1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vervelend geluid

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door rskstier, 24 jan 2015.

  1. Hoi allemaal.

    Ik heb een heel erg vervelend geluid als ik rij.
    Als ik 80 rij is het geluid heel erg en als ik 100 rij is het geluid bijna helemaal weg.
    Ik had het al eerder en ben toen naar de garage gegaan en die zeiden je heb je banden te hard opgepomt. De ford focus heeft een stugge as en als je de banden te hard oppomt gaat je auto stuiteren en daardoor krijg je zaagsnedes in je band.

    Ik heb sinds vandaag michelin engery saver banden eronder zitten en die maken exact hetzelfde geluid. Het is niet aan te horen. Ik heb juist op internet gezocht en daar staat dat de banden juist heel weinig geluid maken v.w. de lage rolweerstand.

    Het geluid klinkt ongeveer met growhl en dat de hele tijd. Wat kan het anders zijn?
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mochten jullie het geluid willen horen dan kan ik het proberen op te nemen en hier op de site te zetten via een link.
     
  2. Zou een wiellager kunnen zijn.
     
  3. #3 rskstier, 24 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2015
    Ja daar denk ik nu heel erg aan.
    hoe kan het dan eigenlijk zijn dat met 80 heel hard is en 100 bijna weg? Was eerst niet zo

    Ik heb een focus van 2005. Wat voor lager zit erin ?
     
  4. Doorgaans wordt heel de naaf vervangen ik zou voor Skf gaan als je het moet vervangen.
     
  5. Hoezo moet ik voor dat merk gaan? En je zegt doorgaans. Kan je dan ook alleen de lager vervangen? Wat is een naaf precies?
     
  6. Zal wel een foute vraag zijn, maar het is niet je vrouw, toch?
     
  7. Bij de Focus 2 zijn de wiellagers niet los te vervangen. De wielnaaf is een gesloten geheel welke bestaat uit een behuizing, lagers, as en ABS sensor. In de fabriek wordt de as van de naaf na montage geklonken waardoor vervangen van de lagers niet mogelijk is. De lagers bestaan uit losse kogels (in een kooi) welke rechtstreeks in de behuizing en op de as draaien. Wanneer er schade is aan de kogels is er dus ook schade aan de behuizing en de as (de behuizing en de as zijn niet gehard en dus zachter als de kogels). Zelfs als je de naaf open zou krijgen door het geklonken deel weg te slijpen heeft het dus geen zin om de kogels te vervangen.


    Wanneer de wiellagers kapot zijn zal dus de complete naaf vervangen moeten worden. Het nadeel hiervan is dat de wielnaven vrij duur zijn. Daar staat dan weer tegenover dat het vervangen van de wielnaaf sneller gaat als het vervangen van losse wiellagers die geperst moeten worden.

    De wielnaven zijn verkrijgbaar van diverse merken. Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor een gerenommeerd merk zoals SKF welke bekend staat om de hoge kwaliteit en lange levensduur (de originele Ford wielnaven worden ook geproduceerd door SKF). Met een beetje zoeken zijn deze te vinden voor zo'n €115,-.
     
  8. Er wordt gesproken over het merk skf en dat maken wiellager voor de ford dealer. Maar zover ik weet is dat wiellager stuk gaan een ford probleem. Ik vraag me dan af of het merk dan echt wel zo goed is ?

    Heb ik hierbij speciaal gereedachap voor nodig om het te vervangen ? Ik heb bij mijn focus mijn remblokken vervangen en had ik een inbus 7 voor nodig en dat is geen gangbare maat dus kom je hier ook iets tegen met dat geen gangbare maat is qua bout enz.
     
  9. #9 Bokkepoot, 25 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2015
    Elke lager slijt en zal een keer stuk gaan.
    Het is geen specifiek Ford probleem, elk automerk heeft lagers die slijten...

    Ik zou als ik jouw was even naar de garage gaan om even specifiek te vragen wat het is en als er een lager stuk is welke kant dat is.

    Je kan ook je auto bij opkrikken en je wiel een slinger geven. Als je dan een schrapend geluid hoort of je veerpoot voelt trillen is het waarschijnlijk het lager..
     
  10. Ik hoor van mensen die een ford hebben dat daar de lagers stuk van gegaan zijn. Mensen met een vw of andere merk hoor ik eerlijk gezegt niet erover. Zou er dan toch geen bron van waarheid inzitten?
     
  11. Ik heb persoonlijk nog geen focus lager stuk zien gaan.

    Alleen Opel, Renault, Citroën en volkswagen...

    Volgens jouw logica zou ik nu dus moeten zeggen dat Ford lagers perfect zijn....

    Ik overdrijf nu een beetje maar neem maar aan dat elk merk lagers heeft die slijten... Sommige lagers gaan sneller dan andere, dat ligt meestal aan de toleranties die binnen het productieproces zijn opgezet. Ook het gebruik van de auto zegt veel over de lager slijtage.
     
  12. #12 kolere, 25 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2015
    Al zou dit waar zijn, wat natuurlijk onzin is, wat dan?

    Mijn auto heeft bijna 250.000km gelopen in die tijd is er 1 wiellager kapot gegaan en 1 stabilisatorstang vervangen (40 euro). Een wiellager is gewoon een slijtage onderdeel. Het onderstel van de focus is boven gemiddeld duurzaam durf ik te stellen.
     
  13. Ik heb net geluisterd en de rechter maakt heel veel herrie na een gooi aan het wiel gegeven te hebben.
    De linkerkant hoor ik ook een heeeeel klein oppervlakkig geluid. Gaat de linker ook binnenkort stuk?

    Ik heb het eerlijk gezegt nooit met mijn 2 vw's gehad en nu al de 2de keer bij deze auto en mijn schoonouders hebben een mondeo en die was ook stuk. Ik heb waarschijnlijk "geluk" dat bij mij de 2de keer is dat een lager stuk is gegaan.

    Kan iemand mij antwoord geven op de gereedachap vraag?
     
  14. #14 JW, 25 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2015
    De wielnaaf zit vanaf de achterkant op de draagarm bevestigd met 4 Torx bouten. Afhankelijk van de productiedatum kunnen dit inwendige of uitwendige Torx bouten zijn. Hier heb je dus een passende Torx bit of dop voor nodig.

    Gezien het bouwjaar van jouw auto verwacht ik dat deze nog inwendige Torx bouten heeft. Deze bouten kunnen erg vast zitten en dekop kan vol zitten met roest waardoor ze eenvoudig beschadigen of dol draaien bij het demonteren. Ford schrijft voor om deze inwendige Torx bouten te vervangen door uitwendige Torx bouten (bij latere productiedata zijn deze af fabriek al toegepast).

    Verder heb je geen speciaal gereedschap nodig. Het vervangen van de wielnaaf is als alles gangbaar is nog geen half uur werk.



    Een 7mm inbus is gewoon een gangbare maat en niets bijzonders. Bij de goedkope bouwmarkt setjes zit deze er niet bij maar als je een degelijke doppenset hebt met inbus doppen zit hier ook gewoon een 7mm inbus bij (zelfs bij de setjes bij de Aldi zit vaak gewoon een 7 mm inbus).



    Voor wat betreft de levensduur van de wiellagers heb ik ook de ervaring dat deze vrij snel kapot gaan. Ik heb bij mijn Focus 2 in 40.000 KM 3 achterwiellagers vervangen. De laatste keer heb ik de kapotte wielnaaf open gemaakt. Nu ik weet dat de as en de behuizing niet gehard zijn vind ik het niet vreemd dat deze relatief snel kapot gaan. Normale lagers waarbij zowel de binnen en buitenschaal als de kogels gehard zijn zijn veel slijtvaster.
     
  15. #15 rskstier, 25 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2015
    Je schrijft over roest. Je kan toch de bouten inspuiten met wd40 om het roest op te lossen? Want volgens mij heb ik geen uitwendig torx doppen.

    Zou iemand mij een beetje kunnen toelichten hoe ut moet ?

    1. Band eraf
    2. Trommelrem verwijderen ?

    Wat is het verschil tussen een naaf en een wiellagerset ?
     

Deel Deze Pagina