1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

'Huilend' bijgeluid in motor 1.6 16v

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jannibal, 9 mrt 2015.

  1. Dag heren,

    Vorige week ergens heb ik bij [MENTION=9287]Geert[/MENTION] mijn parafan opnieuw gekit. En bij het loshalen van de parafan bleek de interieurfilter nodig aan vervanging toe. Ik ben toen ff snel zonder parafan en zonder interieur filter naar de dichtstbijzijnde dealer gereden en hoorde een soort huilend geluid uit het motorcompartiment komen. Aanvankelijk dacht ik dat het meer opviel omdat die filter ontbrak en dus een stukje geluidsisolatie. Maar nu alles weer bevestigd is blijf ik het horen en vraag ik me toch af of het wel normaal is.

    Het geluid wordt harder en hoger naarmate ik toeren maak met de motor. koppeling in of uit maakt niet uit, en welke versnelling ook niet, 't zit puur aan het toerental van de motor gekoppeld. Het klinkt een beetje vergelijkbaar met de 'huil' die de meeste auto's maken als ze wat harder achteruit rijden.

    Zou dit iets van een dynamo of de waterpomp kunnen zijn? wellicht een teken dat de distributie nog niet is vervangen? (km stand 184.000 en ik heb geen bewijs dat 'ie is gedaan)

    De auto:
    Ford focus mk1.2 (2003)
    1.6 16v benzine
    km stand 184.000
    handgeschakeld
     
  2. Sowieso je d-riem laten vervangen als je het niet zeker weet.
    Geluid kan van je dynamo afkomen.

    Heb je toevallig een versterker in de auto?
     
  3. Je zegt koppeling in of uit maakt geen verschil maar het is toeren gerelateerd, dan zal de koppeling in of uit toch juist verschil maken? Of zeg ik iets geks?

    Il zal (als ik niet wist of hij vervangen was) m'n distributie riem heel snel laten vervangen. Niet aan dit probleem denkend maar gewoon voor het risico!!
     
  4. #4 Jannibal, 9 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2015
    Als ik de koppeling intrap, of 'm in z'n vrij zet en dan gas geef klinkt t hetzelfde. Kortom: je hoort t als ik toeren maak met de motor, ongeacht of deze iets aandrijft.

    Ik heb geen versterker in de auto, maar wel dat een laag toerental van de motor invloed heeft op de felheid van de koplampen en soms ook de snelheid van de kachel-aanjager. Dus de dynamo is zeker hoofdverdachte.

    Ik ga morgen even de garage bellen uit de onderhoudsboekjes, kijken of die misschien ergens gegevens heeft dat de d-riem vervangen is. En is onder de motorkap luisteren of ik de bron van het geluid kan vinden.
     
  5. Volgens mij is dat redelijk normaal. Bij mijn mk1 1.6 merk ik datzelfde gedrag en een collega met dezelfde Focus heeft dat ook. Bij stationair draaien zijn mijn koplampen ook iets minder fel en gaat de aanjager ook iets minder hard als hij op stand 2 of hoger staat. Op stand 1 is er geen verschil hoorbaar.

    Of zijn we alledrie (jij, ik en mijn collega) toe aan een nieuwe dynamo?
     
  6. Nee, waarschijnlijk niet.
     
  7. bij mijn astra had ik dat ook.... ik ga geen auto's vergelijken maar daar bij was het stuurhuis naar de maladive :D
     
  8. Ik had zoiets ook, toen bleek de drukslang van de stuurbekrachtiging gesprongen te zijn. Er zat ook variatie in als ik aan het stuur draaide.
     
  9. Ik heb de riem even geïnspecteerd (dat kunstof kapje losgebout en even eronder gekeken) en deze ziet er uit als gloednieuw. Zeker niet als 12 jaar oud. het lijkt dus dat deze wel degelijk rond 10 jaar oud/160.000km vervangen is. Dat gezegd hebbende komt het geluid niet van de dynamo, het zit wel aan de distributiekant, maar verder naar de voorruit toe. Ik kan niet zeggen of het onder de distributie-kap komt of een van de rollen daaronder waar de multiriem langs loopt... Ik denk dat ik toch een garage ernaar laat kijken (misschien zelfs wel een ford-dealer)
     
  10. Een Ford dealer lijkt mij nooit overbodig.
     
  11. Als je een 12 jaar oude auto rijdt en een beperkt budget hebt (zoals ik) dan is de ford-dealer in veel gevallen wel degelijk overbodig.
     
  12. Ik had het een half jaar geleden (midden in de zomer) ook. Auto op de snelweg aan de kant gezet, ANWB gebeld en toen ze er uiteindelijk 1,5 uur later waren, was er natuurlijk niets meer aan de hand. :nocheer:

    Daarna ook nooit meer gehad.. tot gisteren. Na een paar dagen stil staan opeens weer 'het' geluid.

    Het blijk dat de olie van de stuurbekrachtiging lekt, het reservoir en/of de pomp lopen droog, waardoor dit geluid ontstaat. Na de olie een beetje aangevuld te hebben, er ging niet heel veel bij, is geluid weer weg...

    Ik weet na vanmiddag wat er precies aan de hand is, dan ga ik ff langs de garage om het euvel te laten checken.

    Ik heb er ff een van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=r6rCqZ0SmmU
    Bij 't tweede filmpje draai ik ook aan het stuur: https://www.youtube.com/watch?v=3T-VKOZlDsA

    Ik heb een FF 2.1, maar wellicht is dit geluid vergelijkbaar met dat van jouw auto?
     
  13. Verkijk je niet op een goed uitziende distributie riem. Ze zien er doorgaans altijd goed uit onder die kap, ook na 3 ton wanneer hij dan nog heel is. Kijk liever naar het merk en de eventueel aanwezige datum op de riem.
     
  14. Morgen wordt de riem incl spanrollen vervangen
     
  15. #15 Jannibal, 3 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2015
    Zo dan... Distributieriem, waterpomp, thermostaat, multiriem en alle loop en spanrollen vervangen. Daar ging m'n spaarrekening.... Maar het probleem is opgelost! Het geluid was een lager van de spanrol van de multiriem. Naar het schijnt was ik net op tijd, bij demontage viel de hele spanrol van ellende uit elkaar.
     

Deel Deze Pagina