1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Thermostaat vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door StefanA, 2 mrt 2015.

  1. De bedrijfstemperatuur van mijn :focus2: 2.0 16V komt niet boven de 75 graden en sinds deze week zelfs niet meer boven de 70 graden uit. Ik ga ervanuit dat de thermostaat defect is (is niet vastgesteld) dus deze heb ik besteld bij de dealer en ik wil een poging gaan doen om deze zelf te vervangen. Zijn er nog belangrijke dingen waar ik op moet letten? Ik heb zoiets nooit eerder gedaan maar het lijkt me leuk om dit eerst zelf te proberen.
     
  2. #2 jsp, 10 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2015
    1. Waar ga je het vervangen? Op straat zou ik een lekbak gebruiken en wat er buiten die lekbak valt z.s.m. mogelijk schoonmaken i.v.m. dieren die eraan willen likken (kvs is giftig).(kvs = koelvloeistof)

    2. bij het lostrekken van slangen eerst de kvs systeem druk eraf halen dan slangen losmaken dit i.v.m. druk in het systeem.

    3. Is niet je temp. sensor stuk i.p.v. de thermostaat? Voel eens aan de koelslangen (onderste) of die wel warm wordt zo ja temp. sensor zo nee thermostaat.

    Verder moet de rest wel voorhanden zijn.
     
  3. Het vervangen ga ik doen bij een maatje in de garage om gebruik te kunnen maken van een smeerput. Volgens mij is de makkelijkste weg naar de thermostaat vanaf onderen na het weghalen van de dynamo.
    Bedankt voor de tip over de sensor. Hier zal ik ook naar kijken, de thermostaat heb ik al gekocht dus deze zal ik hoe dan ook maar vervangen.
     
  4. Zelf zit ik er ook aan te denken om m'n thermostaat te vervangen, heb dezelfde problemen als die jij schetst. Ik heb het allemaal al eens goed bekeken maar het is rondom de thermostaat niet echt ruim. De optie om het vanaf onder te doen had ik nog niet goed uitgezocht, zou kunnen. Heb op Youtube een filmpje gezien waar ze het gewoon vanaf boven deden en dan staken ze een ratel met lang verlengstuk door de gril. Ik heb dat ook bekeken maar bij mij gaat dat echt niet lukken...

    Je moet er even aan denken dat je de pakking van het thermostaathuis ook even vervangt, dit om eventuele lekkages te voorkomen. Verder hoor ik wisselende verhalen over het ontluchten, de een zegt dat het niks voorstelt terwijl de ander lang problemen heeft met lucht in het systeem. Voor zover ik nu weet is het vullen tot de streep, motor met 2000rpm laten draaien met de dop van het reservoir af en wachten tot de thermostaat open gaat. Alle lucht zou er dan uit moeten zijn. Motor af laten koelen en opnieuw vullen tot de streep.

    Wil je even laten weten hoe het vervangen gegaan is? Ben wel benieuwd! Succes ermee!
     
  5. Afgelopen zaterdag m'n thermostaat succesvol vervangen. De temperatuurmeter komt nu weer netjes tot nét niet rechtop, zoals het hoort. Achteraf viel de klus me nog mee. Even de stop uit de radiateur zodat je het koelwater kwijt bent en ik heb er voor gekozen om de spanrol van de multiriem te demonteren. Op deze manier krijg je wat meer ruimte en kun je van boven net zo'n beetje bij het thermostaathuis. Via de onderkant zou het ook kunnen maar dan moet de dynamo eraf en dat leek me meer werk dan de spanrol. Wel even rekening mee houden dat wanneer je het thermostaathuis los hebt en van het blok af trekt hierbij nog wat koelvloeistof mee komt. Dit loopt dan precies op de ondergelegen dynamo dus ik had hier even een stuk plastic tussen gehouden. Een dynamo kan vast wel tegen een beetje vocht maar als het er in het lange doorheen loopt wordt ie daar vast niet beter van... Verder spreekt het allemaal voor zich. Die ellendige klembandjes kunnen soms flink tegenwerken maar de aanhouder wint!
     

Deel Deze Pagina