1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

60k onderhoudsbeurt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus in Style, 27 mei 2015.

  1. Beste leden,

    Ik hang zojuist de telefoon op met de Ford Garage en daar werd ik helaas niet zo vrolijk van :(. De reden is de prijs.. +/- €1000 euro :shock:

    Ik zelf heb een :ford::focus3: Mk2 Fase 1 uit BJ 10-2007
    De fort heb ik ik gekocht met 53k op de teller en altijd netjes onderhouden bij de dealer. Echter heeft de auto nu 60k aan getikt en dient er een groot onderhoud plaats te vinden. Echter word er aan gegeven dat de auto bij 8 jaar of 160k de distributieriem vervangen moet worden.
    De grote beurt incl. Distributieriem en apk komt uit rond de €1000 euro. Nou gaat deze auto vermoedelijk weer de deur uit na de vakantie en gaat plaats vinden voor een stationwagon.

    Ik vraag jullie advies,
    Is de prijs die word vertelt rieel of kan het goedkoper maar wel op een normale manier?
    Moet ik deze onderhoud uberhaubt laten uitvoeren aangezien de auto toch na de vakantie verkocht gaat worden en is het zonde van me geld?

    De auto zelf verkeerd (technisch) nog in mind staat, remsets zijn nog top in orde, loopt als een zonnetje enz. Alleen de accu is mogelijk een keertje aan vervanging toe. Nieuw allseasons banden dus perfecte auto.

    Ik zie graag jullie reactie :)
    Gr.
    Bas
     
  2. #2 Chris van S., 27 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2015
    Voor je beeldvorming zou je kunnen vragen aan de dealer wat het onderhoud kost zonder distributieriem. Want dat is de grootste kostenpost in die 1000 euro.

    Je kan ervoor kiezen om de distributieriem niet te vervangen. Echter, houd er rekening mee als je de auto verkoopt dat een slimme koper controleert of de riem is vervangen. Is dat niet het geval heeft hij/zij een sterk argument om de auto niet te kopen. Het is in die zin zonder van het geld omdat je zelf niet met de auto gaat rijden. Theoretisch gezien hoeft de riem pas 10/2015 te worden vervangen.... maar zelf zou ik er geen risco mee lopen. Je kan ook naar garage bal op het dak of scheur in de muur. Daar zal de vervanging van de distributieriem een stuk goedkoper zijn....
     
  3. @Chris van S, bedankt voor je antwoord. Maar zit je me nou in de zeik te nemen met die garage namen? hahaa. Als je daarmee bedoelt beunhaas is goedkoper maar niet beter dan snap ik dat wel :P
     
  4. [MENTION=2523]Leppie[/MENTION], Ik snap hem niet. Heb het even door gelezen daar praten ze voor of na 2005. (10 jaar) maar als ik reken 2005 naar 2015 is dat toch 10 jaar? Dus wat probeer je me hiermee duidelijk te maken? Sorry dat ik het even niet begrijp.
     
  5. Ik verwees naar dat topic omdat dat daar al wat meer stond uitgelegd over de riem, de termijn is in de jaren aangepast qua aantal km, maar inderdaad dan blijft altijd nog die tien jaar een daar zit je dan wel aan, ik weet niet hoeveel risico je loopt met een riem die pas 60k heeft gedaan.
    Ik heb ooit eens bijna 250k met een riem gereden, die was zogenaamd al vervangen toen ik die auto kocht, later op advies van de garage toch maar laten vervangen aangezien het nog de originele ruiten bleek te zijn.
     
  6. Nu laten zitten en minder vangen bij verkoop of nu vervangen en hopen dat je deze kosten terugverdiend bij verkoop.

    Je had misschien bij aankoop van deze auto al met deze aankomende kosten rekening kunnen houden. Staat genoeg van op het forum.

    Suc6 met de keuze.
     
  7. [MENTION=116]Redwagon[/MENTION] Ik snap dat je bedoelt. Ik vermoed dat mijn auto nog wel aardig wat waard is. Titanium versie met alle opties die je maar kan bedenken en dan 60k moet toch nog wel tussen de 8 en de 9 opleveren lijkt mij of ben ik nu wel erg hoog ingeschat? wat betreft rekening houden met, dat had gekunt, maar ik had de auto al voor ik het forum kende :) Maar ja een auto heeft altijd wel onderhoud maar voor mij is dit de eerste keer dat ik zo'n prijs kaartje voor me neus krijg.
     
  8. #9 nctnico, 27 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2015
    Bij verkoop verdien je de kosten nooit terug en je moet maar net zien wat de koper ervan vind. Die nieuwe all-season banden zou ik bijvoorbeeld direct in de vuilnisbak gooien (been there, done that) en als reden aanvoeren minder voor de auto te betalen.

    De riem laten vervangen door een universele garage is veel goedkoper. Een riem wisselen is een hoop werk maar niet heel specialistisch. Er rijden zoveel Ford focussen rond dat iedere garage wel weet hoe ze de distributieriem moeten vervangen.
     
  9. Sorry, geloof nooit dat je die bedragen ervoor gaat terugkrijgen.
     
  10. [MENTION=14653]nctnico[/MENTION] Wat bedoel je met All-season in de prullenbak? Is er wat mis met die banden dan? Tja, ze sluiten sneller dan een alleen zomer band of alleen winter band maar er is toch niks mis mee. Maar goed back to ontopic. Ik zal mij inderdaad ook even wenden tot een univisele garage. Wat betreft het terug krijgen van de vervangingskosten dacht ik dat zelf ook niet.
    [MENTION=116]Redwagon[/MENTION], oké dat is een eerlijk antwoord natuurlijk. Maar wat zou de auto dan nog waard zijn volgens jou? Ik weet wel dat Ford redelijk zijn waarde houd. Aangezien deze auto ook full options is enz. Maar helaas net niet de facelift. Het blijft natuurlijk wat de gek er voor geeft.
     
  11. #12 Redwagon, 27 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2015
    Kijkend naar wat ik in juni 2012 terugkreeg voor een Rally Edition uit juni 2006 met 95dkm op de teller, zeg ik een stuk(je) minder.

    Een Ford is redelijk waardevast, maar ook niet meer dan redelijk.

    Kan me trouwens niet voorstellen dat jij veel meer hebt betaald bij aanschaf dan de bedragen die je nu noemt of ben jezelf die "gek".

    Reken jezelf niet rijk ! Autorijden is en blijft een dure hobby.
     
  12. @Redwagon, Ik zelf heb er met 53k op de teller 8000 euro voor betaald.Dealer onderhouden+nieuwe banden. Gewoonweg alles zit er op. PDC, stoel, vooruit en spiegel verwarming elec spiegels, dimbare binnen spiegel, climate control, cruisecontrol, elec bestuurderstoel, navi, automatische verlichting, xenon, trekhaak dus volledig :) wel trotst op natuurlijk. Ik hoop gewoon zelfde bedrag er voor terug te krijgen natuurlijk. Zodat ik niet al teveel voor een stationwagon er bij moet leggen ;)
     
  13. De inruilprijs hangt ook voor een groot deel af van wat je terug koopt. Wanneer je een nieuwe auto of zeer jong gebruikte auto koopt zal die €8000,- waarschijnlijk nog wel haalbaar zijn als inruilprijs. Echter wanneer je een iets oudere gebruikte auto in de zelfde leeftijd en prijsklasse als je huidige auto is de kans groot dat je er beduidend minder voor terug krijgt.

    Daarnaast is de uitvoering en de aanwezige opties bij inruil minder relevant. Dit zal maar weinig invloed hebben op de inruilprijs. Leeftijd, kilometerstand en in welke staat (van onderhoud) de auto verkeerd is voor de inruil veel relevanter.
     
  14. #15 nctnico, 27 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2015
    @nctnico Wat bedoel je met All-season in de prullenbak? Is er wat mis met die banden dan? Tja, ze sluiten sneller dan een alleen zomer band of alleen winter band maar er is toch niks mis mee.

    All season banden zijn in ongeveer alles slecht. Ik had ze (ook nieuw) op mijn Focus toen ik 'm kocht maar na 3 dagen snel een afspraak gemaakt bij de bandenboer. Iedere keer wielspin bij het wegrijden als de weg een beetje nat is. Kun je nagaan hoe de grip is als het er een keer echt om gaat... De remweg is zo'n 15 tot 20 meter langer op nat wegdek dan met goede banden.

    De auto met een gesloten portomonnee bij een dealer of handelaar inruilen kun je vergeten. Je kunt proberen de auto particulier te verkopen. De lage kilometerstand helpt daar wel bij.
     
  15. particulier verkopen heeft in dit geval de meeste voordelen.
    -lage KM stand
    -complete uitvoering
    -onderhoudshistorie bekend
    en, (hoe l*llig het ook klinkt) niet iedereen weet wanneer de distributie vv moet worden.
     
  16. @nctnico De ervaring die aangeeft heb ik nog niet ervaren. Ik ben tot nu toe nog prima te vreden over mijn banden.

    Wat betreft verkoop, inruilen zou ik nooit doen. Krijg je 9 van de 10x minder voor je auto dan particulier. Verkoop hem liever zelf voor het beste bedrag en koop dan gewoon een andere. [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION] klopt wat je zegt. Ik twijfel nog op ik de distributieriem al vervang of niet. Ga eerst even een garage vragen waar ik al vaker ben geweest(geen standaard ford garage) kijken wat hun prijs is.
     

Deel Deze Pagina