Eerste week met de Ford Focus

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Warrick21, Sep 27, 2015.

  1. Nou, sinds vandaag ben ik een volle week in bezit van mijn Ford Focus 1.6 Futura. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over mijn auto en denk dat ik er nog jaren plezier van ga hebben. Toch zijn er wat dingen die mij zijn opgevallen. Van die dingen ben ik benieuwd of het eigenaardigheden van het model zijn, of dat het dingen zijn waar ik naar moet kijken of laten kijken.

    Het gaat om het volgende:

    Zoemend geluid bij stationair
    Als de auto stilstaat hoor ik constant een soort van zoemend geluid volgens een bepaald interval. In eerste instantie dacht ik dat het ging om de airco die extra geluid maakt, maar het is ook hoorbaar als de airco uitstaat. Toerental van de motor is wel gewoon stabiel, namelijk rond de 800/900rpm.

    Fluitende/piepende stuur
    Bij het langzaam draaien van mijn stuur, zowel links als rechts, maakt het een duidelijk hoorbare fluitende/piepende geluid. Dit is alleen te horen van binnen in de auto. Het komt ook duidelijk uit de stuur en niet van buiten.

    Lichte geruis/rammel voorin bij 100km/h
    Als ik rond de 100km/h rij dan hoor ik rechts voorin een soort van geruis of gerammel. Ik weet niet precies wat ik hoor, maar ik weet dat het uit die hoek komt. Het lijkt niet van de wielen te komen, maar juist ergens in de hoek van de ramen boven.

    Kilometerstand blijft aan
    Als ik de auto op slot doe, dan blijft de display van de kilometerteller nog heel lang aan staan. Ik heb geen idee hoelang precies, maar als ik de volgende ochtend ga kijken is het wel uit. Het lijkt wel meer als 5 minuten te duren voordat het uitgaat.

    Motor snel op temperatuur
    Het is mij opgevallen dat de motor verrassend snel op temperatuur is. Soms in slechts 2 tot 3 minuten. Is dit normaal? Van mijn vorige auto was ik namelijk gewend dat het makkelijk 5 tot 10 minuten kon duren.

    Koppeling soms een rammelend geluid
    Af en toe als ik naar de 2e of 3e versnelling schakel hoor ik een soort van vage gerammel uit de bak voorin. Ik vermoed zelf dat het komt omdat ik soms net op het aangrijpingspunt schakel. Is dit iets wat moet worden onderzocht?

    Achterklep puntje van roest?
    Als de achterklep lijkt zich een kleine puntje van roest zich te vormen. Het bevindt zich op het bovenste stuk waar ook de kabels van het 3e remlicht doorheen lopen. Lijkt dit volgens jullie ook echt op roest en zo ja, moet ik hiermee z.s.m. terug mee naar de dealer?
    [​IMG]

    Rubber van ruit dubbel geklapt
    Mijn vriendin, die altijd in de passagiersstoel zit, is het opgevallen dat de rubber van de ruit aan de linkerkant op de helft dubbel geklapt is. Het lijkt echter geen problemen te veroorzaken bij de raam zelf. Kan dit kwaad? Ik snap ook niet hoe het ooit recht heeft kunnen staan.
    [​IMG]

    Airco niet ijskoud
    Dit is mijn eerste auto met airco en soms zie je van die advertenties van ‘airco is ijskoud’. In mijn Focus wordt de airco niet extreem koud. De lucht wordt wel gekoeld, maar niet echt heel koud. Zelfs als het op de koudste stand staat. Moet ik mogelijk mijn airco laten bijvullen? En is er een manier voor mezelf om te kijken of dit moet gebeuren of niet?

    Tot slot, begrijp me echt niet verkeerd. Ik ben heel tevreden over de auto en heb een fijne eerste 1000km erop zitten!
     
  2. Welkom hier op het forum.

    Over het aanblijven van het display kan ik vertellen dat dit uiterst normaal is bij de Focus 2
    Ik geloof zelfs dat het 20 min tot 30 min duurt voor het display uitgaat.

    De Airco, om dit te testen zou ik even naar een airco specialist gaan en deze het laten controleren.
    Ovet het algemeen doen ze het testen kosteloos.

    Het roest plekje op de achterklep zou ik niet ongemoeid laten maar even behandelen of laten behandelen. Of dit onder de lakgarantie valt zul je bij de dealer na moeten vragen.

    De rest kan ik je zo geen antwoord op geven maar er zullen hier vast mensen zitten die dat wel kunnen.
     
  3. Roestplekje komt door het schuren van de leiding op die plaats, ik denk dat ze nu bij Ford daar ook een sticker opleggen
     
  4. #4 kolere, Sep 28, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 28, 2015

    1. Zoemend geluid bij stationair
      Hoor je het ook als de blower op stand 0 staat? Anders geen idee wat dit kan zijn. Of hoor je het buiten harder? Dan kan het je dynamo zijn die je hoort.
      [*]Fluitende/piepende stuur
      Fluiten is normaal dat is de pomp, piepen niet dat zou je multiriem kunnen zijn,
      [*]Lichte geruis/rammel voorin bij 100km/h
      Ruis en rammel is totaal iets anders als het een rammel is, zou je hier naar kunnen kijken.
      [*]Kilometerstand blijft aan
      Normaal
      [*]Motor snel op temperatuur
      Motor niet, maar je koelvloeistofcircuit. De weergave is een berekening van verschillende parameters. Verder niks om je zorgen over te maken.
      [*]Koppeling soms een rammelend geluid
      Wanneer?
      [*]Achterklep puntje van roest?
      Komt door kabelgootje, moet wel wat aan gedaan worden en daarna stickertje erover.
      [*]Rubber van ruit dubbel geklapt
      Dat ziet er niet goed uit, is dit niet ook de oorzaak van de ruis bij 100km/h?
      [*]Airco niet ijskoud
      Opnieuw laten vullen waarschijnlijk de oplossing
     
  5. Hartstikke bedankt voor je reactie! Even een kleine update:

    1. Zoemend geluid bij stationair
      Ik hoor het juist als de blower op stand 0 staat omdat het dan stil is. Ik heb een filmpje van gemaakt waarbij je het zoemende geluid hoort:
      http://www.youtube.com/watch?v=o7by6ewyhiE

      PS: In dit filmpje lijkt de motor rond de 20 seconde over te slaan. Maar ik hoorde dit zelf niet tijdens het filmen, dus ik denk dat het komt door de microfoon van mijn telefoon.

      [*]Fluitende/piepende stuur
      Het gaat om een licht fluitend geluidje wat alleen binnen te horen is. Ik denk dus niet dat het de multiriem is.

      [*]Lichte geruis/rammel voorin bij 100km/h
      Mijn excuses, het gaat inderdaad om een gerammel. Bedankt voor de link. Ik ga hier morgen naar kijken!

      [*]Kilometerstand blijft aan
      Heb ik inderdaad nog verder opgezocht en is inderdaad normaal.

      [*]Motor snel op temperatuur
      Heb ik inderdaad nog verder opgezocht en is inderdaad normaal.

      [*]Koppeling soms een rammelend geluid
      Na zorgvuldig hierop te letten vandaag lijkt het alleen bij drempels voor te komen. Hierdoor denk ik dat het dus komt door de resonatie bij drempels. Ik ga hier morgen nog één keer extra goed op letten.

      [*]Achterklep puntje van roest?
      Ik ga hiervoor contact opnemen met de dealer.

      [*]Rubber van ruit dubbel geklapt
      Ik ga hiervoor contact opnemen met de dealer.

      [*]Airco niet ijskoud
      Ik heb het op nieuw geprobeerd en na zo'n 5 minuten was het echt vreselijk koud in de auto. Dus ik denk dat dit wel goed zit!
     
  6. 1. Ik hoor niet zoveel bijzonders, maar waar je met je telefoon richt zit de dynamo. Waarschijnlijk hoor je die, de dynamo maakt een vrij aanwezig zoemend geluid.

    2. Ik veracht dat je het ook buiten de auto hoort, misschien dat het wat anders klinkt doordat isolatie de klank wat kan veranderen. Doe je deur maar open en draai wat aan het stuur. Is waarschijnlijk de bekrachtigingspomp.
     
  7. Als ik het filmpje zie dan heb ik het idee dat ik naar een diesel zit te luisteren. Zal wel aan de kwaliteit van het geluid liggen en het feit dat je zo dicht bij de motor zit.
    Ik hoor wel een beetje fluitend geluid wat op een lager lijkt. Misschien dat er een spanner wat slijtage begint te krijgen?
     
  8. Je hoort gewoon de injectors, is heel normaal bij dit type motor.
     
  9. Airco inderdaad na laten kijken. Grote kans dat er ook een nieuwe condensor in moet en laat meteen het interieurfilter vervangen. Dan kan de airco er weer een paar jaar tegenaan.
     
  10. Het is inderdaad in de hoek van de dynamo dat ik het geluid hoor. Klopt het dat het standaard een zeer aanwezige zoemend geluid maakt, of moet ik hiernaar laten kijken?

    Daarnaast heb ik naar aanleiding van het commentaar van kolere over rammel bij de wielkast gekeken naar mijn wielkast en ja hoor. Aan de linkerkant zit het vele malen losser dan aan de rechterkant. Ik vermoed dan ook dat dit de oorzaak is.

    Tevens is het mij opgevallen dat de koppeling zelf niet het rammelend geluid maakte. Ik hoor het namelijk ook bij gas geven zonder te koppelen. Het geluid is alleen soms te horen bij het nemen van bochten en drempels. Ik vermoed dat het kom door de resonatie van geluiden op zulke momenten. Wel is het zo dat als ik de achterkant van de auto naar beneden duw, ik een gekraak hoor linksachter. Ik druk eerlijk gezegd ook wel erg hard op de auto dan. Is dit iets om naar te laten kijken?

    Dit betekent dus dat de 'stand' het volgende:

    In onderzoek
    Fluitende/piepende stuur (Ik moet nog samen met een tweede personen testen of het ook buiten hoorbaar is)
    Koppeling soms een rammelend geluid (resonatie in bochten en drempels, maar mogelijk iets te maken met vering linksachter?)

    Opgelost
    Zoemend geluid bij stationair (Betreft dynamo en is normaal dat aanwezige zoemend geluid heeft bij dit model)
    Kilometerstand blijft aan (Is normaal bij dit model)
    Motor snel op temperatuur (Is normaal vanwege hoe dit wordt berekend)
    Airco niet ijskoud (Airco werkt naar behoren, maar heeft tijd nodig om koud te worden)

    Moet worden verholpen
    Gerammel voorin vanaf 90 / 100km/h (Beplating van wielkast is los, al helemaal in vergelijking met rechts)
    Achterklep roest (Bekende euvel van dit model, ga contact opnemen met dealer hiervoor)
    Rubber van ruit dubbel geklapt (Hoort niet, ga contact opnemen met dealer hiervoor)

    Wat verwachten jullie dat ik onder de garantie kan laten verhelpen en wat ik zelf zal moeten gaan bekostigen? Ik ben nu nog minder als 2 weken in bezit van de auto.
     
  11. Als je naar de zelfde dealer gaat als waar je hem hebt gekocht dan zou de dealer mijns inziens deze problemen moeten verhelpen.
    - Rammel oplossen is niet veel werk.
    - Roest is ook nog te doen en gelukkig niet in het zicht dus kan bijgelakt worden.
    - Heb je geen roest rondom de greep op je achterklep? dit is ook een bekend probleem. (waar je kenteken verlichting in hangt)
    - Rubber van het raam moet denk ik wel vervangen worden, gewoon is informeren wat ze willen doen voor je.
     
  12. Ik weet niet wat je betaald hebt maar bij een dealer krijg je toch boven de 5000 bovag garantie? Gewoon terug gaan en op laten lossen.
     
  13. Moet je de plastic bescherm kappen in de voorwiel kasten eens weg nemen. Dat was bij mij schrikken hoor. Vuil hoopt zich daar op en aan 1 kant was het dus kuis verrot. Nieuw scherm.
    Dorpels een jaar geleden nog hard, nu drukte ik er zo doorheen met mijn hand.
    Achterklep bij het handvat een veel voorkomend probleem, demonteren, alle roest er uit, fittingen en aansluitingen van de lampje,s goed oxide vrij maken , fertan er op, goed in de lak zetten en de strip dik in de kit terug zetten zodat er geen vocht meer bij kan komen. Kitnaden, kijk daar ook maar eens naar, die van mij leken goed, leken ja, er viel ineens een stuk af, wel dat werd over de gehele onderzijde van 1 achter deur. roest dus maar dat is goed te behandelen. Ford moet je bij houden als ze oud worden.
     
  14. Wat betreft de rammel wanneer je over drempels gaat: De torsiestangen (voor) waren bij de Focus 1 iedere 50.000km aan de beurt. Bij de FF2 is dit een heel stuk verbeterd , maar komt het nog altijd voor. Gelukkig zijn deze stangen niet duur.
    Als de rubbers in de stangen versleten zijn, dan geeft dit bij hobbels een metaalachtig klapperend geluid.
     
  15. Het gaat steeds beter (not). Gisteren was ik weg met de auto, boodschappen doen. Kom ik terug bij de auto en gaat het niet meer aan. Nou, ik dus met Ford Assistance bellen, die eigenlijk niks anders doen dan het noteren en vervolgens ANWB bellen.

    Starthulp gekregen en toen halfuur gereden om op te laden. Kreeg ook het advies mee om accu te vervangen want was echt aan einde van levensduur. En ja hoor. 5 uurtjes later toen ik weg wilde. Start de auto weer niet!

    Ik kan het uiteraard kosteloos gaan vervangen bij de dealer, maar eerder als donderdag lukt het mij niet om daar te komen. Dus tot dan staat 'ie stil voor de deur.

    Dit geeft mij allemaal eerlijk gezegd niet al te veel vertrouwen... :nocheer:
     
  16. #16 Vogel, Oct 6, 2015
    Last edited by a moderator: Oct 6, 2015
    Tja Warrick,

    Ik heb inmiddels een aantal 2e hands auto's gehad en ongeacht merk en type heb ik een terugkerend patroon ontdekt: De vorige eigenaar heeft het laatste jaar niet meer geïnvesteerd in de auto en onderhoud uitgesteld totdat de auto verkocht wordt.
    Bovendien staan auto's rond de verkoop vaak een maandje stil bij de dealer/autohandel. Moderne auto's verbruiken best veel stroom en logisch gevolg is dat iedere accu die al niet heel best meer is, het loodje legt.

    Kortom: bij het kopen van een 2e hands, is de kans groot dat (tenminste) 1 van de volgende punten aangepakt moet worden:
    - accu
    - banden
    - remmen
    - klein onderhoud (roestplekje/rubbertje/etc)
    - kleine beurt

    Het hoort er een beetje bij...
     
  17. Mee eens. Bij een tweedehands auto van 6 jaar en ouder heb je meestal tussen de 300 en 1000 euro aan kosten om achterstallig onderhoud weg te werken.
     
  18. Nou, gisteren bij de dealer geweest, de accu is vervangen! Die was ook echt aan zijn einde. In de ochtend heb ik gebeld voor een starthulp. Mannetje van ANWB kwam om 07:10. Ik heb toen met de auto gereden en was 8:25 bij de dealer. Heb de auto serieus 5 tot 10 minuten uitgezet en daarna wilde het al niet meer starten!

    Daarnaast twee uur daar gespendeerd (inclusief het wachten) dit zijn de resultaten:

    Zoemend geluid bij stationair
    Volgens de monteur is het de stuurbekrachtigingspomp. Die klinkt harder dan normaal, maar hoort nog geen probleem te zijn. Als het erger wordt moet ik terug komen. Zelf denk ik dat het ook goed is als ik mijn gasklephuis zou schoonmaken, dus dat ga ik dit weekend doen.

    Fluitende/piepende stuur
    Volgens de monteur komt het door de kabels die in het stuur naar de knoppen lopen. Hij kan ze vervangen, maar of het zoveel stiller ervan wordt durft hij niet te zeggen.

    Lichte geruis/rammel voorin bij 100km/h
    Betrefte inderdaad de wielkast. Die is nu opgevuld en is weer helemaal stil!

    Koppeling soms een rammelend geluid
    Volgens de monteur heeft dit te maken met het feit dat wanneer je flink gas geeft in een lagere versnelling bij een eigenlijk net te lage toerental dat je dan de uitlaat lichtjes hoort. Zou meer aan mijn rijstijl liggen dan aan een defect.

    Achterklep puntje van roest
    Is netjes verholpen en nu een doorzichte sticker overheen.

    Rubber van ruit dubbel geklapt
    De monteur heeft geprobeerd deze recht te maken, maar dat lukte niet meer. Er is een nieuw rubber besteld en die wordt binnenkort gemonteerd.

    Ook had ik één nieuw dingetje. Als ik over drempels rij, heel zachtjes. Dan kraakt/knarst ergens achterin echt wat. Ik heb zelf nog het vermoeden dat het de achterbank/achterklep is. Maar voor de zekerheid zijn de deurrubbers ingevet. Het geluid is iets minder, maar ik heb het nog steeds. Iemand tips hierover?
     
  19. Mooi dat het allemaal opgelost is/wordt!
    Een kraakje/rammeltje achterin wordt soms veroorzaakt door de pen in het scharnier van zitting van de achterbank.
     
  20. #20 Don van der Deijl, Oct 10, 2015
    Last edited by a moderator: Oct 10, 2015
    Ben het er mee eens dat tweede hands auto,s toch vaak echt een behoorlijk onderhoud behoeven.
    Mijn focus kocht ik 3 jaar geleden alweer voor slechts 1050 euro.
    Alle waar naar zijn geld en dus wist ik dat er echt wel hea zou gaan komen.
    Remschijven en blokken, rondom schokdempers, versnellingsbak en koppeling, roest achterklep. gasveren achterklep, na enige tijd ruitenwissermechaniek, stuurkogel en fusee kogel, deel ophanging achter, plaatsen stabilisator compleet achter ( was weg) uitlijnen. , spruitstuk en pakkingen, lassen katalysator ophanging , onlangs lassen eind stuk dorpel en binnen schermen achter en compleet vervangen scherm voor rechts, kitnaden achter deuren Koplampen . Dit alles verspreid over dus 3 jaar . Doe het zelf dus de kosten vallen mee en de auto rijdt heerlijk. Ooh ik vergeet er nog eentje, condensor en droger en het vullen van de airco. Zaak van bijhouden , inmiddels is hij alweer winter klaar :)
     

Share This Page