1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Injector probleem of cylinderkop?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door munk, 21 feb 2015.

  1. Heren,
    Ik vind het altijd erg leuk om posts van jullie hier te lezen.
    Maar nu wordt het tijd voor mijn eerste post.

    Ik heb een FoFo 2002 1.8 TDCI 115pk, rijdt altijd heerlijk.
    Tot afgelopen week:

    - na een tijdje, op de snelweg, kreeg ik een foutcode (Gloeispiraal lampje).
    - toen had ik ook veel minder vermogen (bij versnellen), kon nog wel 120 rijden.
    - Aan de kant gezet, uitgezet en opnieuw gestart.
    - Het starten ging redelijk soepel, maar foutlampje bleef wel.
    - Nog behoorlijk normaal naar eindbestemming kunnen rijden.
    - Eind van de dag (redelijk koud 4graden C), heel moeizaam starten, veel rook en na even lopen weer uitvallen.
    - Ik heb hem zelf uitgelezen. DTC P2336 - knock control limit reached for the cylinder #1
    - En heb hem door een Bosch garage laten ophalen.
    - Conclusie garage:
    - waarschijnlijk injector #1 defect.
    - deze is bij een diesel expert gecontroleerd en die vond hem nog goed genoeg.
    - Garage: dit is dus waarschijnlijk niet het probleem.
    - Garage: met camera in cylinder gekeken en heeft een gat in de cylinderkop gezien.
    - Met als eindconclusie motor ten einde, dus kop of gehele motor vervangen. Of afscheid nemen van de Focus.

    Het meeste kan ik wel volgen, maar hoe kan de cylinderkop ineens lek raken?
    En dat ik dan nog wel normaal kan rijden.

    Wat denken jullie er van?
    1. Injector er weer inlaten plaatsen en calibratiewaarde met FORScan in ECU zetten?
    (http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=2)
    2. Vervangende motor
    3. Vervangende cylinderkop
    4. Afscheid nemen van de Focus

    Gr
    Munk
     
  2. Vervanging cil kop kan niet als je gat in de zuiger hebt
     
  3. Zou eerst compressie meting doen.
     
  4. Die kan je ook wel horen, als die kapot is hoort een beetje monteur dat met starten al. Verstuiver is los gestuurd naar de diesel expert of ben je er met de complete auto geweest ?
     
  5. [MENTION=5817]Elco[/MENTION]: Ja, verstuiver is er uitgehaald en los gestuurd. Hoezo?
     
  6. Anders had je mooi een second opinion. Ik vind het een taal verhaal dat er met een camera een gat te zien is. Als dat zo is dan is de auto haast niet rijdbaar. En een beetje monteur hoort bij de eerste start dan wel dat de compressie kwijt is.
     
  7. Idd, als hij inderdaad nog maar op 3 cilinders loopt, dan valt er écht niet in te rijden.

    Je krijgt een fout op de klopsensor; dit betekent dat hij of te voeg of te laat onbrandt.
    Dit kan komen door te lage compressie (dus laten meten!)
    Of door een slechte injector.

    Meer opties heb je zo'n beetje niet bij een diesel.
     
  8. Ok, dus even samenvattend.
    Eerst compressie test laten uitvoeren, zodat zeker is of cilinder/zuiger lekken?

    Dan zou het ook nog kunnen dat een van de andere 3 verstuivers stuk is (er is maar 1 getest). Testen kost (25 euro per stuk). Dus dat zijn niet de kosten.

    Zijn jullie het eens met deze volgorde?

    En wat vinden jullie van mijn laatste plan; met FORScan calibratie waarden opnieuw in de ECU/ICU zetten? Of is dat vrijwel kansloos?
     
  9. Lijkt me een goede aanpak. Ook dat opnieuw programmeren van de verstuivers kan zeker geen kwaad.
    Voor de zekerheid: cylinder 1 zit aan de distributie kant.
     
  10. Vanochtend de calibratiewaarde geprogrameerd, daarna startte hij redelijk normaal (wel rook enzo). Ik heb inmiddels alweer 200km zonder problemen gereden. Dus hoop dat het probleem voorlopig is verholpen.

    Volgens de garage zit er wel een gat in de zuiger, zou het kunnen dat het gat niet helemaal door is? En er mogelijk al veel langer in zit?

    Bedankt voor de hulp!

    (voor de googlers: P2336, P2337, P2338, P2339)
     

Deel Deze Pagina