1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruitenwisser hendel defect?

Discussie in 'Electronica' gestart door Benassi, 15 jan 2015.

  1. Deze avond stopte mijn ruitenwissers (voor) er spontaan mee. De ruitenwissers bleven halverwege de ruit staan. Echter werkt de ruitenwisser achter, en beide ruitensproeiers nu ook niet meer. Zekering gecontroleerd (voorruitenwisser: F56, achterruitenwisser: F43) zijn nog goed (overigens zat er op positie F56 een 7.5A zekering, volgens het boekje moet dit 20A zijn).

    Nu gaat mijn eerste vermoeden natuurlijk uit naar de hendel rechts naast het stuur. Maar als deze defect zou zijn, zou de ruitenwisser de cyclus dan niet gewoon af moeten maken?

    Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Het gaat overigens om een :ford::focus3: 1 fase 2 uit 2003.
     
  2. Dat zou je denken, maar de ontwerper van de ruitenwisserelektronica was duidelijk een beginner. Ik was op zoek naar een interieurlampje en zag op een foto dat [MENTION=19]Niek-V[/MENTION] ooit een hele reeks pookjes in de aanbieding had.
     
  3. Staat me iets van bij dat het ook aan het relais op de zekeringskast kan liggen.
    Een hendel heb ik eventueel wel voor je.
     
  4. dat is idd meestal een kapot relais ;)
     
  5. Hendel zelf gaat eigenlijk nooit kapot.
     
  6. Daar was ik weer. Wegens drukte even niet meer op kunnen reageren. Ik had gewoon niet goed gekeken, heb de verkeerde zekering gecontroleerd (had alle zekeringen gecontroleerd, maar blijkbaar gewoon niet goed gekeken). Zekering vervangen, alles werkt weer.

    Vanochtend kreeg ik echter weer een berichtje van mijn vrouw, dat de ruitenwissers weer op 10 over 2 stil stonden. Met wat uitleg heeft ze de juiste zekering (20A) weer vervangen. Alles werkt nu weer.Blijft vreemd, ze hebben het een hele tijd gewoon gedaan.

    Volgende stap: motor demonteren en het schakelmechanisme maar eens controleren / reinigen. Of heeft iemand anders nog een vermoeden? Lijkt me toch niet dat de 20A fuse aan de krappe kant zou zijn? Moet 20A zijn volgens het boekje.

    Het relais kan ik ook wel vervangen, maar hier verwacht ik geen hoge (piek)stroom eigenlijk. Of zie ik dit nu gigantisch verkeerd?
     
  7. Als het kortsluiting is, is het goedkoop op te lossen, maar zoek je je een ongeluk
    Als het een vastgelopen elektromotor is, kost het meer, maar ben je snel klaar.
     
  8. De motor is niet vastgelopen. Na het vervangen van de juiste zekering draait ie immers netjes door. En "kortsluiting" vind ik ook meteen weer zo'n groot woord. Bij een kort stroomverbruik net iets boven de 20A springt de zekering al. Misschien wel een lekstroom door vocht oid.

    Achja, eerst een nieuwe accu, vanochtend zei de startmotor "klik", en kreeg ik maar 11.8V van de accu. Gekoppeld aan de startmotor zakte de spanning zelfs in naar 7V.
     
  9. Laat ik het nuanceren:
    Indien door slijtage of corrosie de mechanische weerstand die de motor (soms) ondervindt te hoog is (lees: soms even vastslaat doordat het lager aangetast is), gaat een elektromotor enorm veel stroom gebruiken. Dit kan veroorzaken dat de zekering doorbrandt.
    Als er stroom loopt tussen de onderdelen/leidingen die onder spanning staan en de massa van de auto, bijvoorbeeld door kortstuiting of via (zout) water dan is dat lastig te vinden maar goedkoop te verhelpen.
     
  10. Ik heb een paar ruitenwisserrelais liggen en ook nog een hendel (zonder interval-ring). Als je eens in de buurt komt van krimpen kunnen we even testen.
     
  11. [MENTION=13740]Jannibal[/MENTION] bedankt voor het aanbod. De relais heb ik hier al extra liggen, eerst maar eens kijken of het nog een keer gebeurd. Inmiddels is de fofo voorzien van een nieuwe accu. Dit geeft o.a. al duidelijk verschil in o.a. elektrische ramen, starten etc. Oude accu zat op bijna 30% van zn capaciteit.
     

Deel Deze Pagina