trillen tijdens remmen hogere snelheid

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by sony_1, May 21, 2015.

  1. Hoi,
    mijn ford focus rally edition uit 2006 trilt enorm bij snelheden boven de 130-140 km. Op lagere snelheden heb ik totaal geen last van de trillingen. Persoonlijk denk ik daarom ook niet dat de oorzaak niet in de schijven zit maar meer in de ophanging. Ik heb ook geen verschil gemerkt tijdens het rijden op zowel winter als zomer banden
    Heeft iemand een tip waar ik de oorzaak moet gaan zoeken?
     
  2. Trillen tijdens het remmen zijn bijna altijd de schijven of vuil tussen de schijven. Bij mij ook eerst banden en velgen wisselen zonder resultaat. Daarna schijven vervangen en weer stil tijdens het remmen.
     
  3. Ik gok op de schijven ;)

    Vraagje: test eens:

    Als je bv zeer snel rijdt, bv 150. Rem dan eens hard (!).
    Heb je dan geen trilling?

    Indien de schijven maar lichtjes Krom zijn en je remt bruut kan het zijn dat je niets op het stuur voelt.

    Allezins gok ik op de schijven
     
  4. Ook ik gok op kromme schijven.
    Theoretisch zou het kunnen dat je blokken trillen op je schijf wegens vettigheid op schijven en/of op de blokken. Als vettigheid langere tijd op de blokken heeft gezeten dan helpt remmenreiniger niet meer. Ook is dan de vraag waar die olie/vettigheid vandaan komt.
     
  5. 99% zeker de schijven, ik had het zelfde, zodra de remmen/schijven
    warmer werden, werd het erger, leek soms wel of de abs half ingreep
    Nu met nieuwe schijven en blokken, is alles weer normaal
     
  6. Ik denk, ik bump even dit oude draadje voor als mensen er ooit nog eens wat kunnen hebben. Mijn focus (2008 MK2 fase 2) had ook last van heftig trillen bij het remmen. Dit was te voelen door de hele auto heen, maar alleen als ik met meerdere personen in de auto reed (beladen auto). Bij mij zat er een kleine slinger in beide schijven, maar waren ook de rubbers van de ophanging (draagarm) redelijk gaar aan het raken. Dat was dus ook de reden waarom je het bijna alleen merkte als de auto zwaarder beladen was, de draagarmen drukten dan steviger "door het rubber" op het chassis en werden de trillingen flink doorgegeven. Na het vervangen van de draagarmen (was slechts iets duurder dan alleen het grote rubber), schijven en blokjes rijdt ie weer als een zonnetje. Achteraf bedenk ik mij dat we de "early warnings" (het licht bonkende geluid bij het rijden over hobbeltjes) hebben genegeerd, dat was toch wel een signaal dat de rubbers gaar aan het raken waren.
     

Share This Page