multiriem vervangen wanneer?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Emil, 12 okt 2015.

  1. Er is neem ik aan een onderhoudsinterval hiervoor. Weet iemand deze?
    En natuurlijk de hamvraag: is eerder vervangen aan te raden?

    Betreft een 2.0 16v 145pk uit 2007 met 115.000km op de klok.

    De reden dat ik dit vraag is dat ik 's ochtend bij een koude start nogal een hard geluid hoor, soort sissen, maar dan overduidelijk van de riem. Niet te verwarren met een piepende riem overigens.

    Zo'n riem zal de kop niet kosten neem ik aan? Als iemand enig idee heeft van deze kosten dan hoor ik dat ook graag natuurlijk.

    Alvast bedankt voor jullie replies.
     
  2. De multiriem van de Focus II 2.0 16V Duratec HE heeft als vervangingsinterval 200.000 km/10 jaar. Wat als eerste komt geldt.
     
  3. dat 'sissen' zou ook van een lager van een spanrol kunnen komen of wellicht de dynamovrijloop (of heeft alleen de Diesel een dynamovrijloop?)
     
  4. Kijk eens op Piepend/slippend geluid bij koude motor gestart door focus79.

    Overigens kwam het geluid bij mij één jaar na vervanging "gewoon" weer terug.


    Arjan
     
  5. Misschien eens zelf luisteren/kijken en iemand anders laten starten ?
    Komende tijd heb je genoeg mogelijkheden om koud te starten
     
  6. Ik verwacht dat de dynamo na het starten geen gebruik maakt van de vrijloop. Na het starten moet de accu weer opgeladen worden.

    Als ik het verhaal van de ts zo lees zou ik gokken op een lager wat je hoort. Mogelijk gewoon omdat de smering nog niet optimaal is door de kou, kan ook zijn dat het lager gewoon op zijn eind loopt.
     
  7. Als het lager op zijn einde loopt, loop je dan ook verder nog risico? Ik bedoel als het alleen het risico is op een lege accu, dan laat ik het zo, maar ik kan mij ook zo voorstellen dat er meer gevolgen kunnen zijn die ik als niet techneut niet kan overzien.
     

Deel Deze Pagina