1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 100pk motor loopt onregelmatig

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bdk9001, 12 jul 2015.

  1. Nadat ik vandaag de auto tot 6000 toeren doortrok om in te voegen met n acceptabele snelheid ging t motorstoring lampje knipperen. Auto gelijk aan de kant gezet en even opnieuw gestart, toen bleef het lampje branden.

    Toen maar rechtsomkeert gemaakt (duidelijk minder vermogen) , thuis de kap open en gelijk gekeken of er iets opvallends te zien was. Toen ik niks zag nog maar een keer gestart, het eerste dat opviel was dat het blok erg onrustig stationair lijkt te draaien. Het blok schud flink en klinkt n beetje als n te arm afgestelde Puch Maxi. Nu is het helaas zondag, dus door de dealer uit laten lezen is vandaag geen optie.

    Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn (en wat het kost, zo ruim zit ik deze maand niet)
     
  2. #2 kolere, 12 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jul 2015
    Eerste ingeving, iets in het ontstekingstraject (bobine, bougiekabels, bougies).

    Ps. Te arm afgestelde 2t motor hoor je toch niet? Hij kan gaan inhouden en als je pech hebt krijg je een vastloper.
     
  3. Thanks! Dan ga ik het in die richting zoeken :) hopen op n losse kabel of n slechte bougie.

    Gelukkig ben ik niet afhankelijk van de auto, dus kan m'n tijd nemen
     
  4. Bij mij lag het aan de bougiekabels (en roestige contactpunt op de bobine). Ontdekt door in het donker met een draaiende motor naar de bobine te kijken. Ik zag toen vonken tussen de bobine en de bougiekabels overspringen.
     
  5. Heb vandaag nieuwe bougies gestoken (ze zouden een week geleden al binnen zijn, maar staking Postnl...) dit helpt aanzienlijk. Hij loop weer op alle 4 de cilinders, maar nog niet helemaal regelmatig.

    Ik ga maar weer eens in de geldboom klimmen en kabels bestellen...
     
  6. Probeer de nullast regelklep (ook wel stationair regelklep genoemd) eens schoon te maken. Simpel werkje, prima zelf te doen en heel vaak de oorzaak van beroerd stationair lopen.
     
  7. Controleer ook de carterventilatie, deze scheuren nog weleens, waardoor de auto slecht stationair kan draaien maar ook niet helemaal lekker loopt.

    Stationair regelklep heeft niet direct wat te maken met onregelmatig stationair/op 3 cilinders draaien. Wel te laag in toeren, daardoor kan de auto ook schudden, maar ook te hoog stationair.
     
  8. Het onregelmatige is er ook wanneer ik gas geef, maar ik maak voor de zekerheid alles wel even schoon. Helaas begint DHL express een beetje op PostNL te lijken (oftewel pakketjes komen niet aan op de beloofde datum), dus kan op zn vroegst morgen aan de slag
     
  9. Gefixt! het probleem zat m in de bobine, die gaf cilinder 2 geen goede vonk meer. Contactpunt was ook duidelijk een andere kleur dan de andere 3...

    Focus rijdt nu weer als een zonnetje!
     

Deel Deze Pagina