1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

EGR probleem? 1.8TDCI

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wadse, 10 mei 2015.

  1. Hey,

    Ik zit met een raar probleem. Mijn focus rijd perfect maar soms gaat het motorstoring lampje branden en heb ik geen vermogen meer. Ik heb al gehad dat het na 2 min terug uit ging en dat ik terug al mijn vermogen kan gebruiken maar ik heb ook al gehad dat het 20 min duurt. 1 keer geprobeerd om ff aan de kant te gaan staan en contact ff af te zetten en terug te starten maar het sprong direct terug aan. Ik ben bij de plaatselijke garage geweest en die heeft hem uitgelezen en er waren geen fouten te vinden. Hij vermoede direct dat de EGR klep de oorzaak was en het onderdeel koste ongeveer 400 euro en dan nog werkuren erbij. Hij gaf me ook het kaartje mee van een chiptuner die de software van de auto kon aanpassen zodat die geen storing meer zou geven. Iemand raad? Ik heb al wat gezocht over de EGR klep maar ik vraag me af of zo een plaatje ertussen steken nog wel nut heeft als het al te laat is. Ik zit momenteel trouwens aan 172.000km met mijn Focus 2 1.8TDCI van 2005.

    Alvast bedankt, Wadse
     
  2. Als je een beetje handig bent zou je zelf eens je EGR los kunnen halen om schoon te maken, hier is genoeg over te vinden op dit forum.
    Het lijkt me overigens ook handig om even langs een Ford garage te gaan om uit te lezen, want als je motor storings lampje heeft gebrand moet er een storing weg geschreven zijn.
     
  3. Als er een lampje brandt, dan is er ook een melding!
    Soms verdwijnen meldingen weer vanzelf. Heb ik zelf ooit ook gehad bij de EGR. Ze komen helaas altijd weer terug. Je kunt eens kijken of je via bluetooth tijdens het rijden een melding kunt uitlezen (
    Eenmaal stuk, dan heeft afdoppen van de EGR geen zin meer.
    Overigens hebt ik voor €160,- mijn EGR (Valeo) gekocht bij mister-auto.nl. Ik kan mij niet voorstellen dat die van een 1.8 heel veel duurder is.
     
  4. Helaas zit de egr van de 1.8 TDCi aan het spruitstuk vast, daardoor dus een prijzig ding zeg maar.

    Even uit elkaar halen en schoonmaken zit er ook niet in, tenzij je het spruitstuk er ook af wil halen. Dan moet ook je turbo eraf.
     
  5. #5 Leppie, 10 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2015
    Ik weet dat dat bij mijn 1.8 tdci uit 2004 zo is maar ik dacht dat in de :focus2: een nieuwer model motor was geplaatst waarbij de EGR niet meer aan het spruitstuk zit, baalde ik namelijk ook flink van.
    Desalniettemin kun je natuurlijk altijd nog de luchtinlaat eraf halen en datgene schoonvegen waar je bij kunt, heb ik indertijd ook gedaan en hielp wel, oke klein beetje reinigingsmiddel speciaal voor de EGR was niet onontbeerlijk hierbij.
     
  6. Ook bij de Focus 2 zit de egr nog aan het inlaatspruitstuk gegoten. Even loshalen is niet "even".
     
  7. Vertel mij wat, toen ik daar achterkwam heb ik dus voorzichtig beetje bij beetje de spuitbus via de luchtinlaat in de EGR gespoten en daarna elke keer weer een papieren doek erdoor om alle losgeweekt vuil eruit te vegen, werkt wel maar is een ....klus
     
  8. Inderdaad, hij had het onderdeel liggen en dat was een spruitstuk met egr klep er aan vast. Niet zo goed nieuws dus. Is aanpassen via chiptuning een optie? of nog nooit van gehoord?

    Mvg, Wadse
     
  9. dan blijf je dus met een kapotte egr zitten......en tunen kost ook geld.
    als die garage je kan garanderen dat het probleem is opgelost voor die 400 euro, dan zou ik daar eens over nadenken.
     
  10. Zonder werkuren. Zijn er nog mensen die de EGR klep hebben laten vervangen? kosten?

    Mvg, Wadse
     
  11. Ik heb een week geleden mijn EGR laten vervangen aangezien deze in 2 delen lag. Ik was 463.02 euro kwijt alles inclusief.
     

Deel Deze Pagina