1.4 linker achterwiel geblokkeerd.

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Richard_ST, Sep 8, 2015.

  1. Focus 2 MK2, 1.4L benzine (Als ik het goed heb trommelrem achter)

    Eerste eigenaar sinds 2008, altijd netjes onderhoud gehad, gemiddeld 10DKM per jaar.

    Wordt een jaar lang wat minder gebruikt i.v.m ziekte, echter is hij afgelopen winter, netjes iedere dag op de weg geweest.

    Afgelopen 3 weken stil gestaan, toen een paar uurtjes wegens wateroverlast tot zijn assen in het water gestaan. Resultaat --> geblokkeerd linker achterwiel.

    Auto wordt altijd geparkeerd op handrem, nadat dit probleem naar boven is gekomen, is hij van de handrem afgehaald en staat nu geparkeerd in versnelling.

    In welke hoek ga ik dit als eerste zoeken. Lager of remcylinder en kan iemand mij eventueel advies geven in welke vervolgstappen ik moet ondernemen. Als ik 2-3KM kan rijden ben ik eventueel al geholpen, zodat ik bij de dichstbijzijnde garagist ben :)
     
  2. #2 kolere, Sep 8, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 8, 2015
    Eerst de trommel helemaal volspuiten met remmenreiniger, wel opvangen in een bak;)

    Controleren of de handremkabel daadwerkelijk gelost is bij het geblokkeerde wiel. Dan proberen of die echt niet los komt als je er doorheen rijdt, als dit niet na een paar meter het geval is stoppen. Je kan dan nog proberen het wiel eraf te halen en dan met een moker oid op de trommel te slaan, helpt dit ook niet dan wordt het toch een autoambulance of Anwb ben ik bang. Zolang de remblokken vast zitten zal je de trommel er niet af krijgen en er dus niet bij kunnen.
     
  3. Waar kan ik de trommel volspuiten, want die lijkt mij behoorlijk dicht te zitten?

    Remmenreiniger genoeg hier van mijn motorfiets!

    Kan natuurlijk niet krikken met de handrem eraf, dus moet dan wel even wigjes zoeken, of is er een andere oplossing met "iets" wat in ieder huishouden aanwezig is :)

    Als ik zou willen tikken met een moker, waar doe je dat ergens? Op de platte of ronde kant?
     
  4. waarom niet?
     
  5. 1 van de eerste google hits :)
     
  6. ik zet 'm meestal gewoon in z'n versnelling en als ik het niet vertrouw dan blokkeer ik het voorwiel(en) met een blok hout o.i.d.
     
  7. Je kan wanneer de band eraf is toch tussen de naaf en de trommel spuiten onderaan zit een gat.
     
  8. meppen op de ronde kant.
     
  9. En niet te hard ivm vervormen van de trommel lijkt me...
    Bij het opkrikken gebruik ik altijd een klinker, heb er een paar naast het huis liggen.
    Verder inderdaad in de versnelling zetten en bij voorkeur zo vlak mogelijk. Als hij dan nog wil rijden weet ik het ook niet meer.
     
  10. Ik heb er geen bronnen voor, maar dit lijkt mij niet echt lekker voor je wiellager etc, je zal door het slaan ook niet zozeer de boel losdrukken maar je moet meer hopen dat die door de klap los wil trillen. Persoonlijk zou ik dus op de platte kant slaan en als die enigzins los wil, daarna voorzichtig op de ronde kant. Voor vervorming zou ik me niet zo druk maken, de trommel is behoorlijk dik massief staal. Je hebt meer kans dat je iets aan de naaf of wiellager sloopt.
     
  11. #11 Vogel, Sep 9, 2015
    Last edited by a moderator: Sep 9, 2015
    Eens, maar een middagje onder water is sowieso aanleiding om de komende periode extra te controleren op gevolgschade.

    Ik vermoed dat het een wiellager een buslager is en geen kogellager. In dat geval is de radiale klap minder schadelijk dan een axiale (zijwaartse) klap. Het lager is immers ook ontworpen om krachten te verwerken in radiale richting. http://img.bhs4.com/8E/9/8E9EA347ABD3327D74728FF25F357633954E8F86_large.jpg

    Ik alle gevallen geldt natuurlijk: wie lomp is, sloopt de boel.
     

Share This Page