Focus 1 verbrande klep, project

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 24 okt 2015.

  1. Wederom een 1,6 MK1 opgekocht lopend op 3 cilinders.
    Klep verbrand was alweer snel duidelijk ( geen compressie)
    Blok gedemonteerd, klepseals en defecte klep vervangen. Remvloeistof laten inweken op de zuigers, schoon gemaakt.
    Na monteren gelijk starten , veel rook wat vrij logisch was.
    Auto rijdt als een tierelier , snel en klinkt goed maar het olieverbruik is belachelijk te noemen.
    Compressie is dik in orde.
    Na herstel de bobine nog vervangen (ging plots inhouden)
    Nu de vraag dat olieverbruik komt dus niet door de klepseals maar door de zuigerveren zoals al eerder door andere is aangegeven.
    De motor is echter geflusht van boven af en van uit de olie.
    Zal het dan toch zijn dat er gewoon nieuwe zuigerveren in moeten ?
    Nu wil ik dus bij het volgende project de cilinders zelf gaan honen . Filmpje,s op you tube laten zien dat dit wel moet lukken. Er moeten dan nieuwe zuigerveren in maar wat nu als de zuigerveren nog goed en de hoon groeven nog zichtbaar? Worden die cilinders dan echt ovaal wat ik wel eens ergens las ? Ik neem aan dat het dan einde oefening is .
    Graag jullie mening
     
  2. Ik weet eigenlijk wel zeker dat je de hoonsporen nog wel in de cilinders zult vinden. Spreek uit ervaring. Nwe zuigerveren kun je proberen, is voor iets van €100,- nog wel te doen. Zodra de cilinders ovaal zijn, dan is het zonder drastische maatregelen wel klaar.
     
  3. #3 Don van der Deijl, 25 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2015
    Wat ik zo apart vind is dat die focus gaat als een jekker. Mijn eigen focus welke veel minder olie verbruikt en rustiger loopt is minder snel.
    Misschien dat alles nog een beetje moet gaan zetten , geen idee.
    Deze motor is nu dicht en dat blijft die ook. De verkoop prijs is er ook naar.
    De volgende ga ik nog verder demonteren, zelf honen en nieuwe zuigerveren.
    Daarna is die van mezelf aan de beurt. Olieverbruik is weer terug van weg geweest. Probeer het nog een keer mer fluschen maar ben toch bang dat het blok open moet alhoewel bang, ik vind het leuk werk.
    Nog een vraag over de carterventilatie, dat is dat zwarte doosje op het onderblok , daarna een soort van ventiel en dan de slangetje,s naar de inlaat ( waren geheel verteerd) Wat op die slangetje,s na kan er nog meer mis gaan?
    Moet dat zwarte doosje er af en gereinigd worden? Had dit met mijn fiesta destijds gedaan en er kwam wat drap uit maar nu niet om te zeggen van die werkt niet meer.
     
  4. Reinigen kan je doen, bij mijn oude blok zat er na ongeveer 300.000km wel wat smurrie in.
    Baat 't niet, schaadt 't niet. En je weet het hè, als een motor harder gaat lopen, dan is ie wel bijna klaar zeg maar.
     
  5. Is dat een feit of een fabel?
     
  6. Nee, dat is echt zo. Vroeger als je brommertje uit zichzelf harder ging lopen, duurde het ook niet lang dat de boel vastliep. In de kartsport is dit ook zo.
     
  7. Ja dan heb je het over 1 zuiger blokken.
    Ik geloof niet dat dat voor auto's ook geld
     
  8. Ik kan me wel herinneren dat zodra F1 blokken harder en mooier begonnen te lopen dat deze binnen afzienbare tijd de geest gaven.
     
  9. Ik hoop niet dat dit echt zo is want hij is echt een stuk sneller dan mijn rustige focus. De top is ook zonder al teveel moeite 190 en dat verbaasde me echt enorm.
    Laten we er vanuit gaan dat dit 180 is geweest .
    Ik haal dat niet met mijn focus.
    Ik heb er 5 in 1 olie stop in gedaan trouwens.
    Ik ga het afwachten en na deze week zeg maar met inloop olie na het reinigen eens nieuwe olie er in.
    Ding rijdt echt goed.
    De volgende ( ja er zijn er genoeg met kapotte motor) ga ik helemaal demonteren en honen en nieuwe veren.
    Volgens zeggen wanneer de cilinders niet ovaal dan moet dat voldoende zijn.
    Ik rijd nu trouwens rustig met het project.
    Dat hard rijden moest echt even om alles even door te blazen maar ik had niet verwacht dat hij zo snel zou gaan.
    Olieverbruik raden?
    Niemand gelooft het denk ik maar serieus op 100 km had hij er 3,5 liter olie uitgegooid. Op het lampje vertrouwen , wel niet doen dus.
    Aan Marco de vraag, gebruiken de 1,8 en 2,0 zetec minder olie oftewel degelijker?
     
  10. ik heb mijn mk1 focus met 1.8 tot +/- 290k gereden.... en daarbij was het olieverbruik echt niet dramatisch. Bij normaal dagelijks verbruik zeer minimaal. Als je em in de bergen flink op de staart had getrapt wel merkbaar maar nog steeds zeker niet ernstig.
     
  11. #11 S1 RST, 26 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2015
    1.8 en 2.0 blokken verbruiken normal gesproken amper olie, ik kon met m'n 2.0 rijden van smeerbeurt naar smeerbeurt (10dkm) zonder naar de olie te kijken, peil kwam niet onder minimum.
    Dit is dan ook nog een echt fordblok, alwaar de kleinere motoren 1.25/1.4 en 1.6 Yamaha motoren zijn
    Ook duidelijk te zien dat het total geen familie is van mekaar aan het feit dat de in en uitlaatzijde net tegenovergesteld is
    kleinere motoren hebben inlaat vooraan de motor, 1.8 en 2.0 hebben de inlaat achteraan de motor
     
  12. Het is bekend dat de genoemde motoren types olie kunnen gebruiken cq zuipen.
    Maar er zijn er ook vele van dit type motor die dat niet doen, nu is het zo dat de juiste olie gebruikt dient te worden mits tijd ververst wordt.

    Maar als er zovele zijn die geen abnormaal olieverbruik constateren wat kunnen nog meer de oorzaken zijn dat dit type motor gaat gebruiken.
    Kan dat zijn vele korte ritjes, teveel en te vaak in te hoge toeren rijden cq accelereren, of misschien het nieuwe rijden?

    Ik ben erg benieuwd of daar ooit onderzoeken naar gedaan zijn, als de motor vanaf het begin al een verbruiker is dat kan het exemplarisch zijn zou je denken.
    Maar als de motor gaat gebruiken na bv een 100k dan moet daar toch een oorzaak zijn en wat is de reden dat die motor is gaan gebruiken.
    Dat technisch gezien de motor inwendig vervuilt/versleten is en dat de zuiger en schraapveren verkleefd zijn geraakt is een punt, maar daar moet iets aan vooraf zijn gegaan lijkt mij.

    Resumé;
    1 olieverbruik geconstateerd
    2 olie verbruik komt door technisch gezien inwendige vervuiling
    3 Waar kwam die inwendige vervuiling en in dit topic genoemde verbrande klep van, waar kun je dit naar terugleiden?
    4 In mijn optiek is dit niet alleen een technisch/motor verhaal omdat er voldoende met hetzelfde type motor geen olieverbruik hebben.

    Sorry ik ben soms langdradig maar ik zoek altijd verder dan het probleem omdat ik wil weten wat het probleem veroorzaakt heeft.
     
  13. #13 Don van der Deijl, 27 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2015
    Ik heb wat antwoorden van mijn grote vriend bij de ANWB .
    Olieverbruik kan je weinig over zeggen bij een type motor als de yamaha zetec.
    Wordt er gelijk getrapt vanaf het begin met koude motor en verkeerde olie dan gaat het mis.
    Met name het trappen geeft vanaf de krukas krachten waardoor de cilinderwand ovaal wordt.
    Eenmaal olie verbruikend komt die olie een keer tussen de klep en de zitting al dan niet ingedikt met diverse middeltje,s.
    Elders las ik dat de olie een grafiet structuur krijgt op de kleppen en dan sluit deze niet goed , zeer hoge temperaturen en de klep gaat er vroeg of laat aan.
    Inwendige vervuiling is al eerder besproken wat betreft de yamaha zetec . De toleranties zijn dermate dat er goede olie gebruikt moet worden en deze moet ook nog eens op tijd vervangen worden.
    Eigenlijk is er niets nieuws.
    De wild rijden met een nieuwe motor gaat zich op den lange duur wreken.
    Het nieuwe rijden, wel ik zeg altijd tegen mijn zoon ( die lest momenteel) bij 3000 schakelen anders kom je mijn auto niet in. IK geef hem dan als voorbeeld zijn fiets in zijn 7 vanuit stilstand. Dat vinden je knieën niet lekker en je krankstel ook niet zo dus ook de lagers in het blok niet en de zuigers enz enz.
    Normaal rijden lijkt dus en dat wisten we ook al de remedie voor een langdurig goed rijden.
    Revisie ook over gehad.
    Wanneer ovaal dan is het niet te doen , dan is een ruilmotor voordeliger maar ook dan weet je niet wat je koopt.
    Wanneer dit niet het geval is zo vertelde ANWB me dan zal honen voldoende zijn en nieuwe veren echter had hij te vaak meegemaakt dat daarna de al ingesleten lagers van de krukas de herboren compressie niet aan konden en dus stuk gingen.
    Wat betreft reinigen raadde hij me aan om een kop diesel op de zuigers te zetten en dit een 24 uur in te laten trekken.
    Ik heb dit met remvloeistof gedaan en geloof me zelfs de aangebakken kool op de zuigers was daarna probleem loos te verwijderen. Wie dit gaat doen altijd eerste alle remvloeistof er uit en wat olie op de zuigers.
    Slot mijn hobby focus heeft een wat versleten motor dat kan en dat mag na 260 k .
    Mijn eigen focus heeft waarschijnlijk nog wat last van vervuiling of normale slijtage na 3 ton. Vervuiling komt ook weer door te oude olie en of verkeerde olie welke te snel verbrand (bouwmarkt olie misschien ? )Misschien ga ik mijn eigen focus reviseren. IK ga nadat het hobby project is verkocht wederom een focus met defecte motor kopen en uitzoeken of ze inderdaad ovaal worden. Mijn zetec 1.4 fiesta was na het plaatsen van nieuwe zuigerveren en klepseals als nieuw . Daarbij dient te worden opgemerkt dat de zuigers zonder meer degelijker waren dan die in de 1.6. Dat de 1.6 een probleem motor is dat is me nu wel bekend. Bij auto sloperij de populier en Lubbers halen ze ze er niet uit daar ze geen garantie durven geven. Voor 200 mag je hem er zelf uithalen. Bij sloperij Kralingen kost een motor 150 euro .
    Ik weet wel dat ik met de huis focus zeg maar geluk heb.
    De volgende wordt geen yamaha zetec meer maar een 1.8
     
  14. Beste Unknown over olieverbruik gesproken doen ze 1600 motors het niet eens slecht in vergelijk met de VAG motoren.
    Vrienden van ons hebben een Audi. Net over de 100 K heen, flink gas er op en de oliedampen komen zelfs naar binnen.
    Ik bedoel maar is dan wel een lease wagen en daar wordt in getrapt dus..........
     
  15. Mijn 1.8 verbruikt ook vrijwel niets. Direct na aanschaf van mijn Focus heb ik door al die verhalen direct een partij motorolie ingekocht, maar dat bleek niet nodig.. :)
     
  16. Anwb... dat zijn toch die mensen die met een oude panty je geknapte v-snaar fixen? :mrgreen:
     
  17. Nee tegenwoordig gebruiken ze daar nieuwe panty's voor. De contributie is er hoog genoeg voor.:mrgreen:
     
  18. Dank voor deze heldere uitleg, dus mocht iemand een revisie overwegen is het erg aan te raden ook de krukaslagers (schalen?) te vervangen.
     
  19. Dan geloof je het niet. Het is absoluut geen lulverhaal.

    [MENTION=17592]Don[/MENTION]; de 1.6 16v uit de Focus I een probleem motor? Sorry maar dat is echt onzin. Die blokken zijn beresterk en gaan echt niet zomaar kapot.
    Mijn oude blok had 290.000 gedraaid, en was niet kapot te krijgen en geloof mij ik heb mijn best gedaan toen ik eenmaal de donor had staan. Kleppen en bougies waren melkwit uitgeslagen, zo had het spul op zijn mieter gehad.

    Zoals ik die 1.6 mishandelde durf ik niet met mijn 1.8. Of welke 1.8 of 2.0 zetec dan ook.

    Waar de Zetec Yamaha (Japans) en Duratec (Mazda = Japans) wel gevoelig voor zijn is op tijd olie wisselen en het oliepeil moet goed zijn. En laten we wel wezen als een blok 300.000km en al 17 (vanaf '98) oud kan zijn, dan heeft het ook geen schuld.
     
  20. Mee eens Marco. Niets aan toe te voegen .
    Waarschijnlijk gaan nieuwe motoren zulke standen helemaal niet meer halen .
    Elke auto is af te trappen en het is zo de problemen hoor je maar de 90% welke gewoon nog goed rijdt hoor je niet.
    Mijn huis focus is gewoon nog goed met bijna 3 ton op de teller .
     

Deel Deze Pagina