aangrijpingspunt koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rufus, 4 nov 2015.

  1. Hey,

    Een vraag in verband met het aangrijpingspunt van het koppelingspedaal.
    Auto is een 1.6 benzine.
    Ik raak deze auto niet gewoon, het volgende doet zich voor.
    Als ik het koppelingspedaal laat opkomen, voel ik de eerste helft van de beweging gewoon geen weerstand.
    Dan begint de koppeling aan te grijpen.
    Doordat ik de eerste helft geen weerstand heb is het erg lastig om snel te schakelen zonder te schokken, daar ik op de gok het pedaal laat opkomen tot ik iets voel.
    Is dit bij alle focussen van dit type zo?
    Alle wagens waar ik al mee heb gereden voelde ik geleidelijk aan tegendruk opbouwen toen ik het koppelingspedaal liet opkomen en kon zo ook perfect het aangrijpingspunt voelen.
    Nu gebeurt alles nogal gevoelloos.
    De koppeling slipt niet.
    De dealer vind dat deze wagen normaal rijd en dat alle focussen zo koppelen, er zit nog 7 maand garantie op.
    Een andere garage heeft er eens mee gereden en die denkt dat de koppeling al een zwaar leven heeft gehad.
    Auto heeft pas 60000km.

    Bedankt alvast.
     
  2. Uhm dat had ik ook toen ik net overstapte op dezelfde focus 2-2 en die stond op 43000

    Je leert vanzelf hoe het moet :-)

    Mijn voorgaande Opel pakte ook veel eerder op.
     
  3. Dit is dus de aard van de wagen? Daar had ik wel en niet op gehoopt eigenlijk.
     
  4. Ach ik heb dat elke keer met bijna elke wagen dat ik moet wennen omdat ik min of meer op mijn gevoel rijd. Qua rijden vind ik het een prima auto qua verbruik wat minder.
     
  5. Bij mij grijpt hij ook ongeveer halverwege aan. Ook toen hijeen nieuwe koppeling gekregen had. Er zit een zelfstellend mechanisme in dus een versleten koppeling voel je niet aan het aangrijpingspunt.
     
  6. Ik denk dat 'halverwege' aangrijpen wel normaal is. Ik heb een keer problemen gehad met de bovenste drukcylinder. Na vervangen zat er nog wat lucht in het systeem waardoor de koppeling bijna niet te doseren was. Tussen aangrijpen en volledig vast zat ongeveer 1-2 centimeter. Dat was wel lastig rijden. Als je dat niet hebt zou ik me ook niet teveel zorgen maken, het went vanzelf.
    Wat ook wel eens voorkomt (in ieder geval bij de fase 1) is dat het veertje achter het koppelingspedaal afbreekt. Hierdoor gaat het pedaal ook lichter en komt deze wat minder makkelijk op. Dat zou je ook nog kunnen nakijken. Of vraag om een proefritje in een andere focus van hetzelfde type zodat je zelf kan voelen of er een verschil is te merken.
     
  7. Bedankt voor de antwoorden, heb de stoel wat aangepast en testrit gedaan. Heb precies het koppelingspedaal beter onder controle. Zal nog wat gewenning vragen.
     

Deel Deze Pagina