12v - 220v - 2e accu - 2,5" laaddraad mogelijkheden

Discussie in 'Electronica' gestart door Poverino, 8 apr 2015.

  1. Beste allemaal,

    Ik ben helemaal nieuw hier en hoop dat het berichtje goed doorkomt.
    Wat is de bedoeling of wat is er gaande.

    Ik heb een mini caravan aangeschaft voor achter de auto en achter de Trike. http://www.mikevdbeek.nl/index.php?pg=bike-minicaravan
    Deze heb ik helemaal verbouwd, aangepast en gespoten.
    Mijn Trike is voorzien van een 1.6 Ford Focus BLOK.
    Nu ben ik met de stroom bezig.

    Ik heb alles LED in de caravan op de 220v aanslutingen na.
    Via de zijkant van de caravan heb ik een stopcontact wat ik met een 220v snoer kan verbinden met het lichtnet op plaats van bestemming.
    In de binnenzijde heb ik deze doorgelust zonder enige zekering naar drie wandcontact dozen zodat ik eventueel 220V ter beschikking heb.

    In de caravan heb ik een accu staan. Daaraan gekoppeld een acculader die vervolgens weer verbonden is aan datzelfde lichtnet circuit. Dus de accu wordt uitsluitend geladen op plaats van bestemming waar 220v is. Ik heb een acculader merk: REICH INPULSE 10A. De accu is een 45/55 Amp gelaccu.

    Nu wil ik graag dat tijdens het rijden dat de accu wordt opgeladen door het trekkend voertuig. In dit geval mijn Trike die een dynamo heeft van 45 Amp. Ik heb een 13 polige stekker gemonteerd en daar zit een 2,5" draad die ik voor het laden wil gebruiken. De één zegt "Moet wel kunnen" de ander zegt "V eel te gevaarlijk".

    Nu heb ik vele klokken gehoord maar weet niet waar het welbekende klepeltje hangt.

    Ik heb gehoord van diode overbrugging, accu bewaking en van alles en nog wat.

    Wie kan en wil mij duidelijk maken wat de mogelijkheden zijn:

    Ik heb de wens om niet met schakelaars te hoeven werken maar dat alles automatisch gaat. wanneer ik aankoppel op het lichtnet of achter de Trike of wat dan ook.

    Het verbruik in de caravan zal minimaal zijn. We hebben alles (4x) Led lampjes en twee laders voor de mobiele telefoon.


    Zie met belangstelling jullie berichten tegemoet.

    Hartelijke groet,
    Mike
     
  2. #2 kolere, 8 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2015
    Ik begrijp niet helemaal wat de dynamo in de caravan nu doet? Indien de dynamo van de caravan niet op hetzelfde circuit zit, denk ik dat het geen probleem is wat je wilt maken. Zit de dynamo wel op hetzelfde circuit dan is de draaddikte niet voldoende en is de kans op brand groot.

    Je bedoelt dat de draadkern dikte 2,5 mm2 is? Je moet dan wel zeker weten dat de draad nergens dunner is in het autocircuit (accu>zekeringskast en zekeringskast>trekhaak en trekhaak>lader) Bij huisinstallaties mag over zo'n draad maximaal 16A, wanneer je de draad dus afzekert op de benodigde 10A lijkt mij dat er geen probleem is. Ik ben verder niet bekend met de normen die gelden voor auto's dus misschien gelden er wel andere regels.

    Zolang je een draad maar met de juiste zekering afzekert kan er eigenlijk nooit iets fout gaan, de zekering brand dan gewoon door.
     
  3. Wat je wilt doen is de accu in de caravan aan de accu in de auto koppelen door de draad in de stekker doos. Op het moment dat een van de 2 accu's ontladen is gaat er veel te veel stroom lopen. Wat mij beter lijkt is op de 12v aansluiting van de caravan een omvormer naar 220v maken en hierop de 10a lader in de caravan aansluiten. Dit lijkt omslachtig maar dit is verreweg de veiligste en ook de makkelijkste optie. Let wel op, de omvormer aansluiten op de geschakelde voeding van de stekkerdoos. Als je hem op de continu voeding zet dan trekt hij de accu van de auto leeg.
     
  4. Wat ik ervan begrijp is dat de laadspanning uit de 12V aansluiting van de auto (jouw trike in dit geval) eigenlijk te laag is om de accu in de caravan goed op te kunnen laden. Dit door verliezen in de stekkers en lange kabel. Hiervoor is een zogenaamde booster te verkrijgen. Deze krikt de laadspanning op zodat de accu in de caravan goed opgeladen kan worden. Ook voorkomt de booster dat de accu van de trike te ver leeggetrokken wordt als de motor niet aan is en/of er een te grote stroom gaat lopen (galvanische scheiding). Het een beetje hetzelfde idee als Anton hierboven ook al aangeeft maar dan specifiek voor de caravan. Je zou je vraag beter eens op http://caravan-forum.nl/ kunnen stellen. Daar zitten vast mensen die er meer van weten.
    Maar als je toch alleen een paar kleine verbruikers hebt als een ledlampje en telefoonlader waarom zet je dan geen zonnepaneeltje op het dak van de caravan? Zoiets bijvoorbeeld:
    https://www.conrad.nl/nl/solarset-i...l-solar-trend-03020-vermogen-20-w-099430.html Op deze set kun je waarschijnlijk jouw zwaardere accu ook wel aansluiten, het opladen duurt alleen wat langer.
    Je accu wordt onderweg ook geladen en op de camping (of waar je dan ook heengaat) hoef je ook niet meer bij een stroomkabel te staan.
     
  5. Ik las niet goed. Dacht als absolute caravannoob dat Trike een caravanmerk was;).
     
  6. Een omvormer lijkt mij ook hier de beste keuze!
     
  7. Hahaha
     
  8. Net even de foto website bekeken. Jezus wat mooi zeg!
     

  9. Of was het jesus:schater:
     
  10. Fijne woordspeling mike, maar inderdaad erg strak, mooie combi van trike en caravan zo
     
  11. Wij hebben in onze caravan (flinke tik groter dan die van jou...) een 220v->12v omvormer. Deze schakelt zelf tussen de 220v en 12v en daarachter zit ook alle 12v apparaten. Ik denk dat dat is wat je zoekt.
     
  12. Ja klopt, voor zover alles goed. Nu kwam er iemand oip het idee een acculader die gevoed wordt door 12 volt (ipv 220v) aan de 2e accu aan te sluiten... Laat ik nu nergens zo'n accu vinden?
     
  13. Dank allemaal voor de suggesties. Ik ga kijken wat ik er van kan maken. Makkelijker is het er niet op geworden.
     
  14. Hoi,

    Je kunt ook een scheidingsrelais tussen de hoofd accu en de huishoud accu zetten. Dan wordt de huishoud accu alleen geladen als de hoofd accu voldoende spanning heeft. Dan is het alleen de vraag of de bedrading voldoende dik is om de accu in de caravan op te laden. Net na het scheidingsrelais een zekering doet wonderen.

    Groet, Sander
     

Deel Deze Pagina