1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak gemonteerd onder Wagon

Discussie in 'Exterieur' gestart door patricks, 3 mrt 2015.

  1. Omdat ik regelmatig met een aanhanger rijd, moest er onder mijn Focus uiteraard weer een trekhaak gemonteerd worden.

    Online een trekhaak besteld en voor 210 euro werd hij thuisbezorgd.

    Gekozen voor een vaste trekhaak met een 7-polige aansluiting. Vast omdat ik dus regelmatig een aanhanger trek, omdat ik het er niet heel vervelend uit vind zien en omdat ik mezelf ken; na hem er drie keer afgehaald te hebben, laat ik hem toch zitten...:D

    Volgens het bijgeleverde stappenplan van de bedrading was het een hoop werk. Gelukkig bleek mijn kabelboom al voorbereid en zaten er 2 stekkertjes aan waar je de bedrading zo in kon klikken. Een groot deel van de beschrijving was voor mij dus niet van toepassing. 2 Stekkertjes inpluggen en een aardedraad vastmaken onder een schroef en de electronica was klaar.

    Het monteren van de trekhaak was wat meer werk maar goed te doen en niet al te moeilijk.

    Het stappenplan hiervoor was ook duidelijk. Alleen het loshalen van de bumper leverde wat vertraging op omdat ik uit de beschrijving niet helemaal goed opmaakte wat er nou wel en wat niet mee los moest.

    Zoals gewoonlijk moet je net iets harder trekken dan je in eerste instantie durft.

    Als de bumper los is, moet je de binnenbumper met 6 schroeven loshalen en in de ontstane opening de trekhaak vastschroeven.

    Als alles vast zit nog een klein stukje uit de bumper zagen en de bumper weer monteren. Het uitgezaagde stuk zit onder aan de bumper en zie je niet, tenzij je op je knieën gaat zitten.. :)

    Ik heb alle moeren en bouten ingespoten met Tectyl om roestvorming tegen te gaan.

    Ik moet hem alleen nog laten aanmelden in de boordcomputer. Desondanks werkt de verlichting op de aanhangwagen al wel en geeft hij ook aan wanneer er een lampje kapot is. Nadeel is dat de PDC blijft piepen.

    De vaste trekhaak stoort overigens niet op de PDC als er geen aanhanger achter hangt. Hij zit dus buiten het zicht van de PDC.

    Hier nog wat foto's:


    Bij het demonteren van de bumper blijft het zwarte gedeelte met de letters W en DH dus aan de auto zitten. Dat was bij mij in het begin nog wat onduidelijk.
    [​IMG][/URL][/IMG]

    [​IMG][/URL][/IMG]

    [​IMG][/URL][/IMG]

    De plaats waar eerst de oude binnenbumper zat. Deze oude binnenbumper hoeft niet meer terug gemonteerd te worden.

    [​IMG][/URL][/IMG]

    [​IMG][/URL][/IMG]

    [​IMG][/URL][/IMG]

    [​IMG][/URL][/IMG]

    [​IMG][/URL][/IMG]

    [​IMG][/URL][/IMG]

    In het midden achter de bumper, waar nu dus de trekhaak zit, zit een electronisch apparaatje. Geen idee waar dat voor dient. Ik heb hem uiteraard op dezelfde manier terug gemonteerd maar ben wel benieuwd waar dit voor dient.

    Ik zal er binnenkort een foto van maken.
     
  2. Mooi duidelijk uitgelegd met deze foto's.
    Heb gisteren een afneembare trekhaak besteld.
    Is het ook mogelijk om een trekhaak te monteren zonder brug. (Gewoon op straat)
     
  3. We hadden zelf een 7 polige fietsendrager -meer doen we nog niet met de trekhaak, het was een fluitje van een cent om daar een nieuw Jaeger stekkertje op te maken. Zo'n bajonet aansluiting vind ik zelf ideaal. Dit als algemene tip om de keuze van de stekkerdoos niet per se te laten afhangen door wat je voorheen had. Met 7 polen mis je mogelijk toch functionaliteit.
     
  4. #4 patricks, 4 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2015
    Ja hoor [MENTION=11644]RKuip[/MENTION]. Op straat kan het ook. Als de bumper er af is, heb je redelijk goed zicht. De 2 uiteinden van de trekhaak die "in" de auto schuiven moeten onder de auto vast gezet worden met totaal 4 bouten. Daarvoor moet je er even onder kruipen maar de rest kan achter de auto gedaan worden.
    Als de 2 stekkers aan je kabelboom zitten, is dat ook eenvoudig.

    Zorg dat je vaseline en eventueel een spuitbus tectyl hebt, als je de bouten wilt beschermen. De vaseline of spuitvet kun je gebruiken om de stekkerdoos goed in te smeren aan de binnenkant om vochtinwerking te voorkomen. Als je het helemaal goed wilt doen, heb je ook een momentsleutel nodig om de bouten volgens de opgegeven waarden aan te trekken.

    Succes!
     
  5. Dat losse apparaatje waar je het over hebt is zeer waarschijnlijk voor de keyless-entry van de kofferbak.
     
  6. Oh, dat zou goed kunnen [MENTION=10195]guus[/MENTION]_mk2! Heb er nog een foto van gemaakt.
    [​IMG][/URL][/IMG]
    [​IMG][/URL][/IMG]
     
  7. Of voor de automatische hoogteregeling als je die hebt?
     
  8. Vraag wat heb je nodig voor het aanpassen van de PDC of moet je hiervoor naar de dealer.
     
  9. Als je de trekhaak aansluit werkt de verlichting op de aanhanger. De PDC en BLIS en mistachterlicht blijven werken terwijl die juist uit moeten op het moment dat er een aanhanger achter hangt. Hiervoor moet de trekhaak worden aangemeld op de boordcomputer. Dit kan de dealer voor je doen of je kunt het zelf als je de Focccus software hebt (en het aan durft).
     

Deel Deze Pagina