Keuzes bij aanschaf Focus: 2 opties toegevoegd

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door maarten76, 18 jan 2015.

  1. #1 maarten76, 18 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2015
    Nog steeds zijn we aan het kijken naar een andere auto, maar elk merk/model heeft wel iets wat me niet echt aanstaat. Zo dacht ik aan een Volvo V50 (te duur met weinig km, interieur niet mooi), Seat Leon (slechte reputatie 1.2 en 1.4tsi), Skoda Octavia (te duur met opties en weinig km).

    Ik kom dus steeds terug bij de Ford Focus. Aangezien het budget +/- 10000 is, en ik een titanium uitvoering wil, zijn de keuzes al wat beperkt. Ook twijfel ik nog welke motor geschikt is. Ik heb nu een Astra 1.6 16v, en iets meer power mag wel, maar is niet noodzakelijk. Een automaat is misschien ook wel handig, het rijdt toch veel rustiger dan een handbak.

    Nu mijn vragen aan de experts:
    -Is een 1.8 (geen flexifuel!!) een goede motor en hoe is het verbruik?
    -Is een 2.0 een optie, ook als je naar verbruik kijkt?
    -Hoe is de automaat bij de Focus 2.2? Is deze onderhoudsvrij, of zijn er problemen van bekend.

    Groeten!
     
  2. Waarom geen 1.6? Daar zijn er heel veel van en als je die motor een beetje op toeren houd kun je er vlot mee uit de voeten.
     
  3. De 1.6 motor die ik heb (100 pk) zou ik niet aanraden als je wat vlotter wilt. Het is een prima motor hoor, maar als ik nu opnieuw een Focus zou kopen zou ik wel de Ti-VCT variant nemen met 125pk.
     
  4. In de Focus 2 heeft de TI-VCT 115 PK. Pas in de Focus 3 is deze motor met 125 PK geleverd.

    Mijn ervaring is dat de 1.6 met 100 PK bij normaal gebruik prima voldoet. Zelf heb ik 6,5 jaar met deze motor gereden. Om de relatief zware Focus 2 toch nog enigszins vlot vooruit te laten komen zijn de versnellingsbakverhoudingen dusdanig gekozen dat de motor relatief veel toeren maakt wat een negatief effect heeft op het brandstofverbruik. In 6,5 jaar tijd heb ik er gemiddeld 1 op 11 mee gereden.

    De 1.8 Duratec HE heeft dezelfde versnellingsbak (IB5) verhoudingen als de 1.6 en draait dus ook relatief veel toeren. De 2.0 Duratec HE heeft een andere versnellingbak MTX75 en andere verhoudignen waardoor deze ook minder toeren draait.

    Hierdoor is de 1.8 in de praktijk vrijwel niets zuiniger als de 2.0. Als je de keus hebt zou ik dus altijd voor de 2.0 kiezen.
     
  5. De 1.6 met 100 pk is gewoon een basis motor, niet snel, maar ook niet traag,net genoeg dus! Ik wil best wel iets met meer vermogen, maar ik heb geen idee hoe de 2.0 blokken zijn. Heeft iemand daar meer info over?!

    Rijdt er eigenlijk wel iemand in een Focus 2.2 met een automaat?
     
  6. De automaten die icm de benzine modellen in de focus 2.2 zijn geleverd, zijn nog de wat conventionelere types. Bij mijn weten zijn er weinig problemen mee.


    Wat bedoel je met "zijn"?

    Zoals hier te lezen is er technisch niks mis mee.
     
  7. Van de automatische versnellingsbakken die in de Focus 2 in combinatie met benzinemotoren zijn geleverd zijn inderdaad weinig problemen bekend. Daarentegen zijn de automatische versnellingsbakken ook niet zoveel verkocht.


    Alle benzinemotoren die in de Focus 2 zijn toegepast hebben eigenlijk niet echt bekende problemen. Het zijn echter allemaal (op de ST en RS na) conventionele atmosferische benzinemotoren. Verwacht hier niet van dat ze heel erg zuinig zijn.

    De nieuwere generatie ECOboost motoren in de Focus 3 is wat dat betreft een stuk zuiniger. Met de 1.0 ECOboost 125 PK in mijn huidige Focus 3 heb ik tot nu toe een gemiddeld verbruik van 1 op 17 terwijl ik met de 1.6 Duratec 100 PK in mijn Focus 2 gemiddeld 1 op 11 reed.
     
  8. Ik ben bang dat een Focus 3 niet in mijn budget past, jammer genoeg. Anders was ik zeker voor een 1.0 gaan kijken, een beetje zuinig rijden is natuurlijk mooi meegenomen!

    Is een budget van 10000 een realistisch budget voor een Focus? Wel 1 met alles er op dan, en minder dan 80000 km op de teller..
     
  9. Voor €10.000,- is wel een leuk uitgeruste Focus 2 fase 2 te vinden met een niet te hoge kilometerstand. Op de website met Ford A1 occasions staan diverse exemplaren die hieraan voldoen. Het merendeel wat hier wordt aangeboden heeft echter de 1.6 100 PK motor en exemplaren met automaat staan er helemaal niet bij.

    Ik denk dat het met dit budget vooral een kwestie is van goed zoeken en dan zal er best wat te vinden zijn wat aan al je eisen voldoet.
     
  10. Zijn er terugroepacties geweest voor de Focus 2.2?
     
  11. Bij mijn weten niet, wel software updates.
     
  12. #12 Mmb, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2015
    Je moet hier even kijken voor betrouwbare verbruiks informatie.
    Link
    1.6 zit op 7,5 liter, wat best goed is. 2.0 op 7,8 liter per 100 km. Ook bovengemiddeld goed voor een twee punt nul. Een automaat betekent 1 liter per 100km erbij. 1.8 wordt gek genoeg niet genoemd.

    Mijn volvo s40 1.8 destijds (bouwjaar 2007) had een volledig gesynchroniseerde vijfbak, inclusief achteruit. Heeft de focus dat ook? En de 1.6 ook? 1.8 is lekkere motor die best zuinig is, maar idd vrij veel toeren bij 120 in de vijf.
     
  13. Ik heb je link even bekeken, en ik zie de 1.8 er wel tussen staan, maar dan wel bij de 5d wagon. Deze zit op 8.07 liter, ook niet heel slecht.
    Het ligt er wel aan welk jaar je kiest zie ik....

    De 1.6 is in vergelijking met andere 1.6 blokken ongeveer even zuinig lijkt me. Jammer dat die niet wat meer kracht heeft.. Verder vind ik de Focus titanium uitvoering wel een complete uitvoering, die volgens mij weinig mankementen heeft.
    Het valt me ook op dat de prijs van dit model afgelopen jaar erg weinig gezakt is!
    Ik had gedacht nu dus wel een auto te vinden voor een mooie prijs, helaas is mijn auto nog niet voorbij gekomen!
     
  14. Zijn exact dezelfde motoren en bakken bij Volvo. De 1.6 heeft ook bij Volvo geen gesynchroniseerde achteruit.
     
  15. #16 maarten76, 20 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2015
    @wurth: Ik zie dat een 2.0 ook een stukje zwaarder is (dikke 80kg). Ik denk toch dat het een 1.6 16v wordt. De auto's in je link zijn nog de pre-facelift, en die zijn mij te oud. Ik wil een jongere auto, en het facelift model sluit daar mooi op aan.
    Zoiets zoek ik dus, ook nog het liefst in deze kleur en uitvoering, het liefst nog met dakspoiler:
    [​IMG]
     
  16. Ik heb 4 jaar in een Focus 2 1.6 ti-vct 115pk gereden en vond deze beslist vlot, ik kwam in elk geval nooit vermogen tekort (het was wel een hb geen station).

    Ik kon er ook zuinig mee rijden (ruim 1:14, meest snelweg). Tot aan 260000km probleemloos mee gereden. Er is een onderdeel van de ti-vct motor -naam weet ik zo niet- dat (ruim) voor die tijd vaak de geest geeft. Dit is bij mij in elk geval niet gebeurd.
     
  17. De 1.6 ti-vct zie ik eigenlijk nooit te koop staan, zijn die dan zo weinig verkocht? Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat deze motor wel een probleem heeft...maar wat was dat dan ook al weer??

    Wat is mechanisch het verschil met een 'gewone' 1.6?
     
  18. Ti-VCT staat voor Twin independent Variable Cam Timing (dubbele variabele nokkenastijden) >klik<

    Zodra de Focus II fase 2 verscheen, werd dit motorblok niet meer geleverd. Pas bij de Focus III fase 1 kwam deze weer in beeld en met meer vermogen.
     
  19. Aha, dus die valt al af...
     

Deel Deze Pagina