Focus3: mogelijke auto gevonden..

Discussie in 'Prullenbak' gestart door maarten76, 18 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Je hebt duidelijk al te lang niet in een focus 2 gereden op een lekker bochtige weg :P. Het is ook niet gek de focus3 heeft een volledig elektrische stuurbekrachtiging. Dit voelt gewoon minder direct, zeker gezien in neutrale stand de bekrachtiging deels wordt uitgezet (vanwege verbruik). Het stuurt veel te licht en je voelt de krachten niet in het stuur.
     
  2. Dat zijn inderdaad nette uitvoeringen, alleen je vergeet dat ik de km-stand ook niet boven de 100.000 wil hebben.

    Hahahaha, dan is 'groot' bij mij wel iets anders dan bij Ford. Ik meen ook grotere versies gezien te hebben? Die hadden dan wel automatisch inparkeren volgens mij..
     
  3. Optie 1 zou ik niet aanraden. De prijs is veel te laag voor deze uitvoering en de aanbieder heeft een reputatie: Google maar eens.... :shock:
     

  4. Persoonlijk vind ik niet dat de besturing van de Focus 3 ook maar op enig punt onderdoet voor die van de Focus 2. Naar mijn mening rijdt de Focus 3 die ik nu heb net zo scherp als de Focus 2 die ik voorheen had.

    De elektrische stuurbekrachtiging is inderdaad even wennen (vooral het gevoel rond de midden stand) maar als je hier een tijdje mee rijdt merk je hier niets meer van. Bij mij is de besturing ook absoluut niet licht of gevoelloos. De besturing is in ieder geval niet lichter als bij mijn Focus 2.



    Wel vind ik dat de Focus 3 gevoelig is voor de maat en het soort/merk banden dat wordt gebruikt. Met mijn 15 inch stalen velgen met winterbanden en de 16 inch lichtmetalen velgen met all season banden die er tijdens de proefrit onder zaten is de besturing merkbaar gevoellozer in de middenstand als met mijn 17 inch lichtmetalen velgen. Dit verschil is echt duidelijk merkbaar (zeker als je net gewisseld hebt van zomer/winterbanden).
     
  5. Kan er een heel lang verhaal van maken, maar ik ben het nog steeds niet met je eens
     
  6. Ik heb nog NOOIT in een Focus gereden:mrgreen:, dus ik kan er niks van zeggen. Ik heb wel mijn rijbewijs gehaald in een Ford Escort (laatste versie). Die reed nou niet echt geweldig, maar dit was dan ook een afgeragde leswagen.

    Het valt me wel op dat een Focus 3 kleiner is (achterbank) dan de Focus 2!??
    Is dit niet een beetje tegen de trend in van autobouwers??
     
  7. Het interieur van de Focus 3 is inderdaad iets kleiner als dat van de Focus 2 maar de verschillen zijn minimaal. Daarnaast is de kofferruimte van de Focus 3 ook kleiner. Vooral bij de hatchback is het verschil aanzienlijk.


    De Focus 3 is op zich niet klein maar door het design en de betere veiligheids voorzieningen is de interieur ruimte wat minder. De Focus 2 was destijds juist erg groot in vergelijking tot de focus 1. Dit is mede te danken aan het feit dat Ford 1 platform (het C1 platform) wilde ontwikkelen voor zowel de Focus 2, C-max en Kuga en omdat Volvo destijds nog eigendom van Ford was tevens ook voor de Volvo S40, V50, C30 en C70. Daarnaast is dit platform tevens door Mazda gebruikt voor de Mazda 3 en Mazda 5.
     
  8. Je las veel kritiek op het kleine scherm, vooral in de autoweek. Ik vind het wel meevallen omdat het scherm vrij dicht bij je zit.

    In mijn vorige 307 stond het scherm midden op het dashboard, en had je door de afstand inderdaad een groter formaat nodig.

    Ik vind het systeem prima werken, alle info die je nodig hebt staat erop.
     
  9. Nog steeds aan het kijken naar een Focus. Het gaat wel een Focus 3 worden, zover ben ik al. Ik zie wel dat de 1.0 behoorlijk duurder is als de 1.6 TI-VCT.

    Is die 1.6 dan zoveel minder goed/zuinig als de 1.0?
     
  10. Op zich is er niets mis met de 1.6 TI-VCT. Deze motor is echter wel gebaseerd op oude techniek. De basis van deze motor is de Zetec S(E) welke Ford al vanaf halverwege de jaren 90 als 1.25, 1.4, 1.6 en 1.7 in diverse modellen heeft gebruikt. Deze motor is door de tijd verder doorontwikkeld. Vanaf 2004 is er ook een variant met variabele kleptiming (TI-VCT) leverbaar. Dit is grotendeels dezelfde motor als in het begin ook in de Focus 3 is geleverd.

    Later is de 1.6 TI-VCT vervangen door de 1.0 ECOboost. Wat karakter betreft is de 1.0 ECOboost een totaal andere motor als de 1.6 TI-VCT. De 1.0 ECOboost heeft een hoger koppel wat ook nog eens veel vroeger beschikbaar is. Bij de 1.6 TI-VCT moet je veel hoger in de toeren voor hetzelfde koppel wat resulteert in een hoger verbruik.


    Ik kan je zeker aanraden om met beide motorvarianten te gaan rijden en ze te vergelijken.
     
  11. Mócht het budget het toelaten om een 1.0 125 pk aan te schaffen, dan krijg je ook een extra versnelling tot je beschikking. Mijn vorige Focus had een 2.0i motor en daar miste ik de zesde versnelling gewoon al om het geluid te "drukken".

    Arjan
     
  12. Voor het geluid heb je de extra zesde versnelling niet nodig. De focus 3 is zoveel stiller dat je het verschil in die paar honderd toeren nauwelijks zult horen.
     
  13. Ligt er natuurlijk wel aan welke uitvoering je hebt ;)
     
  14. Denk dat het budget geen 125 pk toelaat, jammer genoeg!!! Zou erg graag een 6-bak willen, maar de kosten daarvoor zijn nu te hoog. Ik kies dan liever voor een 100 pk model met wat minder kilometers op de klok.
    Ik wilde wel een titanium model, met (bijna alle) opties. Moet wel nog kijken of dit allemaal haalbaar is.
     
  15. We hebben het over de 1.0.....
     
  16. #36 JW, 7 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2015
    Het verschil in toerental tussen de 1.0 ECOboost 100 PK met 5-bak en de 1.0 ECOboost 125 PK met 6-bak is vrij klein. De versnellingsbakverhoudingen zijn simpelweg anders. Bij een gelijke snelheid van bijvoorbeeld 120 KM/H in de hoogste versnelling is het niet zo dat de 1.0 ECOboost met 6-bak veel minder toeren draait als die met 5-bak. Het verschil in geluid tussen de 1.0 ECOboost met 5-bak of 6-bak is dus te verwaarlozen.

    De 1.0 ECOboost is sowieso al stiller als de 1.6 TI-VCT. Dit komt voornamelijk doordat de 1.6 TI-VCT bij gelijke snelheid veel meer toeren draait als de 1.0 ECOboost.


    Verder is de 1.6 TI-VCT nog voorzien van conventionele hydraulische stuurbekrachtiging. De stuurbekrachtigingspomp wordt hierbij door de motor aangedreven en draait continue mee en kost dus continue vermogen/brandstof.

    De 1.0 ECOboost heeft een volledig elektrische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Deze verbruikt alleen stroom/brandstof wanneer dit nodig is. Bij hogere snelheden bekrachtigt dit systeem veel minder als bij lagere snelheden.


    Daarnaast heeft Ford nooit het Start/Stop systeem toegepast op de 1.6 TI-VCT. Op de 1.0 ECOboost is dit standaard aanwezig.




    Staar je niet blind op een Titanium. Er zijn ook genoeg exemplaren van andere uitvoeringen te vinden die goed in de opties zitten. Het is maar net hoeveel, en welke opties de 1e eigenaar heeft bijbesteld. Zo zijn er Trend of Trend Sport uitvoeringen te vinden die dezelfde of zelfs meer opties hebben als een standaard Titanium.

    Zelf heb ik een Champions Edition welke feitelijk gebaseerd is op de Trend. Echter doordat de 1e eigenaar vrijwel alle optiepakketten heeft geselecteerd zijn de opties vrijwel gelijk aan die van een standaard Titanium. Daarnaast heeft mijn auto ook extra opties welke niet standaard op een Ttitanium zaten zoals stoelverwarming en Active City Stop
     
  17. Mijns inziens is er niets mis met een geïmporteerde auto mits alle documentatie en historie aanwezig is en klopt.

    Als echter de documentatie en historie (deels) ontbreekt of er dingen niet lijken te kloppen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.


    Mijn auto is origineel geleverd in Duitsland en is door een Nederlandse Ford dealer gekocht toen deze 6 maanden oud was en geïmporteerd en op kenteken gezet toen deze 1 jaar oud was. Alle aanwezige papieren en documentatie bevestigden dit ook. Mede doordat alle documentatie ook daadwerkelijk aanwezig was en klopte en de dealer hier ook gewoon vanaf het begin eerlijk en open over is geweest vond ik het geen enkel probleem om een geïmporteerde auto te kopen. In mijn geval was het prijsverschil met een origineel Nederlandse auto nihil dus voor het eventuele prijsverschil hoefde ik het niet te doen.
     
  18. Ook die van mij is geïmporteerd door een Ford dealer in Nederland. Mijn auto was nog geen jaar oud en alle papieren zaten er gewoon bij. Hij heeft ook netjes met 20000km een beurt door de dealer in Nederland gehad zodat de auto voldoet aan de garantievoorwaarden van Ford Nederland. Dit was voor mij erg belangrijk dat de hisorie bekend was en dat de auto voldoet aan de garantie voorwaarden, mocht er later iets zijn met de auto wil ik daar geen gezeur over hebben.

    Het voordeel van mijn Duitse auto t.o.v. een Nederlandse is dat de auto meer opties heeft.
     
  19. En die 1.6 ecoboost met 150 pk, is dat een goed blok, ook als het om verbruik gaat?

    Wat is jullie mening over deze auto in de link die ik postte?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina