1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruitenwissers werken niet meer?

Discussie in 'Electronica' gestart door YBJ, 16 okt 2015.

  1. #1 YBJ, 16 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 okt 2015
    Sinds vanmiddag iets heel raars. Haal mijn auto op bij de spuiterij, rijd door de regen weg. Wil mijn ruitenwissers aanzetten, zie ze een stukje omhoog komen, stoppen en ik hoor de koplampsproeiers die geactiveerd worden.... heu?

    Wissers dus midden op het ruit stil. Ook de achterwisser doet niets meer.

    Net even gekeken. Als ik mijn verlichting aan doe, dan hoor je even de koplampsproeiers omhoog komen en spuiten?? En de wissers doen het niet meer.

    De zekering f56 voor de ruitenwissers blijkt stuk. Een nieuwe erin. Contact op 2 en de ruitenwissers doen het heel kort en direct weer pats, zekering eruit. Toen een iets zwaardere erin omdat ik geen 20A meer had, maar die ging direct door na het contact aan te zetten..

    Iemand idee waar ik dit moet zoeken? Auto heeft origineel xenon met koplampsproeiers.
     
  2. Ruitenwisser hendel? Relais ?
     
  3. Weerstand in ruitewissermotor
     
  4. En wat is er met die weerstand dan?
     
  5. Bedoel dat de motor moeizaam draait (met weerstand) waardoor de zekering eruit klapt.
     
  6. ok thanks voor die tip. Dat heb ik in het verleden wel gehad ja en toen liep het mechanisme op de centrale ruitenwisser erg zwaar. uit elkaar gehaald en toen gesmeerd en sindsdien loopt hij soepel.

    Deze keer lijkt de motor iedere keer langs een punt te komen, waar er sluiting ontstaat. Ik zit nu te denken, dat het eerdere voorval van hierboven mogelijk de windingen toen zo heet hebben gekregen, dat deze nu in de loop der tijd hun coating zijn verloren en op een bepaald punt kaal zijn. En bij een punt in de slag geraakt worden door een stuk metaal van de rotor waardoor er sluiting op de windingen ontstaat.

    Tis maar een gok. Heb inmiddels een ruitenwissermotor van de sloop gehaald en die ga ik vanmiddag monteren om te zien of dit klopt.
     
  7. Hier een soortgelijk probleem. Echter springen bij mij de ruitensproeier(s) niet aan. Zekering vervangen, half jaar geen probleem. Afgelopen woensdag wederom zekering erdoor. Ook vervangen door een 25A fuse, geen probleem. Zojuist ben ik gebeld door de vrouw, dat t weer kaputt ist. Haar uitgelegd welke fuse ze moet vervangen, wat dr gelukt is. Echter zonder succes. Nu net thuis, zegt ze dat de boel weer werkt, nadat ze meerdere malen de zekering heeft herplaatst. Let op, het lijkt er op dat de zekeringen niet zijn/waren doorgebrand. Dus misschien de relais. Of toch de hendel (schakelaar).

    Of natuurlijk de motor.
     
  8. Vrouwen en techniek. De 25A zekering was dus WEL doorgebrand. Mijn pijlen richt ik dus toch op de motor.. maar eens zoeken naar een alternatief. Iemand suggesties?
     
  9. Sorry, ik merk ineens dat ik gigantisch je topic zit te kapen.
     
  10. In het eerste geval : waarvoor was de auto bij de spuiter ? Voorschade? Dan misschien maar eens terug naar de spuiter en eens navragen wat er los geweest is en of alles goed terug geplaatst is zou zomaar een kabel kunnen zijn die ergens kortsluiting veroorzaakt.of sluiting tussen meerdere kabels aangezien je zegt dat de koplampsproeiers geactiveerd worden bij het aanzetten van de verlichting. Kan ook een massa probleem zijn.
     

Deel Deze Pagina