Aankoop Focus 2

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Siddartha, Aug 3, 2015.

  1. Beste forumleden,

    Dit is mijn allereerste post op dit mooie forum. Heb al bij meerdere merken op fora gezeten (Mercedes, Volvo, Alfa Romeo 156) maar geen een zo volledig, en goed georganiseerd, complimenten.

    Ivm een andere baan zal ik mijn leaseauto moeten inleveren ben ik op zoek naar een mooie, goedrijdende en betrouwbare diesel die ook nog eens veel ruimte biedt (station) en de focus is dan een goede kandidaat. Ben ook zover dat ik een mooie gevonden heb binnen mijn budget.

    Focus 2 mk 1 2005
    1.6 TDCi 90 pk
    230K gelopen
    Krijgt nieuwe apk
    Dist. riem pas vervangen
    Rijdt en schakelt goed
    Koppeling OK
    Blok rondom verstuivers droog

    Aandachtspunten:

    Onderhoudshistorie niet meer bij gehouden sinds +/- 100d km
    Loopt stationair klein beetje onregelmatig.

    Omdat dit blok nogal gevoelig is, weet ik niet goed wat ik er mee ,oet, te meer o,dat de historie niet volledig bekend is.
    Is het mogelijk om bij de Ford dealer een of andere 'aankoopkeuring' te doen?
    Wat is jullie advies?
     
  2. Hallo Siddartha

    Welkom op het forum.

    Ik zelf rij een focus II mk1 1.6 16v heb daar mee naast het reguliere onderhoud nooit iets mee gehad. Let wel op dat de voorschermen gevoelig zijn voor roest (heeft bijna iedere auto).

    Motorische zijn de tdci motoren aardig sterk echter er zijn wel een paar puntjes mijn vader reed een focus I mk2 1.8tdci deze had 1keer een kapotte krukas sensor (voor zo'n klein dingetje een aardig dure in greep en rond de 200 a 250dkm waren de verstuivers kapot en die zijn nieuw ook niet erg goedkoop verder heeft hij geen problemen gehad.

    Ik zou zelf echter geen auto kopen die al 100dkm geen aantoonbare beurt gehad zou hebben je motorblok en turbo vinden het niet echt relext om 100dkm met de zelfde olie te moeten werken.

    Als ik zelf een auto koop komt deze meestal bij een bovag garage weg en met min 6 maanden garantie zo niet dan laat ik hem altijd een beurt geven en hou altijd financiële ruimte om onverwachte reparaties op te vangen.

    Dit is een link naar meer info.

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215

    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes met de zoektocht.
     
  3. Ik heb de 1.6TDCI uiteindelijk laten staan toen ik naar een Ford Focus op zoek was. Er is teveel dat stuk kan gaan en dan wegen de kosten niet meer op tegen een model op benzine. Naar mijn mening is het niet verstandig om een tweedehands diesel te kopen en te verwachten dat je er met weinig kosten de 3 ton haalt. De toeters en bellen om aan de milieu-eisen te voldoen hebben diesels enorm onbetrouwbaar en duur in onderhoud gemaakt.

    Voor de Focus2 TDCI moet je volgens mij zowieso opletten met het roetfilter. Dat wordt niet standaard vervangen door leasemaatschappijen (volgens de dealer die ik gesproken heb) en kost dik 1000 euro + om de zoveel tijd vloeistof bijvullen.

    Kortom: laat de diesel staan en koop een model op benzine.
     
  4. Oudere modellen hebben nog geen roetfilter
     
  5. Mijn advies? Ik kan niet in je portemonnee kijken maar zelf zou ik gaan voor jonger en vooral minder kilometers. En met sluitende onderhoudshistorie. En dan viel deze voor mij af.
     
  6. Thanx voor de reacties en adviezen zover. Heb ook nog een 2 liter variant op het oog en die heeft -aldus verkoper- wel een onderhoudshistorie. Echter, kost deze 650 meer. Is wel een futura tov een trend.
    Benzine is geen optie voor me gezien het aantal km.
     
  7. Maak de rekensom nog maar eens goed voor benzine. Diesel is lang niet meer zo voordelig! Het omslagpunt ligt snel tegen de 40k km per jaar MITS je geen grote reparaties zoals roetfilter, turbo, brandstofpomp, verstuivers, etc krijgt. Bovendien stijgen de wegenbelasting en accijnsen voor diesel harder dan die van benzine! In het nieuwe belastingstelsel gaat de wegenbelasting voor diesels zonder roetfilter waarschijnlijk nog eens harder omhoog.
     
  8. Ik rijdt al jaren dieselmotor als je netjes optijd het onder laat doen kan je zonder veel problemen veeel km draaien.
    Hier voor had ik een mondeo 2.0 tdci daar heb ik 460k op de teller gehad zonder grote problemen.
    Ook mijn 2de mondeo heeft dik 3 ton gelopen zonder grote stukken

    Mijn 1.6 c max heeft ruim 3 ton op de klok ik heb alle rekeningen er bij hier bij ook geen grote reparaties

    Dus het kan wel
     
  9. Hou er ook rekening mee dat de wegenbelasting voor oudere diesels, en volgens mij zit het bouwjaar 2005 ook bij, een stuk omhoog gaat. Tegenwoordig moet je behoorlijk wat kilometers onder je billen hebben om het rendement van een diesel eruit te halen.

    Qua onderhoudshistorie: ja, het zou mooi zijn om een sluitende historie te hebben, maar dat is lang niet altijd het geval. Je moet niet gaan oriënteren op stempels in onderhoudsboekjes, dat is een wassen neus. Als er een mapje met facturen bij ligt dan heb ik er meer geloof in. Kijk naar de staat van de auto. Als je er een goed gevoel bij hebt dan zou ik niet schromen om het niet te kopen. Maar nogmaals: reken nog maar eens goed uit of je een diesel nodig hebt.
     
  10. 40k aan kilometers??? Dusssss..... Denk het niet.

    Mijn Focus I kost mij €55,- per maand aan wegenbelasting, verzekering iets van €40,- per maand. Brandstofverbruik is 1 op 10-12 à gemiddeld €1,60 per liter benzine.

    Onze MK II kost €107,- per maand aan wegenbelasting, €50,- voor de verzekering. Verbruik 1 op 19-20 à €1,18 per ltr. diesel.

    Aan vaste lasten is de Focus I zo`n €700,- goedkoper dan onze MKII diesel.
    Aan benzine ben ik bij 20.000km per jaar €2.666,- kwijt aan brandstof (1 op 12).
    Aan diesel ben ik bij 20.000km per jaar €1.242,- kwijt aan brandstof (1 op 19).

    Onze diesel kost bij 20.000km per jaar netto dus zo`n €700,- minder per jaar. Dus hoezo omslagpunt bij 40k?

    Let wel dat is dus zonder de vermoedelijke verhoging voor auto`s zonder roetfilter. Daar kan namelijk niemand nog een zinnig antwoord op geven.

    Enja, de moderne diesels vragen wat meer onderhoud denk aan een roetfilter etc. Maar een benzine wagen gaat ook niet zonder goed onderhoud. Maar goed onderhoud is voor mij geen issue, omdat ik alles zelf doe.
     
  11. Hellemaal mee eens
     
  12. Ik vind wel dat je het onderhoud in de vergelijking mee moet nemen, anders is het wat mij betreft appels en peren vergelijken.
    M.i. is een diesel toch echt iets duurder qua onderhoud dus worden de verschillen wat kleiner.
    Als je al het onderhoud zelf doet scheelt dat natuurlijk wel een behoorlijke slok en wordt een diesel al snel financieel aantrekkelijker.
    Verder moet je ook kijken naar de afstanden die je aflegt. Als je veel korte stukken rijdt is een diesel ook niet aan te bevelen.
     
  13. Onderhoudt is maar klein beetje duurder. Wat je dan weer terug verdient met minder verbruik dus minder brandstof kosten.
     

  14. Appels en peren vergelijken is het voor mij juist niet, omdat ik het onderhoud van beide auto`s zelf doe. En ik heb enkel en alleen naar de vaste lasten en brandstofkosten gekeken. Je kan namelijk niet vooraf voorspellen wat er buiten het onderhoud kapot gaat/vervangen moet worden.

    Uiteraard een roetfilter kun je incalculeren, echter is dat 1 misschien 2x een uitgave wanneer je de auto nieuw zou kopen. Deel die kosten over het aantal kilometers dat je er mee kan rijden (zeg 100.000km per roetfilter) praat je over €200,- per jaar extra (bij 20.000km).

    Verder moeten zowel de diesel als de benzine om en nabij de 20.000km nwe olie hebben. Uitgaande van dezelfde olie (zoals bij ons) is de Focus I juist duurder. Dit omdat er iets meer olie in moet dan in de diesel.

    Ik snap wel dat wanneer jezelf niet de mogelijkheid hebt om dit te doen, dat je dan bent aangewezen op anderen. Maar logischerwijs zit ook daar verschil tussen een beun, een vakgarage of een dealer. Maar als je beide auto`s bij dezelfde partij in onderhoud hebt, zal het verschil wel meevallen.

    Zeker ben ik het met je eens dat korte stukjes zeker voor een diesel niet fijn is.
     
  15. [MENTION=13313]Marco[/MENTION]: 700 euro minder per jaar maar het roetfilter terugverdienen kost je ruim een jaar en dan moeten de turbo, verstuivers en brandstofpomp het wel blijven doen anders is het verschil tussen benzine en diesel uiteindelijk nihil (vooral als je het zelf niet kan repareren).
    Daarnaast is er vanuit Europa een aktief ontmoedigingsbeleid voor dieselauto's waardoor ze de komende jaren steeds duurder in gebruik zullen worden.
     
  16. roetfilter schrijf je af in 5 á 6 jaar (20K p/j)
    turbo is een kwestie van regelmatig onderhoud (doe je bij een benzine toch ook?)
    verstuivers zijn duur, geld kan je apart leggen voor al die bougies die je niet hoeft te vervangen ;)
    waarom zou de brandstofpomp het begeven? ja, bij de :focus: zijn ze wel op bij 220K.
     
  17. Mijn situatie is wel dat het voor 1 jaar is, dan krijg ik weer lease, ik heb dus ook een berekening gemaakt voor 1 jaar: MRB, verzekering en brandstofkosten. Dan ben je met diesel gewoon goedkoper uit dan benzine. Het allergoedkoopst is natuurlijk G3, maar het aanbod daarvan is ook minder en volgens mij heb je daarbij weer meer onderhoudskosten.
    Ik dacht altijd dat het onderhoud van een benzineauto duurder was, maar wellicht is dat niet meer zo?
    Ik ga er dan ook even vanuit dat ik het niet mee maak dat ik meer MRB moet gaan betalen, want daar heb ik ook nog niets concreets over gehoord.
    Volgens mij is het 2.0 blok ook een stuk betrouwbaarder? Volgens de verkoper van deze auto is er wel een sluitende historie, is er recent nog onderhoud geplaagd waaronder waterpomp en d-riem en zijn de verstuivers droog. Lijkt me dus een betere keuze dan de 1.6, ondanks dat die goedkoper is. Wat denken jullie?
     
  18. als het voor een jaar is zou ik zeker voor die 2.0 gaan, ook omdat je die beter kan verkopen heb ik het vermoeden.
     
  19. sowieso vind ik diesel prettiger rijden dan benzine, dus dat beïnvloedt de keuze ook enigszinds
     
  20. Verstuivers van de 1.6 tdci gaan eigenlijk niet zo vaak, turbo`s lees ik ook niet heel veel meer over (er zal er vast wel eens eentje kapot gaan) en brandstofpomp heb ik eigenlijk nog niet vernomen bij de 1.6tdci.

    Daarbij kun je ook niet voorspellen dat deze onderdelen kapot gaan.

    Net zo min dat je bij een benzine wagen kunt voorspellen wat wel of niet kapot gaat. Bij bijv. de 2.0 duratec kan het weleens gebeuren dat het DMV kapot gaat (heb er al twee vervangen). Bij de 1.6 16v in de MKII moet je weer opletten op olieverbruik, of water bij de bougies met alle gevolgen van dien. Maar ja het is geen gegeven dat deze onderdelen kapot gaan.
     

Share This Page