Schakelen koppeling ene keer soepel andere keer niet

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ronald_ve, 11 okt 2015.

  1. Ik heb net 2 weken een Focus 1.8 Flexifuel uit 2010 en 54k op de teller. Ik kom van een automaat af en heb zo'n 6 jaar dus niet meer handgeschakeld gereden (uitgezonderd leenauto's). Nu had ik in het begin met het rijden bij deze auto last dat het schakelen niet altijd optimaal ging, maar ik ging er vanuit dat het even aanwennen was om weer te schakelen.

    Maar nu 2 weken verder heb ik nog steeds dat schakelen niet soepel gaat. Het lijkt dan alsof ik ergens tegen aankom. Maar het is niet altijd. Het komt 3 op de 10x voor bij het opschakelen en komt bij versnelling 1-5 voor. En het is ook een opvolging van: als ik in de 2e versnelling al voel dat het niet soepel gaat, gebeurt dat ook in de 3e versnelling, etc. Bij terugschakelen is het een stuk minder in ieder geval.

    Als ik in de achteruit wil schakelen hoor ik soms een grrrrr alsof ik misschakel terwijl ik stilsta. En soms krijg ik die versnelling maar tot de helft en moet ik weer naar zijn vrij.

    Is het iets bekend van deze type focus van het wisselend soepel schakelen?
     
  2. Syncromesh?
     
  3. #3 kolere, 11 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2015
    De achteruitversnelling is bekend bij de IB5 bakken (1.4, 1.6, 1.8 benzine).

    De rest van de problemen is niet bekend. Je zou het mechaniek onder de pook (speciaal vet) en de schakelstangen kunnen invetten helpt dit niet dan kan je koppeling versleten zijn, misschien dat je voorganger veel met een slippende koppeling heeft gereden?
     
  4. Dat is natuurlijk iets waar je nooit achter komt :( Wel erg toevallig is dat ik op dezelfde dag toen ik deze auto kocht, een andere testrit had met een Focus 1.8 SW van hetzelfde bouwjaar en ook richting 50k kmstand. Ik zei nog dat degene die ik nu heb beter schakelt omdat die SW wat stroever schakelde. Dus hetzelfde gevoel als wat ik nu soms heb.

    Dat gevoel had ik bij mijn auto natuurlijk niet bij de testrit. Vandaar dat ik ook weer aan mijzelf ga twijfelen, schakel ik niet slecht?

    Maar is er ook een oplossing bij die achteruitversnelling, of is dat 'mee leren leven'?
     
  5. #5 kolere, 11 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2015
  6. Ik heb niet echt een oplossing, maar ondervind dus ook wat problemen met de ib5 bak zoals deze hier genoemd word.
    Op 1 of andere manier vind ik de koppeling nogal ruw, waarmee ik bedoel dat het aangrijpingspunt soms als een bonk te voelen is bij het schakelen in lagere versnelling. Zeker als ik in hogere toeren trek.
    Na 5maand ben ik deze bak nog niet gewoon, ik vermoed dat er iets mis mee is.
    Het fenomeen in achteruit is me ook bekend. Vooral 1 naar 2 en 2 naar 3 kan het nogal bonken bij het koppelen.
     
  7. #7 dutchguy, 12 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2015
    Kan vele oorzaken hebben. Maar meestal komt het op een van de volgende zaken terecht:

    inspuiting (diesel) of ontsteking (benzine) niet 100% goed
    motorsteunen gaar (uitgedroogd, gescheurd of lek)
    dmf defect en/of de krukaspoelie, dynamo vrijloop of andere looprol defect.
    aandrijfassen of wiellagers uit balans/defect
    zelfs slechte banden kunnen bijdragen aan het 'stroef' schakelen.
     
  8. Eigenlijk niks meer aan te te voegen, de 1.8 heeft een normaal vliegwiel maar dat even ter zijde.

    De torque restrictor, die onderaan de bak zit en direkt met de vooras verbonden is zou ook een oorzaak kunnen zijn (eigenlijk een motorsteun maar wel zinvol apart te vermelden).

    De koppeling is hydraulisch, misschien niet goed ontlucht of te weinig remvloeistof (dit is hetzelfde reservoir). Overigens zit de aansluiting voor de remmen lager dus als de koppeling hydraulisch niet goed werkt, de remmen hier niet door beinvloed worden. Andersom wel. Alleen als er echt te weinig inzit, dit zou dus een lek in het remsysteem betekenen.

    Verder denk ik dat het vervangen van de remvloeistof in beide systemen zeker geen kwaad kan, de remvloeistof bevat na een bepaalde tijd, advies is elke 2 jaar te vervangen, teveel water. Water is samendrukbaar, de remvloeistof niet.
     
  9. Ligt er aan of er een mtx75 of een ib5 bak achter zit.
    Icm een mtx75 zit er namelijk wel een dmv aan.
     
  10. De :focus2: met Duratec HE 1.8 heeft een IB5 bak, de 2.0 heeft een MTX75.
    In de Mondeo is voor zover ik weet wel een MTX75 bak.
     
  11. #11 Ronald_ve, 13 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2015
    Hmm heel wat zaken dus. Ik heb er de ballen verstand van, morgen ga ik naar de Dealer in de buurt, die mogen er naar kijken. Hopelijk geen hoge rekening, anders wordt het een dagje Enschede (1,5 uur rijden) ivm bovag garantie.

    Nuance in mijn verhaal: het gebeurt niet in de 1e versnelling nu ik er beter op let, waarschijjnlijk met te hoge toeren teruggeschakeld toen het in die versnelling voorkwam. Het lijkt ook vooral bij een koude motor voor te komen. Ik had ook net een soort 1sec blokkade bij z'n 3, koppeling bleef ik inhouden en zonder te forceren ging hij uiteindelijk door (iets naar rechts).

    Blijft gek, ik lees dat problemen van moeilijk schakelen vooral voorkomen bij het terugschakelen, maar dat terugschakelen gaat eigenlijk juist soepel, ook bij de 3e versnelling, die meestal het moeilijkst doet.
     
  12. #12 Ronald_ve, 14 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2015
    De monteur vond hem perfect schakelen. Hij schakelde ook een stuk eerder (nieuwe rijden) en volgens mij ook rustiger. Misschien ben ik zelf te lomp geweest met schakelen, te vlug duwen. Toen ik naar het werk reed, schakelde ik een stuk voorzichtiger/zachtjes en toen kwam af en toe wat lichte weerstand voor, maar een stuk minder.

    En zoals eerder is gepost, het achteruit af en toe niet in de versnelling willen is de constructie, zei hij. Op laten komen, vrij, in de versnelling en weer proberen.

    Of het aan mij ligt, zal ik nog voorlopig aankijken en maar wat langer goed leren schakelen. Maar aangezien het stugge ook bij de andere Ford voorkwam, is de kans reeel :oops: Maar goed, beter voor niks gaan dan te laat gaan.

    Ik zal ook voor de zekerheid nog naar die remvloeistof kijken, dat heb ik nog niet gedaan.
     
  13. Heeft de monteur in het verkeer gereden met de wagen?
    Want op een stukje weg zonder verkeer in je kont, kan je natuurlijk kalm en perfect schakelen.
     
  14. Haha laat jij je opjagen dan? :mrgreen:
     
  15. Soms moet het gewoon vooruit gaan, bij opritten van snelwegen en drukke banen kruisen laat ik het toch liever vooruit gaan.
     
  16. Alweer een maand verder... Het schakelt nu wel beter, maar ik heb toch nog momenten dat het net wat stroever gaat. Het lijkt ook alsof de pook niet altijd op de zelfde manier een richting opgaat.

    Soms schakelt ie zowat recht naar voren vanuit 2 om in z'n 3 te komen, andere keren gaat ie eerst tikje rechts als je in het midden met de pook bent en dan naar voren. Bij andere versnellingen lijkt ook de positie te wisselen? Bij terugschakelen blijft het wel consistent, altijd soepel schakelen. Ik merk wel dat er een kleine speling is van ongeveer 1 cm naar voren/achteren op de pook, links/rechts niet.

    Als ik stil sta met motor aan of uit schakelt het ook gewoon goed hoger of lager.

    En een ander vraagje, elke keer als ik de auto start en ik schakel van 1 naar 2 hoor ik een mechanisch geluid/tik, zou dat te maken kunnen hebben met iets in het systeem dat opstart?

    En de remvloeistof waar ik eerder naar zou kijken staat overigens op MAX.
     
  17. #17 Vogel, 18 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
    Dat is precies waar die hoort

    Ik herken een paar stukjes uit het verhaal wel. Met name dat stukje waar de pook zich niet laat forceren bij het schakelen. Alsof het achterliggende mechaniek gewoon wat 'traag' is.
    Daarnaast wil de 1 ook bij mij niet altijd lekker in de versnelling. Soms lijkt hij te zitten, maar als je de koppeling laat opkomen floept hij er toch uit. Ongetwijfeld heeft dit te maken met het feit dat de 1 geen synchromesh heeft, maar mijn vorige twee auto's hadden dat ook niet.

    Het stukje waar je zegt dat de positie van de versnellingen verandert herken ik niet. Het suggereert dat er iets mis/los is aan de versnellingskabels. Iets wat ik nog niet eerder voorbij heb horen komen.
     
  18. Uit de versnelling schieten is nog nooit gebeurt bij mij. Ook nog nooit geratel gehoord, behalve achteruitschakeling wat helaas 'normaal' is. Ik bedoel niet de versnellingen met de positie (hoewel dat soms wel zo lijkt) maar de pook. De ene keer gaat ie vanuit z'n twee recht vooruit, andere keer net wat naar rechts.

    Ik weet niet of dat normale speling is of dat er iets van kabel/veer weet ik wat niet goed zit ergens.

    Opschakelen wil het meest stroef zijn versnelling 2-5, terugschakelen gaat al stukken soepeler (soms klein beetje weerstand) en stilstaand gaat het makkelijkst(geen stroef schakelen).
     

Deel Deze Pagina