1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI houdt wat in bij 2000 toeren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door schenzel, 3 feb 2015.

  1. Sinds enige tijd valt mij op dat bij het optrekken van mijn Focus II de motor bij exact 2000 toeren iets in lijkt te houden. Daarboven en onder niets aan de hand.

    Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
     
  2. Mijn 1.8 TDCI in me FoFo1 Fase2 doet dat ook, geen foutmeldingen etc. Dus ben benieuwd wat men vindt hiervan, excuus overgens voor het infiltreren van je topic :mrgreen:
     
  3. Eerste gok op basis van de info die je geeft (en dat is niet bijzonder veel): EGR-klep
    Krijg je ook meldingen in je boordcomputer?
     
  4. #4 schenzel, 5 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2015
    Dank voor jullie reacties.

    De boordcomputer (neem aan storingslampje motormanagement) geeft geen waarschuwing. En anders zal ik m eens gaan uitlezen op opgeslagen storingscodes.

    Als het de EGR klep betreft (die niet goed sluit?) wat is er aan te doen? Zie dat er veel middelen in de handel zijn om de EGR en inlaat te reinigen. Geldt dat ook voor de 1.6 TDCI?

    EDIT:
    Lees op het forum het een en ander over het preventief dichten van de EGR
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=11893



    Graag meningen en ervaringen!
     
  5. Die afdichting met een gat van 6mm werkt bij mij al zo'n 150.000km zonder problemen. Het reinigen blijkt vaak uitstel van executie. Zou eerst de auto even uitlezen met Forscan oid.
     
  6. Inmiddels al aardig ingelezen over dat afdichten, en ga dat ook zeker z.s.m. (laten) doen. Plaatje al besteld op Ebay, zij het zonder gat, maar dat schijnt foutcodes op te leveren. Inderdaad dan een 6 mm gaatje erin maken.

    Heb jij zelf de afdichting gedaan en zo ja, viel het goed te doen?
     
  7. Ja is goed te doen als je een uitstekend lipje erop hebt. Ik had de originele pakking nagemaakt zonder lipje, dus die viel natuurlijk op een onmogelijke plek:badgrin:. Maar het is niet moeilijk. De klem hoeft niet los. Je hoeft alleen maar de boutjes los te maken, oude pakking eruit en plaatje erin.
     
  8. De boordcomputer registreert allerlei zaken die niet kritiek zijn. Het lampje gaat alleen aan bij kritieke problemen.
    Laten we eerst vaststellen wat de oorzaak is, voordat we over potentiele verbeteringen gaan praten.
    Als je de foutcodes uitleest dan weten we meer. Als ie meetbaar inhoudt, dan staan ze vast in de boordcomputer. De mens is natuurlijk een gevoelige sensor, dus het kan zijn dat je eerder wat merkt dan de boordcomputer. Dan komt het vanzelf...
     
  9. Dank voor je meedenken. Ga morgen uitlezen, en laat de uitslag even weten.
     
  10. Vandaag de soring historie uitgelezen:

    Storingregistratie rapport gegenereerd door Torque voor Android
    =================================================

    Voertuig Identificatie Nummer (VIN):Niet aanwezig
    Voertuig fabrikant:Onbekend
    Voertuig Kalibratie ID:ABCDEFGHIP

    Huidige storing registratiebestand
    ------------------
    ECU meldt geen actuele storingen

    In afwachting storingen registatiebestand
    ------------------
    ECU meldt geen hangende storingen

    Historische storingsregistratie
    ------------------
    ECU meldt geen historische storingen
    Overige ontdekte storingcodes
    (eventueel aangevraagd, actuele of fabrikant specifieke)
    ----------------------------------------------------
    P138B: Onbekende code - Meer informatie kan beschikbaar zijn via internet

    Einde van het rapport

    P138B betreft een opgeslagen foutcode m.b.t. de gloeibougies: een code die wel vaker voorkomt bij de Focus TDCI, en er ook in zat bij aanschaf.

    Verder dus geen codes die wijzen naar de eerder genoemde storing....
     
  11. Hoe kom je daar bij?
     
  12. Dat schreef ik toch niet? Ik schreef dat de motor nog goed startte met minder goed werkende gloeibougies. Dat is ook zo, ik heb ze toch laten vervangen gezien mijn motor meer ging trillen bij stationair en wat minder soepel liep. Daarna nooit mee die code terug gehad.
     
  13. Je had wel gelijk hoor, o.a. hier wordt het omschreven v.w.b. gloeibougies....
    http://www.obd-data.com/p138b.html
     
  14. #15 kolere, 7 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2015
    Ah nu snap ik je reactie, ik doelde meer op dit deel;)

    Ik dacht hierin te lezen dat jij hiermee wilde zeggen dat het een code is die wel vaker aanwezig is maar verder niet belangrijk is. Het is namelijk een echte foutcode, niet om je heel erg zorgen te maken maar normaal is het niet. Bij een km-stand van boven de 2 ton zijn ze natuurlijk niet meer als nieuw en bij een common-rail diesel hebben ze meer functies dan helpen bij de koude start.
     
  15. Nog meer om me druk over te maken.... :badgrin:
    Heb de code gewist, ga over een poosje opnieuw uitlezen. Heb jij btw ervaring om de EGR/inlaat te reinigen met spuitbus zonder demontage? Wil dat nl doen voordat ik een plaatje-met-gaatje ga monteren....
     
  16. Nee en het spreekt me ook niet aan. Alle troep die loskomt gaat de cilinders in en daarna naar de katalysator of dpf. Nu lijkt mij de egr verdacht, maar de vacuumregelklep zou ook kunnen bijvoorbeeld, zelfs een simpel lek in je intercooler of turbo buizen zou kunnen.

    - De stalen buis naar de intercooler is ter hoogte van de ophang beugel wel droog?
    - de turbo buis links is helemaal in orde? Let vooral op het harmonica deel en of de motorsteun droog is.
    - De stang van de actuator van de turbo beweegt nog goed? Hij zou tijdens het starten van max naar min moet gaan dacht ik.
     
  17. Bedankt voor de tip, ga ik zelf ook zeker na!
     
  18. Je bedoelt deze?
    Of het bochtstuk bij de turbo?
     

Deel Deze Pagina