1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mistlampen FoFo 1.1 niet voorbereidt, alternatief

Discussie in 'Electronica' gestart door Iceberg2k, 19 mei 2015.

  1. Hallo mede forumleden,

    Zoals de titel al doet vermoeden wil ik mistlampen inbouwen in mijn :focus: 1.1
    Nu ben ik tot mijn grote spijt er achter gekomen dat mijn kabelboom de voorbereidingen er voor niet heeft.
    Is het mogelijk om vanuit de lichtschakelaar (het model met mistlampfuctie)
    een enkele draad te trekken naar de motorruimte als zijnde +draad en de -via het chassis te nemen?
    Uiteraard wel afzekeren met een zwevende zekering.

    Graag jullie mening hier over
     
  2. Lijkt me niet helemaal juist.

    Het is een schakelaar, dus m.i. moet je wel degelijk een gesloten circuit hebben.

    De schakelaar zelf 'voedt' je met een "+12V accesoire". (een voedingskabel die +12V geeft als je je auto op contact zet). Deze mag dan aan de andere kant verder gewoon op massa worden aangesloten, maar de + die je, na inschakeling, doorstuurt naar je mistlampen, moet ook weer terugkomen naar de schakelaar.

    Ik kan me zo voorstellen dat de hele schakelaar-unit zelf al netjes 'centraal' wordt gevoed en geaard met de juiste al-dan-niet continue en accesoire-spanning, dus dat zal wel goedzitten en daar lijk je me geen omkijken naar te hebben. Je moet in ieder geval checken dat de schakelstand 'mistlicht-vóór' wel spanning krijgt, aangezien je een niet-standaard schakelaar gaat inbouwen, maar dat kun je hier vast wel vinden op het forum.

    Rest dus: ja, twee kabeltjes trekken naar mistlamp 1 en die weer parallel doortrekken naar mistlamp 2.
     
  3. De mistlampen rechtstreeks op de lichtschakelaar aansluiten gaat niet goed komen. De belasting is dan 2 x 55 Watt of 2 x 35 Watt (afhankelijk van het type lamp in de mistlamp). Dit is veel te hoog om rechtstreeks op de lichtschakelaar aan te sluiten. De contacten van de lichtschakelaar zullen dan sterk inbranden (of zelfs verbranden) bij het inschakelen van de mistlampen.

    Normaal gesproken worden mistlampen door een relais geschakeld welke door de lichtschakelaar wordt aangestuurd.


    Overigens is er bij de Ford dealer een accessoire kabel leverbaar voor auto's die geen voorbereiding voor mistlampen hebben. Deze accessoire kabel bevat zowel de bedrading in de motorruimte als de bedrading in het interieur en wordt op de bestaande connectoren in de auto aangesloten.
     
  4. Ik ga de nieuwe lichtschakelaar inbouwen en dan ga ik gewoon eens meten.
    Als er op het contact waar normaal gesproken het draadje van de mistlichten op zit +12v komt te staan dan ga ik die relaisschakeling wel zelf bouwen.
     
  5. Stekkers zitten niet weggetaped? Vaak zitten ze aan de kabelboom van je toeter getaped. Anders eens je koplampen eruit halen en kijken of je dan de stekkers van de mistlampen ziet. Het kan dat de kabelboom er niet zit, maar dat komt niet vaak voor.
     
  6. Ik heb mijn linker koplamp er al uit gehad, goed gekeken maar geen kabels gevonden.
    Maar de 3e groene draad in de stekker van de lichtschakelaar ontbreekt ook.
    Schiet me te binnen dat ik nog niet heb gekeken of er contacten zitten in de zekeringkast op de plaats voor mistlicht.
    Maar dat lijkt me sterk als de bekabeling niet aanwezig is
     
  7. In de zekeringen box onder de motorkap zou ook nog een relais moeten zitten voor de mistlichten, op plek R13 volgens mijn boekje.
     
  8. Das nuttige info, dat ga ik ook even checken.
    Bedankt
     
  9. Draden zitten aan de kabels van je richting aanwijzers getaped.
     

Deel Deze Pagina