Chiptunen/Remappen

Discussie in 'Performance' gestart door lordwhiskey, 19 mei 2015.

  1. #1 lordwhiskey, 19 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2015
    Goeie morgen heren,

    Ik heb dus binnen nu en 1.5 week een :focus: sedan, dit is uiteraard best wel een Gentleman's auto. nu wil ik aan het uiterlijk niet veel veranderen, hooguit een setje mooie ford velgjes erop etc. etc. echter vind ik de 101PK die het 1.6 liter blokje uitpoept niet gigantisch veel. nu vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn van het chippen / remappen van de ECU. ik ben bekend met Dreamscience & Bluefin.

    naar mijn verluid is de Dreamscience echter te gebruiken vanaf een :focus2:ST en de bluefin propt er maarliefst 9 hele PK'tjes bij. ik wil geen 300€ verder zijn voor een schamele 9PK.

    alle tips, ideeën of aanbevelingen zijn Welkom.
     
  2. Het chippen van een atmosferische motor levert heel weinig op.
    Je zult het moeten zoeken in hardwarematige oplossingen:
    - luchtfilter
    - gasklep
    - uitlaat
    - nokkenas
    - spruitstuk

    Maar de kosten van deze onderdelen zijn vaak net zo duur (of zelf duurder) dan de auto inruilen voor een met een 1.8 of 2.0 blok.
     
  3. een beetje luchtfilter kost 2e hands zo'n 50/75€ maar ga ik daar prestatiewinst mee boeken zonder dat ik gelijk mn hele uitlaat en Gasklep zou moeten vervangen. een nieuw nokkenas ga ik inderdaad nieteens aan beginnen.

    het is m'n eerste auto die ik iets harder wil laten lopen als dat 'ie doet. ik ben blij met elke tip die budget gericht is
     
  4. #4 Leppie, 19 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2015
    Elke motor is gebaat bij extra lucht en nog beter met koude lucht, dus als je voor niet teveel een cold air intake kunt scoren zou dat een goed begin zijn.
    Anders kun je met flexibele slang die ook wel gebruikt wordt voor afzuigingen een lucht toevoer vanaf de onderkant van je bumper naar de filter box kunnen maken.
     
  5. Een K&N filter levert 1 à 2 pk extra op, maar belangrijker de motor pakt makkelijker op bij lage toeren.
     
  6. Dan gaat dat een begin vormen!, verder nog goede ideeën ?? het vinden van een andere uitlaat voor dit model is een ramp, dat weet ik wel en wil niet gelijk 1200€ uitgeven aan een op maat gemaakte uitlaat, dat is evenveel als dat dit vliegdekschip waard is
     
  7. #7 little viper, 19 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2015
    De mechanische tuningmogelijkheden staan reeds beschreven.

    De ene wagen reageert beter op een aangepaste luchtfilter, dan een andere...
    Open of een inlegfilter.
    Theoretisch gezien is meer ( koele) lucht wel beter.


    Mijn type R reageerde bv slecht op een open filter. want de luchtmassadebietmeter berekende op +/- 2.000 t/min andere waarden of whatever. Anyway, daardoor had die curve letterlijk een voelbaar dipje!
    Bij chippen op maat was dit wel weg.

    Hoe jouw focus reageert op een aangepaste luchtfilter kan je vragen aan andere members die er mee rijden.

    Mijn fiesta ST mk 6,5 reageerde super op een open luchtfilter van BMC.

    Locatie van de filter doet veel.

    Betreffende de chipping ben ik niet akkoord alsof het weinig of geen voordeel geeft op atmosperische motoren!

    Mijn fiesta ST (2.0i atmo) en de Clio RS (2.0 atmo) waren beiden gechipt.

    Met dreamscience reed mijn ST helemaal anders!
    Vermogen kwam vroeger vrij, en Max toeren lag 200 t/min hoger.

    In 1ste was het vermogen ven 120pk begrenzing naar 170pk gegaan!!!
    Naargelang de mapping.

    Dit was ook bij de Clio RS en type R.
    Vtec sloeg sneller aan op type R en duurde tot 600 t/min langer.

    Op papier dus slechts 10pk en nm meer.
    Maar het verschil zit hem in het plaatsen van het vermogen in de curve en bepaalde begrenzingen weg te nemen :)
     
  8. Bij mijn ecoboost was er nauwelijks verschil in vermogen na installeren van een Pipercross filter, volgens de mannen bij Verhoeven levert een ander luchtfilter vwb vermogen niets op.

    Op de grafieken van de dynoruns zag ik wel een kleine koppel toename tussen 2000 en 3250 rpm, maar dat was geen schokkende toename. Misschien was de temperatuur wat lager de tweede keer die het verschil veroorzaakte.

    Kortom, van een ander luchtfilter hoef je zeker bij een atmosferische motor weinig of geen vermogens toename te verwachten, zoals McGyver al zei, hij pakt wel iets makkelijker op bij lage toerentallen.

    Er is wel een ander voordeel wat ik gemerkt heb: bij hetzelfde rijgedrag neemt het brandstofverbruik aardig af, zo'n filter betaald zichzelf terug. Ook hoef je bij een beurt het filter niet te laten vervangen, kan van de rekening afgetrokken worden.
     
  9. #9 lordwhiskey, 19 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2015
    Wat dat betreft ben ik blij dat mijn ouwe heer bij Ford werkt en ik daar dus praktisch geen kosten aan heb qua zwaar onderhoud, zo is dus van de huidige focus nu de branstofpomp defect, een nieuwe brandstofpomp kost voor mij enkel de inkoopprijs EN hij wordt er gratis ingezet. elke andere focus eigenaar met een defecte brandstofpomp ruilt de wagen liever in omdat de complete tank onder de auto uit moet.

    Ik ga er in iedergeval een open luchtfilter inplaatsen zodra ik een goeie op de kop tik, ik denk dat het uit eindelijk een 57I wordt, lekker simpel en makkelijk te plaatsen. maar zijn deze universeel? lijkt me wel.. enkel dat ik siliconen slangen in verloop zou moeten kopen...
     
  10. #10 Boomerang78, 19 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2015
    K&N 57i kits zijn niet altijd universeel. Ook kan er een verschil zijn tussen de F/I (benzine) en DSL (diesel) uitvoering. Let dus goed op het Part Number.

    Zie de K&N website >klik<
     
  11. hm de link die je erin post is niet bepaald de website van K&N hahaha maar dat vind ik zelf wel uit, maar een 57I voor een benzine moet er dus gewoon in passen... of hebben ze voor elk merk andere maten 57I filters gemaakt... lijkt me voor hun niet erg rendabel
     
  12. De hyperlink in mijn eerdere reactie is gecorrigeerd.

    De kits zijn specifiek voor een bepaalde motor, dus is het Part Number van belang.
     
  13. ik heb mijn focus ook laten chippen
    maar het helpt wel wat maar voor het vermogen zou ik het niet doen
    als je 10 pk pakt is het al aardig netjes
    maar merk er zelf niet heel bijster veel van
    en bij mij zit het verschil boven de 3500 toeren
    dat was eerst 4000 toeren
    maar ik ben zelf niet echt een harde rijder die veel toeren maakt
    bij mij is de auto net warm en mag die weer uit
     
  14. Chippen met een motor onder de 2000cc doe je niet voor de topsnelheid,
    maar puur om wat eerder van zijn plek te komen, als je snelheid wilt,
    dan moet je een grotere motorinhoud nemen...

    Die van mij is een paar weken terug gechipt, er werd 10% vermogenswinst
    beloofd, en dat kreeg ik er ook echt bij, en is ook licht merkbaar, nog steeds
    geen raket geworden....
    Maar dan krijg je het verschil tussen die van jouw en mij, bij jouw is 10%
    10 pk, bij mij was dat 14pk.
    Ik lees ook dat dit je eerste auto word, bedenk dan eerst hoe lang je denkt te
    gaan rijden met deze auto....dan weet je op welke termijn je je gemaakte
    kosten kunt afschrijven.;)
     
  15. #15 lordwhiskey, 19 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2015
    het is mn 3e auto, de eerste 2 waren Escortjes, waarvan er 1 momenteel te koop staat. ik wil er niet teveel geld in stoppen, ik denk dat mn maximale customize budget €500,- is ong. ik wil van de winter een echte jacht maken naar een mooie Escort mk4 sedan, en deze (escort) dan ook als groot hobby project omdopen.

    zo moet de Escort er ong. uit gaan zien als ik er klaar mee ben
    [​IMG]

    Dus een goeie cold air intake en een remap zijn voor de koppel wel de beste stap die ik kan maken om hem net wat pittiger te laten rijden..
     
  16. Hou dat geld lekker op zak en gebruik het voor je hobby. Ik denk dat je daar veel meer plezier met die 500 euro zal hebben.
     
  17. ik denk dat dat mischien toch wel een beter idéé dan maak ik deze gewoon mooi en verkoop ik hem weer door aan 't eind van t verhaal
     

Deel Deze Pagina