1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

thermostaat schommelt enorm in temperatuur.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ayrton, 28 okt 2015.

  1. #1 ayrton, 28 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 okt 2015
    Hallo leden, ik heb een vraag. Volgens de dealer is mijn thermostaat nog helemaal goed. Alleen als ik stationair de motor laat draaien word hij netjes 90 graden, maar zodra de fan aanslaat of ik ga rijden zakt hij terug tot de helft of minder. Wat kan nu het beste doen? Gewoon vervangen of hebben meerdere mensen hier last van?
     
  2. Heb ik ook met de zelfde auto, ben ook benieuwd wie er wat van weet
     
  3. Heb ik ook gehad met de mijne, probleem leek hem in de tellerbak te zitten.

    Als de motor lekker warm was en je gaf gas, zakte bij mij ook de tempmeter. Echter als je uitlees apparatuur aan de auto koppeld dan blijft de temp wel constant, alleen de temp meter van de tellerbak geeft anders aan.

    Ik heb het eerst gelaten voor wat het was tot ik een Fase 2 teller geplaatst heb, toen was het "probleem" over. Echter moet de auto wel warm zijn.
    Als deze nog een beetje op temp moet komen, zakt de meter ook nog steeds.
     
  4. Hmmm, misschien een idee inderdaad... Dealer zei dat het in de thermostaat zit maar monteur zei dat thermostaat helemaal goed was. Ga gewoon dat dan doorgeven!
     
  5. Hoor graag even hoe het afloopt
     
  6. Dit probleem heeft mijn broertje ook met zijn :focus2: 2.0 rally edition.
     
  7. Komt goed! Hij moet woensdag de garage in om de koppeling te vervangen. Ik plaats berichtje zodra ik wat weet.
     
  8. Ok dank je wel
     
  9. #9 RaliasR, 30 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2015
    Waar zit de temperatuur sensor van dit type focus dan?
    Thermostaat is toch enkel een bi-metaal zonder electronica.en werkt kennelijk goed.
    Sensor kan toch ook verkeerde meetwaarden geven?
     
  10. De werkelijke temperatuur blijft inderdaad wel constant.
    Wat ik begrepen heb is dat het met name voorkomt bij een ingeschakelde airco
     
  11. Bij mij doet hij het ook. Hoe harder de motor moet werken (en dus warmer is) hoe minder de naald beweegt.
     
  12. Ik heb er ook last van zonder ingeschakelde airco
     

  13. Dat had ik ook.
     
  14. Met ingeschakelde airco word hij volgens de meter iets warmer maar niet veel en nog steeds lager als zou horen. Ik gooi balletje woensdag op en dan zetten ze er maar fase 2 klokkie in
     
  15. Bij de Focus 2 wordt de temperatuurmeter softwarematig aangestuurd vanuit de PCM. De door de meter aangegeven waarde is een door de PCM gecalculeerde waarde op basis van data van diverse sensoren. De meter wordt dus niet aangestuurd door de temperatuursensor.

    Wanneer de temperatuurmeter tijdens het rijden zakt kan dit diverse oorzaken hebben. Denk hierbij aan een defecte thermostaat of een defecte sensor (dit hoeft niet de temperatuursensor te zijn).

    Daarnaast kan het ook een fout in de software zijn. Zo komt het bij sommige exemplaren van de 1.8 TDCI voor dat de temperatuurmeter tijdens het rijden daalt of te hoog oploopt terwijl de motor netjes op bedrijfstemperatuur is/blijft. Dit wordt veroorzaakt door een bug in de software. Bij de 2.0 Duratec HE heb ik nog niet eerder over een dergelijk probleem gehoord.


    In dit geval ben ik van mening dat de oorzaak van het probleem het beste kan worden vastgesteld door rijdend de sensordata te bekijken. Hiermee is vast te stellen of het probleem wordt veroorzaakt door een defecte thermostaat, defecte sensor of dat de sensordata stabiel blijft en het probleem dus softwarematig is.


    Het plaatsen van een andere teller heeft alleen zin als het probleem wordt veroorzaakt door een softwarematig probleem in de communicatie tussen de PCM en de teller. Hierbij kan een fase 2 teller worden geplaatst maar ook een fase 1 teller met andere software kan het probleem al oplossen.

    Het plaatsen van een fase 2 teller is niet zo eenvoudig als het lijkt. Officieel zijn de fase 1 en fase 2 tellers niet compatible. De configuratie is gedeeltelijk anders. Het is dus niet mogelijk om de fase 2 teller te configureren met de fase 1 configuratie. Dit is eventueel op te lossen door de teller te configureren door de configuratie handmatig aan te passen. Mijn ervaring is dat de meeste Ford dealers dit niet willen doen. Hierbij moet je precies weten welk deel van de configuratie (AS-BUILT data) verschillend is en hoe je deze aan moet passen.

    Ik ben destijds zelf erg lang (bijna een jaar) bezig geweest om een fase 2 teller succesvol werkend te krijgen in mijn fase 1.
     
  16. Kijk! Helder en duidelijk, hiermee kan ik morgen bij de dealer precies zeggen wat ik wil dat ze doen! Top dankjewel!
     
  17. Hoe is het afgelopen bij de dealer??????
     
  18. Heb hem nog niet terug, koppeling moeten ze nog vervangen en wat andere preventieve onderhouds dingen. Hoop hem morgen terug te hebben. Wanneer ik iets weet plaats ik het hieronder! Zou mooi zijn als het simpel gefixt is en een duidelijke oplossing heeft. Ik laat het nog weten!
     
  19. Ben vandaag langs de dealer gegaan om te kijken hoe ver het is. Tot mijn verbazing stond mijn auto nog op de brug, versnellingsbak ernaast en de de motor open. Er was de verkeerde koppeling geleverd. De koppelingsplaten zijn er pas maandag. Wat betreft de thermostaat hebben ze nog niks gevonden. Hier hoor ik van de week meer over. Het blijft dus nog even spannend!
     
  20. We wachten het rustig af, mijn Focus heeft gisteren een software update gehad maar heeft niet geholpen voor de schommelende temp meter
     

Deel Deze Pagina