een betere keus.

    Onder mijn Focus 2 had ik zelf een set Eibach Prokit verlagingsveren. Een bekende van mij had onder dezelfde auto een set H&R verlagingsveren. Hierbij was mijn auto veel comfortabeler.

    Ook met volledige belading had ik geen enkel probleem. De auto zakte volledig beladen zelfs minder ver door als met de originele veren. Met de originele veren raakte ik met volle belading met de trekhaak een drempel hier in de straat. Met de Eibach veren was dit niet meer het geval. Daarnaast reed de auto met volle belading met de Eibach veren aanzienlijk strakker als met de originele veren.
     
  4. Bedankt tot dusver.
    Als ik de prijzen vergelijk tussen H&R en Eibach scheelt dat niet bijzonder veel.
    Wellicht dat Eibach dan toch de betere keuze gaat zijn.

    Maar waar het mij met name om gaat is of ik geen problemen ga krijgen, daar ben ik namelijk huiverig voor.
     
  5. Welke problemen precies?
    Zelf ben ik met Eibachs onder de auto, met z'n 2en en volle belading afgereisd naar Zwitserland. 0 problemen ondervonden door de verlaging, reed gewoon heel comfortabel.
     
  6. Dat soort problemen dus, mocht dat niet zo zijn.
    Op internet kwam ik over de Focus I namelijk niet bijzonder veel tegen, dus wist niet wat ik kon verwachten. Anders had ik hem niet gaan verlagen.
    Maar als het geen problemen oplevert, doe ik het graag al is het puur voor de looks.
     
  7. Niet alleen de looks knappen er van op.
    Het rijgedrag ook. Hoeveel heeft je wagon gelopen? Als dit meer is dan een ton is het misschien het overwegen waard om iig de achterste schokbrekers te vervangen. Die zijn in verhouding vrij klein en mijn ervaring leert dat bij 150.000km de jus wel op is.
     
  8. Ik vervang alle schokbrekers en topmounts rondom meteen. Hij heeft inderdaad meer dan 150K gelopen, maar verder in op en top conditie.
    Heb het hele spul al klaarliggen en dacht precies zo, uit voorzorg meteen alles vernieuwen.

    Van de zomer de achterdraagarmen en rubbers reeds vernieuwd, dus dat is in ieder geval gangbaar.
    Neem nu de voorste stabilisatorstokken en swaybar rubbers mee en uiteraard opnieuw uitlijnen.

    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat in uiterlijk en rij eigenschappen.
     
  9. Zo heb je er wel de meeste lol van. Als je het dan helemaal goed wil doen, dan vervang je de voorste draagarmen, schokbrekers en de spoorstangen ook. Maar ja, kost je wel een honderdje of 4 extra.

    Heb ik destijds (2 jaar terug) ook bij mijn Focus I wagon gedaan.... Je herkent de wagen niet meer terug. Enige nadeel is het slijten van je voorbanden.... Rotondes, klaverbladjes, doordraaiers en afritten van de snelweg neem je steeds harder.:cool:
     
  10. Gewoon een Eibach Pro kit eronder zetten, niet te laag en een goed weggedrag

    [​IMG]
     
  11. Voor schokdempers liggen al klaar ook Marco.

    De draagarmen ga ik even kijken. Kan goedkoper aan onderdelen komen, maar de rubbers zijn nog redelijk. Dat ga ik nog bezien.
     
  12. Die staat er goed bij.
    Toevallig is de mijne ook Magnum Grey, dus geeft een nog beter beeld voor me.

    Rijd jij op 205-40 banden?
     
  13. Ik had mijn Focus 1 Wagon eerst ook verlaagd met H&R veren.....wat een drama....kneiterhard......snel vervangen door Eibach, stukken beter! Gewoon comfort, mooi verlaagd, en niets aanlopen met 215/40/17.
     
  14. Thanks Mike.
    Heb ondertussen de Eibach set besteld, de H&R gaan terug.
     

Deel Deze Pagina