Moter stopt ermee Ford Focus Mk2 1.6 Tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marco paul, 20 jun 2015.

  1. Mijn vrouw is bij het optrekken op de snelweg met onze FoFu II 1.6TDci ( PSA motor ) stil komen te staan. De motor sloeg bij bijna 120 km/u. ineens helemaal af, geen lampjes , geen knipperend gloeispiraaltje, zomaar ineens dood. Ook wil ie niet meer starten.

    De ANWB heeft hem naar onze garage gebracht ( geen Ford dealer ) en vind alleen één algemene storingscode 'brandstofsysteem' en meer codes helaas niet. De auto staat er nu al meer dan een dag en men kan het niet vinden.
    Het brandstoffilter is vernieuwd, bij het 'starten' neemt ie wel brandstof, die hij via de retour weer terug brengt.
    Ook met wat remmenreiniger in de inlaat wil de motor niet aanslaan.

    Iemand enig idee wat dit kan zijn ????
     
  2. Wat is de exacte foutcode die is opgeslagen? Zonder foutcode(s) is het feitelijk onmogelijk om hier vanaf afstand iets zinnigs over te zeggen.

    Verder geven universele diagnosesystemen lang niet altijd alle (fabrikant specifieke) foutcodes weer. Hierbij kan het voorkomen dat er wel foutcodes zijn opgeslagen maar niet door de diagnose apparatuur kunnen worden uitgelezen. Ford specifieke diagnosesystemen geven deze codes wel weer.
     
  3. Common rail druksensor?
     
  4. De code zal ik maandag navragen. Was de meeste algemene code, waarbij er geen enkele hint was om je de goede richting op te sturen.
    Common rail druksensor, heb ik ook al door laten schemeren aan de monteur. Deze schijnt bijna nooit kapot te gaan (is ook alleen te koop compleet met rail......... ), dus vaak een contactprobleem of kabelbreuk volgens mij.

    Maar alle suggesties zijn welkom !
     
  5. Gaan wel degelijk stuk die railsensoren.
     
  6. Wat ik gek vind is dat de motor niet met remmenreiniger wil aanslaan. Staat de distributie nog op tijd? Naar mijn mening moet je je niet teveel op foutcodes richten; soms sturen die je volledig de verkeerde kant op omdat die ervan uitgaan dat de basisdingen zoals brandstof, luchttoevoer, ontsteking, timing van de distributie, etc in orde zijn.
     
  7. De distributieriem is zo'n 3 weken geleden vervangen. Starten was geen probleem en hij liep gewoon als een zonnetje.
    Voor mijn gevoel heeft dit onderhoudsklusje geen aanleiding gegeven tot deze storing.
    Als de kans bestaat dat ie 'verloopt' na zo'n klusje (verkeerde timing), is dan de foutcode niet heel anders ? Dus niet brandstofsysteem-gerelateerd ?
     
  8. Mijn ervaring is dat je de gekste niet gerelateerde foutcodes kunt krijgen als de 'basis' van de motor niet goed is. Als de distributieriem kort geleden vervangen is, dan zou ik het in die richting zoeken. Het kan ook iets simpels zijn zoals een steker van een sensor die niet goed is aangedrukt.
     
  9. #9 Vogel, 21 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2015
    Er is een behoorlijk aantal mogelijke verdachten na een vervangen D-riem
    Afgezien van de timing. Alle aansturing en leidingen van de verstuivers, luchtinlaat, etc gaan los.

    De nokkenastandwielen en krukaspoelie zijn spie-loos, dus theoretisch kunnen ze verschuiven. Echter dit is klassieke mechanica, waarbij meeste monteurs of een momentsleutel of een pneumatische slaghamer gebruiken. Ze zullen dus eerder te vast dan te los zitten. De kans dat een van hen achteraf verschuift acht ik erg klein.

    Veel groter is de kans dat er te hard aan kabels en leidingen is getrokken, waardoor kabels of sensoren stuk/los getrokken zijn.

    Vaak gaan motoren na zo'n beurt slecht/onregelmatig lopen, omdat er niet schoon genoeg gewerkt wordt. Rond de verstuivers en open brandstofleidingen moet namelijk bijzonder schoon gewerkt worden. Alle open verbindingen moeten direct afgedopt worden.
     
  10. #10 antig01, 21 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2015
    De krukas van de 1.6 tdci heeft een spie. En de nokkenas poelie hoeft niet los. Het enige wat je fout kunt doen is de brandstofpomp niet op tijd zetten maar dat merk je normaal gesproken niet met rijden.
     
  11. Bij zulke uitzonderlijke situaties zou ik eerst de zekeringskasten en de massa strips nakijken

    Gewoon er voor zorgen dat de basis goed is
     
  12. De foutcode is P1180. Dit was ook de enige foutcode op het universele diagnose apparaat.

    Inmiddels zijn we 3 werkdagen verder en de auto is nu naar Dieselservice Emmeloord gebracht. Er is overigens niet NON-STOP aan gewerkt hoor !
    Ik heb gevraagd of naar de dealer brengen niet slimmer zou zijn ( ivm diagnose mogelijkheden ), maar ik heb me laten vertellen dat de ervaring met dealers is dat ze eerst heel veel (dure) dingen vervangen en zo beetje-bij-beetje bij de uiteindelijke oorzaak komen en de klant met een lege buidel achterlaten.

    Ik denk ; daar zit wat in ......... ook ik houd nu mijn vakantiegeld graag grotendeels in de zak :-)
     
  13. Maar ze kunnen in ieder geval volledig uitlezen. En als je met alleen die opdracht de auto achterlaat kan je eigen garage weer verder;) Overigens werkt lang niet elke dealer zo.
     
  14. #14 kolere, 23 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2015
    P1180 is de enige code? Gezien je zou denken dat dit meer foutcodes zou moeten geven, zoals de raildruk die te laag wordt door te weinig toevoer.
     
  15. Een diesel die niet op remmenreiniger wil lopen ?
    Dan zou je toch vermoeden dat de distributieriem een tandje verschoven is. Spanner bij de vervanging net niet strrak genoeg gezet ?
    Eerst de timing maar even goed laten controleren.

    Mee eens. Uitzonderingen daargelaten is het vaak niet de diagnose uitlezing, maar de juiste interpretatie / kennis die een expert snel tot de juiste oplossing leidt.
     
  16. Dieselservice Emmeloord blijkt geen tijd te hebben deze week.
    De auto staat 'in de wacht' en men kijkt of Berger in Heerenveen wel tijd heeft deze week.

    Ik wordt wel een beetje moedeloos nu ........... :-(

    NB.
    Ik vroeg me trouwens af of de "Fuel cut off safety switch" (Enertia) het ook zou kunnen zijn...... maar hoe ie dan geactiveerd zou kunnen worden ?????
     
  17. Als ik het goed heb begrepen wilden die cutoff knoppen wel eens wat te snel afgaan. Als je de stoeprand op of afreed met een hogere snelheid bijvoorbeeld.
    Maar ik vraag me af of een diesel er wel 1 heeft. En het lijkt me niet helemaal te kloppen mbt het niet willen lopen op remreiniger.
     
  18. Berger in Heerenveen was de optie nadat Emmeloord te druk bleek te zijn.
    De auto staat inmiddels bij WEER een ander bedrijf ; Novatech Heerenveen.
    Daar schijnen ze ook weer een afdeling te hebben met specialisten........

    Dieseltech in Oudehaske klinkt bekend.
    Die hebben mijn common rail verstuivers van mijn vorige auto (Mondeo) gereviseerd.

    Wordt vervolgd.
     
  19. Gaat wel lekker daar of niet?:nocheer: Ik hoop voor je dat ze er nou eens écht mee aan het werk gaan.
     

Deel Deze Pagina